Dnes je 08. 05. 2025
svátek má , je Den osvobození(1945).

Projekt Učme se podnikat!

V období říjen 2012 – březen 2015 realizovala LAG Podralsko z.s. projekt Učme se podnikat!. Na realizaci získala LAG Podralsko prostředky z OPVK, název prioritní osy Počáteční vzdělávání, oblast podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání, výzva č. 2 pro GP - oblast podpory 1.1, Liberecký kraj. Projekt si kladl za cíl zvýšit možnosti uplatnění absolventů středních škol prostřednictvím jejich podnikatelských znalostí, schopností a dovedností.

Žáci byli seznamováni s tématy z oblasti podnikání prostřednictvím tří vzdělávacích modulů zaměřených na Základy podnikání, Základní principy fungování trhu, Marketingové strategie, Řízení podniku, Základní principy účetnictví, Produkty peněžního a bankovního trhu (finanční gramotnost) a Nástroje pro rozvoj podnikání. Maximální snahou odborného týmu bylo poukázat na řadu praktických příkladů, včetně příkladu podnikatelského subjektu, který se prolínal všemi moduly. Tímto subjektem byla firma Mall.cz, která byla na některých školách prezentována i samostatně v rámci další aktivity projektu – tvorby případové studie. Dalším důležitým cílem bylo využití ICT formou e-learningu, v němž byl vytvořen produkt, zveřejněny prezentace a testy, s jejichž pomocí si žáci ověřovali pochopení získaných znalostí. Po absolvování celého cyklu přednášek a seminářů se v rámci dobrovolné aktivity mohli žáci zúčastnit přehlídky podnikatelských záměrů, kde mohli prakticky zhodnotit získané poznatky. V průběhu projektu byly uspořádány i dvě „přípravné“ přehlídky formou Dne D, kde si žáci mohli prezentace svého podnikatelského záměru vyzkoušet před odbornou porotou.

Výstupy projektu:
a) 3-modulový vzdělávací systém
b) Zveřejnění podnikatelských záměrů na webu projektu formou jejich přehlídky
c) 502 podpořených žáků počátečního vzdělávání
d) 27 podpořených pedagogů

Jak projekt probíhal?
1) říjen – prosinec 2012: zpracovávání studijních materiálů, nástin prezentací, semináře pro pedagogy
2) leden – červen 2013 – vlastní realizace kurzů, průběžná dotazníková šetření, zpracování studijních materiálů, e-learning, zkušební Den D
3) červenec – prosinec 2013 – vlastní realizace kurzů, průběžná a závěrečná dotazníková šetření, aktualizace studijních materiálů a prezentací, e-learning
4) leden – červen 2014 - vlastní realizace kurzů, průběžná a závěrečná dotazníková šetření, aktualizace studijních materiálů a prezentací, e-learning, druhý zkušební Den D
5) červenec – prosinec 2014 - vlastní realizace kurzů, průběžná a závěrečná dotazníková šetření, e-learning, finalizace ICT produktu, aktualizace a finalizace studijních materiálů a prezentací
6) leden – březen 2015 – dokončení několika realizovaných kurzů na SPŠ Česká Lípa, finalizace Case study, přehlídka podnikatelských záměrů, závěrečná dotazníková šetření, celkové dotazníkové šetření – střední školy, základní školy, pedagogové, příprava závěrečného vyhodnocení projektu.

V průběhu realizace se kurzů zúčastnilo 502 žáků zejména středních, v omezené míře i základních škol Libereckého kraje. Zapojeny byly tyto školy: Gymnázium Mimoň, Gymnázium Česká Lípa, Gymnázium Nový Bor, SPoSŠ Česká Lípa, OA, HŠ a SOŠ Turnov, SUPSŠ Kamenický Šenov, SPŠ Česká Lípa, ZŠ Dubá, ZŠ Kravaře v Čechách a ZŠ Pátova Česká Lípa. Nejvíce žáků bylo z Gymnázia Mimoň, Gymnázia Česká Lípa, SPŠ Česká Lípa a SPoSŠ Česká Lípa.

Z vyhodnocení vyplývají následující závěry:
- Procento žáků, které by neoslovil žádný z modulů, je zcela zanedbatelné, převážná většina projevovala alespoň částečný zájem o prezentovaná témata.
- Na školách převládá zájem o finanční gramotnost – Produkty peněžního a bankovního trhu - MODUL 3a) a MODUL 1b) – Základní principy fungování trhu. Na OA, HŠ a SOŠ v Turnově – zřejmě vzhledem k zaměření školy – byl zvýšený zájem zase o MODUL 2b) – Řízení podniku, MODUL 3b) Finanční analýza a Přímá podpora MSP a doplňkový „modul“, který pracovně nazýváme „modul 4“ – Případovou studii. Případová studie byla přednášena i na gymnáziích Česká Lípa a Mimoň.
- V e-learningu MOODLE je v současné době zapsáno více než 500 uživatelů, kteří jsou v rámci kurzů pro jednotlivé školy rozděleni do skupin podle toho, jak probíhaly přednášky a semináře.
- V e-learningu je jasně patrné, jednak které školy jsou s ním zvyklé pracovat a dále, kde se projektu věnují i pedagogové z daných škol. Tam, kde se projektu pedagogové věnují a současně má škola vlastní e-learning, je návštěvnost cílové skupiny výrazně vyšší, než na školách, kde e-learning nepoužívají. E-learning používají zejména gymnázia Česká Lípa a Mimoň, zde se projektu věnovali i pedagogové.
- Velmi dobrá spolupráce byla rovněž s pedagogy ze SPoSŠ Česká Lípa, ZŠ Pátova Česká Lípa, ZŠ Dubá a ZŠ Kravaře.
- Výsledky e-learningových testů mají nejlepší obě výše jmenovaná gymnázia a žáci ZŠ Pátova Česká Lípa.
- Návštěvnost webu projektu www.ucmesepodnikat.cz dosahuje až 300 přístupů/jeden den, v průměru je ale kolem 80–100 přístupů.
- Zřízena byla i facebooková stránka projektu.

Z výsledků dotazníkových šetření žáků na jednotlivých školách i z reakcí pedagogů z jednotlivých škol vyplývá, že je projekt považován za přínosný a s jeho realizací jsou žáci i pedagogové celkem spokojeni. V průběhu realizace projektu nám na některých školách, kde je projektu věnována významnější pozornost, vyplynula doporučení, týkající se další spolupráce se školami a založení žákovských minipodniků, kde by měli žáci možnost vyzkoušet si získané vědomosti a zkušenosti dále v praxi.
Na všech školách byl projeven zájem o studijní materiály i prezentace z jednotlivých kurzů, jako poněkud horší zejména v případě základních škol vidíme nadále účast žáků v e-learningu. V praxi u tohoto projektu platí, že pokud o projekt měli zájem pedagogové na škole, účastnili se e-learningu i žáci dané školy. Pro případné pokračování projektu nebo jeho rozšíření v budoucnu by se osvědčilo mít přímo na dané škole odborného řešitele – stávajícího pedagoga, který by se skupinám žáků věnoval jako poradce a dohlédl na jejich aktivitu v e-learningu.

Samostatnou kapitolou projektu byly realizované „Dny D“, na nichž si žáci mohli sami vyzkoušet prezentaci svého podnikatelského záměru. V průběhu realizace projektu proběhly dva Dny D, jichž se aktivně a úspěšně účastnili žáci Gymnázia Mimoň, SPoSŠ Česká Lípa a s jedním podnikatelským záměrem přispěla i žákyně ZŠ Dubá. Jak se žákům jejich podnikatelské záměry podařily, můžete zhodnotit i vy účastí v anketním hlasování o nejlepší podnikatelský záměr, které probíhá až do 30. 5. na webu www.ucmesepodnikat.cz.