Dnes je 24. 05. 2025
svátek má Jana

Pravicová vláda s levicovým řešením?

Starosta Chrastavy Michael Canov nedávno na svém facebookovém profilu umístil nenápadnou větu: „Pravicová vláda s levicovým řešením (daně zvyšovat, zvyšovat a zvyšovat), že by Špidla záviděl“ s odkazem a zpravodajský portál aktualne.cz, kde vyšel článek popisující daňové manévry Nečasovy vlády, které podle autora článku nemají v Evropě obdobu.

A vyvolal tím diskusi na téma, zda je současná vláda pravicová, zda má vůbec na vybranou, podnikat jiné kroky, než zvyšovat daně pro stabilizaci státního rozpočtu. Proto se Pravý zastupitel zeptal několika krajských politiků, kteří by, snad, mohli za pravicové politiky být označeni, jaký je jejich názor na současné vládní reformy. Neodpověděli všichni, přinášíme proto reakce těch, kteří si na šest otázek našli čas a své názory napsali.

Daňové reformy jsou potřeba, neměly by být ale považovány za samospasitelné

Většina těch, kdo odpověděli, se sice shodli na tom, že změna daní je potřebná, varují ale před tím, aby právě zvyšování daní bylo považováno za spásnou cestu, která problém jménem státní pokladna vyřeší. Například podle starosty Chrastavy Micheal Canova se v podání vlády jedná o příliš zjednodušený a ve svém důsledku nesprávný model. Obává se především toho, že mnozí budou před vysokým zdaněním „utíkat“ a stát tak ve svém důsledku nevybere více peněz, jak očekává. Poslanec a starosta Semil Jan Farský na celém novém systému oceňuje, že je přednostně zdražována spotřeba a cenu práce, která zásadně ovlivňuje naši konkurenceschopnost, je snaha nezdražovat.

Začněme tím, že zlevníme chod státu

Další otázka, a totiž zda si vláda Petra Nečase vede dobře, zda podniká vhodné kroky k nápravě, pravicové politiky z Libereckého kraje rozděluje více, než otázka daní. Shodují se na tom, že přistoupit k reformám je nezbytné. Podle poslance Jana Farského by se měl stát (a tedy vláda) více soustředit na zlevnění svého provozu. „. Zde vidím ještě velké rezervy, které zatím nebyly využity,“ říká Farský. Naopak tím, že vláda postupuje dobře, si není vůbec jist starosta Chrastavy Michael Canov, který zároveň otevřeně kritizuje ministra Drábka za realizaci sociální reformy. „Ministr Drábek si však svoji snahu o zjednodušení sociálního systému zbytečně pokazil jeho zavedením doslova na poslední chvíli a podivnými okolnostmi ohledně nevypsání výběrových řízení,“ napsal Canov. Podle poslance Václava Horáčka jsou některé kroky současné vlády rozumné, s jinými má ale problém. „S některými změnami či postupy se ztotožňuji méně,“ napsal Horáček doslova. Hodnotit počínání vlády si naopak netroufá starosta Hrádku nad Nisou, Martin Půta, podle něhož hodnocení úspěšnosti kroků současné vlády ukáží až následující měsíce. Jiří Kočandrle, krajský předseda TOP 09 je přesvědčen, že ačkoli některé kroky nejsou populární, jiná cesta není.

Levicové kroky pravicové vlády?

Politici se rozcházejí také v tom, zda současná vláda dělá „pravicovou politiku“, nebo zda je jí oprávněně vytýkáno to, že její kroky jsou spíše levicového charakteru (zvyšování daní, nerovné daňové zatížení, zvyšování různých poplatků apod.). Podle poslance Farského je hodnocení na pravici a levici v této situaci překonané – podstatné podle něho je, že vláda jedná rozumně, s čímž v zásadě souhlasí jak se svým stranickým kolegou Martinem Půtou, tak také s předsedou krajské TOP 09, Jiřím Kočandrlem či poslancem Václavem Horáčkem. Naopak podle starosty Canova vláda svou levicovou politikou popírá sama sebe.

Zajímá vás, jaké kroky by tito politici doporučili současné vládě realizovat? A zda se ztotožňují s politikou této vlády? Čtěte odpovědi jednotlivých politiků. A jaký je váš názor? Napište svůj názor do komentářů pod článkem. Souhlasíte s krajskými politiky? A jak vy hodnotíte současnou vládu a její politiku?

 

Jak odpovídali?

 


Jan Farský, poslanec a starosta Semil (Starostové pro Liberecký kraj / TOP 09)

1) Jak hodnotíte reformy, především v oblasti daní, s kterými nyní přichází česká vláda?

Finanční krize je hlubší než se očekávalo. Propad ekonomik větší. Státy narostlé do rozměrů, které jsou jen obtížně financovatelné. Jsou pak dvě cesty - úspory a zvyšování daní. Úspory se i po avizovaném zvýšení daní budou v letech 2010 -2014 podílet na celkové konsolidaci rozpočtů celkem z 68 %. Zvýšení daní pak z 32 %. Považuji za správné, že při zvyšování daní je přednostně zdražována spotřeba a cenu práce, která zásadně ovlivňuje naši konkurenceschopnost, je snaha nezdražovat.

2) Domníváte se, že vláda Petra Nečase postupuje dobře? Že kroky, které podniká, jsou cestou k nápravě situace v České republice?

Jsem přesvědčen, že bychom měli snížit náklady na chod státu. Zde vidím ještě velké rezervy, které zatím nebyly využity.

3) Jedná, podle Vašeho názoru, vláda v souladu s myšlenkami „pravice“, tedy jedná se o pravicové reformy?

Dělení na pravici a levici považuji za překonané. Domnívám se, že vláda jedná rozumně.

4) Kde jsou podle Vás největší slabiny současných reforem?

Dlouho a podrobně připravované reformy jsou měněny na základě vyděračských požadavků některých členů koalice na poslední chvíli a v přímém přenosu. Snižuje se tak jejich kvalita i důvěryhodnost. Slabinou je tak práce koalice…

5) Jaké kroky/opatření v řešení, která navrhuje současná vláda, postrádáte?

Česká republika má 10 mil. obyvatel. A rozpočet 1,1 bil. Kč. Řízení státu je řešeno z devíti úrovní - obce, obce s pověřeným úřadem, obce s rozšířenou působností, okresy, nové kraje, staré kraje, NUTS II, země, stát. Každé rezortní ministerstvo má ještě svůj systém řízení. To je zoufale nepružné a drahé. Byrokracie vytvářená touto soustavou už v podstatě nepotřebuje pro svoje fungování občana - zabaví se sama. Na naše náklady. V době informačních technologií bych očekával, že stát bude moci být řízen prostřednictvím 3, maximálně 4 úrovní. Výsledkem by byla přehlednost pro občana a snížení nákladů na chod státu.

Dále se domnívám, že jsme udělali ještě málo pro zvýšení transparentnosti veřejné správy. Navrhuji v tuto chvíli zřídit po slovenském vzoru centrální registr smluv - ve zkratce znamená, že každá smlouva se státem je účinná až den po zveřejnění. Zároveň navrhuji aby se zveřejňovaly všechny objednávky a faktury. To přinese kontrolu nad výdaji státu, který jen spravuje peníze svých občanů, ze strany konkurence, opozice i občanů. Kontrola je to zdarma a motivovaná. Toto opatření přinese obrovské úspory. Snažím se, aby bylo administrativně minimálně náročné.

6) Ztotožňujete se s reformami této vlády?

S výhradami výše uvedenými, ano.

 

Michael Canov, starosta Chrastavy, 1. místopředseda Starostů pro Liberecký kraj

Preambule: Jsem komunální politik bez zkušeností z vrcholové politiky. Proto se necítím a nejsem odborníkem v této oblasti, nemám k dispozici detailní rozpočty a propočty. Proto předkládám své názory bez jistoty jejich správnosti a dostatečné míry odborné objektivity.

1) Jak hodnotíte reformy, především v oblasti daní, s kterými nyní přichází česká vláda?

Zdá se mi, že se jedná v oblasti daní o příliš zjednodušený a ve svém důsledku nesprávný model. „O co zvýšíme daně, o to více na daních vybereme a deficit rozpočtu snížíme“. Tato jednoduchá úměra dle mého takto jednoduše nefunguje. Přibude těch, kteří utečou před vyšším zdaněním do daňových rájů, sníží se spotřeba atd.

2) Domníváte se, že vláda Petra Nečase postupuje dobře? Že kroky, které podniká, jsou cestou k nápravě situace v České republice?

Nevím, nejsem si tím vůbec jist. Snad některé kroky ministrů Hegera a Drábka. Ministr Drábek si však svoji snahu o zjednodušení sociálního systému zbytečně pokazil jeho zavedením doslova na poslední chvíli a podivnými okolnostmi ohledně nevypsání výběrových řízení, což je zcela v rozporu s programem Starostů pro Liberecký kraj. Navíc si tím zjednodušením nejsem zcela jist a především si nejsem jist, zda skutečně postihuje především notorické a dlouholeté zneužívače tohoto systému.

3) Jedná, podle Vašeho názoru, vláda v souladu s myšlenkami „pravice“, tedy jedná se o pravicové reformy?

Cesta rekordním zvyšováním daní by byla pochopitelnou cestou reforem levicových. Ze strany pravice se jedná o řešení, kdy se mi zdá, že pravice popírá samu sebe. Navíc se z její strany jedná o jednoznačné porušení předvolebních slibů. Neobstojí ani omlouvání situace ekonomickou krizí, neboť v době parlamentních voleb 2010 již byla ekonomická krize realitou.

4) Kde jsou podle Vás největší slabiny současných reforem?

Odpověď: Především jejich nedůvěryhodnost. Na straně jedné volání vlády po utažení opasků. Na straně druhé neuvěřitelná nedbalost ve věci neúspěšného vyzývání Švýcarů o včasné připojení se k trestnímu stíhání o 12 miliard, za kterou nikdo nenese zodpovědnost, odměny ministerských úředníků v takových výších, že jsou proti nim sami ministři hotoví žebráci za to, že údajně ministerští úředníci dřou jako koně (jako by se ostatní pracující jen flákali) a zároveň usnesení vlády ze dne 14. 3. 2012 o dlouholetém porušování zákona ze strany ministerských úředníků ve věci hazardu bez jakéhokoliv postihu. Na straně jedné volání vlády po zkvalitnění školství, na straně druhé naprostá devalvace vysokoškolských titulů ve více než pochybných školách, ze které těží osobně řada aktivních politiků a hrozící rozklad celého systému vysokoškolského vzdělávání projevující se doslova pohrdáním Akreditační komisí ze strany Ministerstva školství. Hrozí též ztráta důvěry v celý systém soudnictví, protože věřte v systém, kde mezi s sebou otevřeně válčí nejvyšší státní zástupci. Boj proti korupci bez viditelných výsledků (výjimkou snad kauza ředitele ŘSD Michala Haly), pokud nepočítám tragikomickou roli vládní protikorupční strany končící vnitrostranickou fraškou v soudní síni.

5) Jaké kroky/opatření v řešení, která navrhuje současná vláda, postrádáte?

Postrádám snahu o prorůstová opatření, o vytváření podmínek, aby se zvýšila výkonnost ekonomiky, snahu o zásadní snížení byrokracie a vytvoření štíhlého státu.

6) Ztotožňujete se s reformami této vlády?

Cítím za ně svůj díl spoluodpovědnosti. Starostové pro Liberecký kraj vyslali do Parlamentu své dva zástupce. Budiž mě útěchou, že to byl právě náš současný jediný zástupce poslanec Jan Farský, který prosadil zdanění hazardu a to, že spolu s ostatními kolegy z hnutí Starostové a nezávislí se snaží o realizaci změny RUD ve prospěch obcí, bez jehož realizace hrozí obcím kolaps. Bohužel právě tento jediný bod reforem, na který čekají obce jako na smilování, dosud vláda v parlamentu nezrealizovala.

 

Václav Horáček, poslanec PČR, bývalý starosta Železného Brodu (TOP 09)

1) Jak hodnotíte reformy, především v oblasti daní, s kterými nyní přichází česká vláda?

Daňové reformy jsou nezbytné. Nebudeme si nalhávat, že ekonomika roste. Všude po celé Evropě vidíme řadu opatření, úsilí a snahu vyrovnat se s ekonomickou recesí. Proto jsou třeba změny na obou stranách – nejen na výdajové ale i na příjmové straně. Zvýšení sazby DPH či daně z příjmů fyzických osob považuji za logické. Jako zajímavá se může zdát nová spotřební daň z vína. Já osobně vítám i tzv. „solidární příspěvek“ bohatých i „odstropování“ zdravotního pojištění. Všechna tato opatření mohou pomoci konsolidovat veřejné finance.

2) Domníváte se, že vláda Petra Nečase postupuje dobře? Že kroky, které podniká, jsou cestou k nápravě situace v České republice?

Vláda Petra Nečase podniká kroky, o kterých se domnívá, že budou tou správnou cestou ke zlepšení. Ovšem výsledky ani reakce veřejnosti nejsou vždy ideální. Situace v České republice se v současné době mění velmi rychle. Některé kroky mohou skutečně dopomoci ke společnému zlepšení, ale s některými změnami či postupy se ztotožňuji méně.

3) Jedná, podle Vašeho názoru, vláda v souladu s myšlenkami „pravice“, tedy jedná se o pravicové reformy?

V dnešní ekonomické situaci lze jen těžko postupovat dle učebnicového rozdělení politického spektra na pravici a levici. Pro levici jsou typické vyšší daně, z čehož tedy vyplývá, že současná vláda by se neměla ztotožnit se svými kroky v daňové oblasti. Jak jsem se ale zmínil, v současné situaci je třeba jednat tak, abychom se co nejefektivněji vypořádali s ekonomickou situací, jednali velmi úsporně a snažili se zabránit dalšímu ekonomickému propadu a zastavili rostoucí veřejný dluh. Vláda podniká řadu dalších reforem v oblasti zdravotnictví, důchodů či v oblasti sociální. Řadu z nich považuji za čistě pravicové kroky – kdybychom měli zůstat u daní, tak např. daň z příjmů právnických osob se nemění. Zůstává i výše paušálů u osob samostatně výdělečně činných.

4) Kde jsou podle Vás největší slabiny současných reforem?

Já se domnívám, že by bylo možné více zefektivnit právě výdajovou stranu. Mám tím na mysli to, že zde existují rezervy v úsporách např. v oblasti celé veřejné správy. Jedním z důležitých bodů jsou například transparentní veřejné zakázky. Účinné a transparentní zadávání zakázek může šetřit hodně peněz. Tyto ušetřené peníze se mohou použít na další cíle. Věřím, že další úspory by se našly v zeštíhlení administrativ úřadů či v efektivnějším řízení systému.

Pokud bych měl uvést konkrétní krok v rámci reforem, se kterým se osobně neztotožňuji, pak je to druhý pilíř důchodové reformy. Nevím, zda je efektivní a zda lidi donutí zodpovědně šetřit na stáří. Viděl bych v tomto ohledu spíše krok směrem k motivaci a ochraně rodin, vytváření prostředí pro matky s dětmi. V České republice by se měla zvýšit porodnost, která je velmi nízká, pouze tak zabráníme stárnutí populace a zajistíme dostatek lidí v produktivním věku.

5) Jaké kroky/opatření v řešení, která navrhuje současná vláda, postrádáte?

Tato otázka souvisí tak trochu s tou předchozí. Kladl bych větší důraz na zeštíhlování státní správy a zaměřil bych se na efektivitu řízení administrativ. Jedná se však v tomto směru o dlouhodobý záměr, který počítá s větším časovým horizontem. Je třeba jej strategicky naplánovat.

6) Ztotožňujete se s reformami této vlády?

Konkrétněji jsem se k jednotlivým krokům reformy vyjádřil během předchozích otázek, mohu to shrnout konstatováním, že se budeme muset ještě chvíli všichni snažit, abychom situaci v České republice zlepšili ve všech oblastech. Musíme více a usilovněji spolupracovat a změnit některé zastaralé postupy, které dnes již nejsou prospěšné.

 

Jiří Kočandrle, předseda krajského výboru TOP 09 Liberec

1) Jak hodnotíte reformy, především v oblasti daní, s kterými nyní přichází česká vláda?

Připravované daňové reformy jsou jen nutnou reakcí na současný vývoj hospodářské situace. Cílem je zastavit další prohlubování schodků veřejných rozpočtů. Z tohoto důvodu je považuji nejen za správné, ale i potřebné.

2) Domníváte se, že vláda Petra Nečase postupuje dobře? Že kroky, které podniká, jsou cestou k nápravě situace v České republice?

Ty kroky vychází z politického kompromisu a je mi jasné, že se dotknou nás všech. I když se jedná o nepopulární opatření, které nikomu nečiní radost, jiné řešení podle mého není.

3) Jedná, podle Vašeho názoru, vláda v souladu s myšlenkami „pravice“, tedy jedná se o pravicové reformy?

Vláda provádí hlavně odpovědné reformy, není to o žádné politické myšlence, ale o způsobu řešení stavu státních financí. Není možné si do nekonečna žít nad poměry bez ohledu na to, co zde zanecháme budoucím generacím.

4) Kde jsou podle Vás největší slabiny současných reforem?

I přes všechna navrhovaná opatření nemůžeme stále hovořit o snižování zadlužení státu a vyrovnaných rozpočtech. Státní rozpočet totiž počítá se schodkem 105 miliard korun. Což znamená, že pokud bychom k reformám nepřistoupili, schodek státního rozpočtu by jen v letošním roce přesáhl 200 miliard korun.

5) Jaké kroky/opatření v řešení, která navrhuje současná vláda, postrádáte?

Chybí prorůstová opatření. Bylo jasné, že nemohou být součástí opatření úsporných o kterých dnes hovoříme, nicméně očekávám, že tyto budou brzy následovat.

6) Ztotožňujete se s reformami této vlády?

Mají mou plnou podporu.

 

Martin Půta, starosta Hrádku nad Nisou, předseda SLK, lídr do krajských voleb

Nejdříve si nejsem zcela jist, nakolik splňuji škatulku pravicového politika. Do komunální politiky jsem v roce 2002 vstoupil proto, že jsme se společně s mými přáteli chtěli pokusit udělat z Hrádku nad Nisou otevřené a transparentní město, které bude efektivně spravovat městský rozpočet a pokusí se zajistit jeho rozvoj, konzultovaný s obyvateli města. Nevím, jestli je to pravicová nebo levicová politika…

1) Jak hodnotíte reformy, především v oblasti daní, s kterými nyní přichází česká vláda?

Reformy jsou nezbytný krok, roční deficit státního rozpočtu odpovídá zhruba nákladům na správu státního dluhu, tedy splácení úroků ze státního dluhu. Nyní platíme úroky z dluhu a dluh vesele narůstá. A přes to, že to tak většina z občanů České republiky nevnímá, je to náš dluh, který zaplatíme buď my, nebo naše děti…

Pokud nedojde ke strukturálním změnám, ohrozí nakonec narůstající státní dluh všechny sféry veřejného života, od penzí, sociálních dávek, financování školství až po opravy a investice do veřejného majetku. Myslím si, že ve chvíli kdy vláda snižuje roční nárůst důchodů, je vyšší zdanění příjmů nad 100.000 Kč krokem, který se snaží udržet sociální smír. Osobně se domnívám, že zjednodušení daňového systému by mělo pomoci zlepšení výběru daní. Bez toho, aby se výběr daní zlepšil, se stav příjmů státního rozpočtu nezlepší.

2) Domníváte se, že vláda Petra Nečase postupuje dobře? Že kroky, které podniká, jsou cestou k nápravě situace v České republice?

Jestli vláda postupuje dobře, ukáží příští měsíce a vývoj výběru daní a státního rozpočtu. Osobně věřím tomu, že řada reformních kroků je vedena snahou utěsnit v systému veřejné správy díry, kterými zbytečně utíkají veřejné zdroje. Vývoj státního rozpočtu bude ale především záviset na kondici české ekonomiky. Vývoj evropské a světové ekonomiky je ale natolik nejistý, že činit jakékoliv prognózy není rozumné a česká vláda tento nejdůležitější faktor neovlivní.

3) Jedná, podle Vašeho názoru, vláda v souladu s myšlenkami „pravice“, tedy jedná se o pravicové reformy?

Domnívám se, že jsme v tak složité ekonomické situaci, že není důležité, jestli jsou reformy pravicové nebo levicové. Osobně bych uvítal dohodu ČSSD, ODS a TOP09 o zásadních reformních krocích, které dostanou státní dluh pod kontrolu, omezí prostor pro rozkrádání veřejných zakázek a udrží sociální smír. Pokud bude vládnoucí elita ztrácet čas, budou řešení v dalších letech jen více a více bolestivá právě pro ty lidi, kteří pomoc státu opravdu potřebují. Za příklad uvedu dlouholetý český ideologický spor o registrační pokladny. V mnoha zemích Evropy fungují a přes to, že jsou většinou prosazovány levicí, plní podle mého názoru svůj účel. Daňové úniky a neplacení daní se stalo národním sportem, daně dnes platí především zaměstnanci a to je dlouhodobě neudržitelné. Podobné je to s penzijním systémem, přes deset let zasedají různé komise a nakonec se politici na ničem nedomluví. Přitom každému se znalostí matematiky základní školy musí být jasné, že pokračování současného průběžného systému financování důchodů v době nárůstu počtu seniorů ve společnosti, povede jenom k budoucímu snížení důchodů. Demografický vývoj se zavíráním očí změnit nedá.

4) Kde jsou podle Vás největší slabiny současných reforem?

Jako největší slabinu vidím v důvěryhodnosti vlády. Trochu se bojím, že vláda, ve které setrvávají Věci veřejné, už o velkou část své legitimity přišla. Navíc v době úspor není možné, aby ve vládě zůstal ministr odpovědný za zmizení více než třistamilionů korun v kause Promopro. Není možné, aby vliv zákulisních hráčů, chcete-li kmotrů, na některé ministry byl veřejně známý a nic se nedělo. Vláda, která chce šetřit, a žádá po lidech utahování opasků, by měla začít od sebe. Dokud si ve stejných novinách lidé přečtou úvahy o snížení důchodů, a zároveň zjistí, že Lesy České republiky nakoupily v rámci marketingové kampaně tisíc kuchařek za 4 miliony korun, bude ochota veřejnosti podporovat úspory nulová.

A jak fungovala pravicová bašta Praha pod vedením korunního prince ODS a primátora Béma zjistí veřejnost právě v době škrtu z nevkusných odposlechů. Asi každý z nás řekne hned několik dalších případů neefektivního utrácení veřejných peněz nebo přímo zlodějin ze svého okolí. Podobné kausy jsou podle mého názoru hlavní příčinou toho, proč velká část veřejnosti úsporná opatření a reformy odmítá.

5) Jaké kroky/opatření v řešení, která navrhuje současná vláda, postrádáte?

Osobně bych se snažil prosadit větší decentralizaci veřejné správy, tedy přesunout co nejvíce rozhodování a peněz na úroveň obcí a regionů. Čím více peněz se utratí ve městech, vesnicích a krajích tím lépe. Na té nejnižší úrovni je na komunální politiky výrazně více vidět a zázračné zbohatnutí starosty většinou vede v příštích volbách k jeho vyměnění. Lidé také mají větší šanci ovlivňovat, za co konkrétně bude z rozpočtu jejich vesnice utrácet a mohou si dobře zkontrolovat, jak jsou uzavřené smlouvy výhodné. Také volební systém do obecních zastupitelstev je zárukou toho, že volič vybírá mezi lidmi, které může opravdu znát. Volby do parlamentu a senátu jsou většinou výběrem mezi marketingovými produkty, a jak se ukazuje, ty se mohou po volbách chovat úplně jinak, než slibovaly. V oblasti transparentnosti mi chybí zveřejňování všech výdajů a všech smluv státu, státních institucí a také samosprávy. Zavedl bych také osobní odpovědnost za předražené nákupy ve veřejném sektoru a dramaticky snížil hranici pro zveřejňování všech zakázek financovaných z veřejných peněz a to až na 50.000 Kč. Domnívám se, že efekt by byl okamžitý a znamenal by úsporu v řádu desítek miliard korun.

6) Ztotožňujete se s reformami této vlády?

Jsem voličem této vlády a podpořil jsem TOP09 na kandidátce v parlamentních volbách 2010 a to hlavně z důvodu nutné změny způsobu financování vesnic a měst. Věřím, že se změna rozpočtového určení daní podaří v letošním roce prosadit. Přes tento fakt jsem stejně jako v ostatních sférách života člověk s kritickým uvažováním. Kritika neznamená nutně negaci, spíš ji vidím jako prostředek pro hledání lepších řešení. Souhlasím s tím, že reformy jsou nutné. Na druhou stranu chybí vládě v řadě konkrétních opatření argumenty, kterými by mohla své kroky vysvětlit. Vysvětlení není zdůvodnění, ale schopnost přesvědčit veřejnost o nutnosti úsporných kroků. Nevidím, ale v současné době lepší řešení, ČSSD v roli opozice staví vše na absolutní negaci vládních kroků, pokud bude po příštích volbách pověřena vládní odpovědností, nezbyde ji nic jiného než v hledání úspor a systémových reformách pokračovat. Pokud tedy není cílem dohnat západní Evropu v míře zadlužení.

 

Článek byl uveřejněn na serveru pravyzastupitel.cz.

Pravicová vláda s levicovým řešením?
Pravicová vláda s levicovým řešením?
Pravicová vláda s levicovým řešením?
Pravicová vláda s levicovým řešením?
Pravicová vláda s levicovým řešením?