A nyní začneme zábavu z jiného soudku. Nechme politiku politikou, migranty migrantama a růženína růženínem a vyjádřete zde své názory na téma MHD zdarma. Inspirace v posledním čísle MN. Myslíte si že by to nějak výrazně odlehčilo plechovkami zacpaném městu? Já osobně si myslím že ne.
- Pro psaní komentářů se přihlašte
Komentáře
Re: MHD zadara?
21. Říjen 2015 - 14:35 | barta
Obecně si myslím, že si lidi neváží toho, co je zadarmo. A stejně ve skutečnosti moc věcí zadarmo není - viz ta zmíněná televize. Lípa obecně není moc stvořená pro hromadnou dopravu, takže nevěřím na žádný efekt zlepšení situace, když se do dopravy narve dalších 13 milionů korun.
NahoruRe: MHD zadara?
21. Říjen 2015 - 14:58 | Radosta
MHD zadarmo je nesmysl. Když svezu stopařku svým autem, tak jede zadarmo.Nezaplatí-li protislužbou.Když Město Č.Lípa zaplatí za cestujícího jízdu v MHD,tak se na to zastupitelé asi těžko složí ze svého. Zaplatí se to z vybraných daní i od těch, co MHD nepoužívají. Takže by to chtělo říct: "Občané, nebudete sice platit v MHD,ale v příštím roce se znovu vrátíme k platbě za odpady nebo budete platit vyšší daň z nemovitostí." A nebo Město Č.Lípa bude více šetřit a propustí část svých zbytečných úředníků.
NahoruRe: MHD zadara?
21. Říjen 2015 - 16:19 | barta
Myslím, že tady je dobře vidět ten levicový a pravicový přístup k věci. Na jedné straně levice nabízí svým voličům vše zadarmo a prostředky vybírá od těch, co pracují, nakupují auta, benzín a tím zajišťují práci dalším a dalším lidem. Na druhé straně pravice, která by, pokud by byla opravdu pravicí, měla navrhovat, ať se sníží dotace do městské dopravy, ať se zavede školné a rodiče se více zainteresují do vzdělávání. Otázkou je, čím je Petr Skokan, který MHD zdarma navrhl.
NahoruRe: MHD zadara?
23. Říjen 2015 - 9:31 | Primitif
Tak otázkou je, kolik peněz do celého systému MHD CL přináší v tuto chvíli sami cestující...
NahoruMůj nekvalifikovaný odhad je, že málo.... Takže MHD "zdarma" není nereálná..
Ale jak říkám, je to jen odhad...
Re: MHD zadara?
9. Listopad 2015 - 11:33 | Karel Tejnora
Zdravotnictví zadarmo je bohatá studnice poznání, jak to je,když to je zadarmo - respektive pokud je z toho nějaký vedlejší profit.
NahoruMHD je služba jen pro část občanů. Pokud ráno musíte rozvést děti do školy a školky a pak sebe do práce, odpoledne svézt a ještě přitom nakoupit, pak nějak MHD pro Vás ztrácí smysl.
Když z Dolní Libchavy půjdete pěšky k soudu, není MHD o moc rychlejší, pokud vyrazíte současně. Přitom by měl každý člověk v rámci zdraví denně ujít 5 km.
Pokud by byla MHD zadarmo, tak ji budou dále užívat, ti co ji vyhovuje a ušetří.Ti co jsou líní udělat krok navíc, tak ho neudělají už ani jeden.
Pokud většina pracuje v bodě A,bydlí v bodě B a nakupuje v místě C, pak je MHD efektivní, Pokud noční Lípou krouží prázdné,či poloprázdné autobusy, pak profit má jen provozovatel MHD a tentokráte všichni z moci úřední to platí.
V Berlíně frčí kola - jsou všude, bude to asi tím, že to je "in", že MHD všude nejezdí, konec konců rychlejší a MHD lístek stojí 2 eura. kt
Re: MHD zadara?
13. Listopad 2015 - 16:40 | F. Chot
Zachytil jsem někde číslo buďto 14, nebo 17 milionů korun ročně (musel bych to dohledat) vybraného jízdného - takže nejméně toto by se muselo doplácet z rozpočtu města - pro MHD "zadara" ...
NahoruRe: MHD zadara?
22. Listopad 2015 - 11:14 | Petr Jeník
Souhlasím s návrhem na zlevnění MHD, ale "MHD zdarma" je blbost a především populismus.
Vedení města zde zastoupené komunistou Chotem (vím vím - nejste ve vedení :) ) ovšem jaksi ne a ne najít správné argumenty a hájí se pouze vyššími výdaji v podobě jízdného, které teď lidi platí a muselo by to platit město.
Protože ale s vedením města souhlasím a sám si myslím, že MHD zdarma je blbost, rád jim poradím, jak argumentovat.
Proti populismu je třeba se zaměřit na to, co lidi pálí ještě víc, než těch pár korun za MHD.
Nějakých 14 mega je pro lidi imaginární částka. Argumentovat proti MHD zdarma pouze vyššími výdaji je proto blbost.
Pro argumentačně slabší vedení města - tady máte argument, který lidi vyslyší. Nemáte zač:
Všichni víme, jak to vypadá na akcích města, kde je něco zdarma. Obávám se, že kdyby byla MHD zdarma, začnou ji v hojném počtu využívat právě ti, kteří si pro sebe seberou prakticky každou městskou akci zdarma (což je mimochodem důvod, proč se akcí se vstupným zdarma v Lípě neúčastním).
NahoruTo by mělo za následek nejen větší míru vandalství a tedy vysoké náklady na údržbu a opravy které by jistě dopravce nenesl na svých bedrech, ale také vyšší nepřímé náklady např. v podobě nutnosti dohledu a zásahů městské policie v autobusech.
A vše tohle by se v nákladech města zákonitě objevilo. A to nemluvím o tom, jak nepříjemné by bylo cestovat v MHD ve společnosti těch různých živlů.
Re: MHD zadara?
22. Listopad 2015 - 13:25 | Hudec
Ty obavy asi nejsou zcela bezdůvodné. Jestli dobře rozumím motivaci proč zatraktivňovat veřejnou dopravu, tak tou je omezování přebujelé dopravy individuální. Ta totiž zhoršuje prostředí pro život a přímo i nepřímo ohrožuje lidské zdraví a životy. Pokud tedy bychom chtěli, aby lidi více využívali veřejnou dopravu, musí být nějak zvýhodněna před tou individální. Pak by MHD (levnější nebo i zdarma) více využívala celá populace a nejen některé její části. U železniční dopravy se to začíná dařit, jakkoliv před takovými 10 -15 roky jsme mohli slyšet na její adresu podobné skeptické hlasy jako teď na adresu MHD.
NahoruRe: MHD zadara?
22. Listopad 2015 - 13:51 | barta
Nejaká čísla pro tato tvrzení?
Já bych řekl, že veřejná doprava je zvýhodněna dost. Běžný automobilista přispívá do společné kasy tisíci měsíčně a pak ještě dotuje veřejnou dopravu. Či spíše dotuje dopravce, jehož často prázdné autobusy křižují městem.
NahoruRe: MHD zadara?
22. Listopad 2015 - 14:16 | F. Chot
Uffff, ale je dobře, že se rozvinula diskuse.
NahoruZáklad vidím v určitém zlevnění - hlavně děti a důchodci. To je správné.
Souhlasím s tím, že u takovýchto věcí není dobré dát na osobní, nikterak neverifikovaný, dojem či odhad. Někdy možná dokonce osobní preference - třeba já se vždy bez mučení přiznávám, že po městě jedu buď autem, nebo jdu pěšky. MHD tak asi před 15 lety ... Ale znám dost lidí, kteří ji aktivně využívají.
Ty "mimoekonomické" argumenty tady jistě jsou, ale pochopte, jejich otevřené vyslovení by tak nějak nezapadlo do současných trendů multi-kulti, politické korektnosti ... a přinejmenším sluníčkáři by se ozvali.
Nevytížené spoje - trvale se snažíme tlačit na zvýšení efektivity jednotlivých linek a spojů. Dopravce potřebuje vytvořit, najezdit kilometry - obsazenost není až tak podstatná. Ta zajímá město.
Re: MHD zadara?
22. Listopad 2015 - 15:05 | Petr Jeník
Malá nápověda: Kolega ve firmě je cikán. Vyhrál jsem soutěž "My pracujeme", kterou pořádalo romské sdružení a účelem bylo ukázat, že mnoho romů pracuje. Dlouho jsem provozoval romské rádio. Jsem odpůrcem iniciativ Islám v ČR nechceme a jiných podobných xenofobních spolků.
Jsem "sluníčko" ? Podle vás nejspíš jo.
A přesto jsem napsat to co jsem napsal.
Jděte s tímhle rozdělováním společnosti na dva tábory už do prdele. To co píšu nepíšu kvůli tomu že patřím nebo nepatřím do jedné či druhé skupiny. Napsal jsem to proto, že když by byla MHD zdarma, tak tam prostě budou socky dělat bordel. Tečka. Se "sluníčky" nebo multi-kulti to naprosto nijak nesouvisí.
NahoruRe: MHD zadara?
22. Listopad 2015 - 15:06 | barta
Právě, provozovatel má potřebu najezdit co nejvíce, bez ohledu na to, s kolika lidmi. Z ekonomického pohledu je pro něj dokonce výhodnější jezdit prázdný. Trendy nechme stranou. Já nejsem žádný militantní automobilista, ale vždy mě nadzdvihne, když někdo je příliš vlevo nebo vpravo, moc zelený nebo moc hnědý. Tím, že jsem si koupil auto, odvedl jsem slušnou sumu státu, dělám to z každého litru nafty. Z rozpočtu města, na který se nějakou formou také skládám, už teď jde na dopravu, kterou nepoužívám, z mé rodiny něco přes tisícovku. Potřebuju rozumné vysvětlení, proč by to mělo být více. Samozřejmě respektuju, že dr. Hudec taky přispěl na řadu věcí, které nepoužívá. Třeba workoutové hříště.
NahoruRe: MHD zadara?
23. Listopad 2015 - 11:08 | Radosta
Pan Hudec by Vám jako rozumné vysvětlení možná doporučil četbu bible odpíračů automobilové kultury od Jana Kellera "Naše cesta do prvohor", která pojednává o zhoubném vlivu automobilismu. Ale to není nic nového, Josef Váchal už v roce 1939 napsal knihu "Kázání proti hříchu spěšnosti". Tam je třeba zajímavá pasáž: "Jisto jest, že se nalézáme u věku, kdy octla se na zemi šelma, kterou první zřel ve svém vidění prorok Daniel: Bestia quarta terriblis... (hranaté zvíře hrozné...); ba i ty svítilny popsal: Et ecce oculi, quasi occuli hominis (a hle oči, jako oči lidské). Smrděti – hoc est privilegium meum! – praví tato nechutnou krmí živená šelma.
NahoruČlověk do rychlosti zamilovaný domníval se asi, že před rychlými auty mors fugiet (bude i smrt utíkat) a zapomenul, že právě k smrti vedoucí cesty jsou: ukrutnost jízdy, zápach, hluk a nebezpečí zabití.
První člověk mysle, vymyslil trakař; druhý kočár, tažený koňmi; třetí parou; čtvrtý vymyslel automobil a pátý letadlo. Člověk neustále myslí a vymejšlí, až se mu podaří vymyslet něco, čím sám sebe vyhubí".
A takové povinné četby pro moc zelené bude asi víc.