
ERASMUS+ Další vzdělávání pedagogických pracovníků na Klíči
Erasmus+ není jen o projektech partnerství škol, ale i o vzdělávání pedagogů.
Naše škola získala akreditaci na další vzdělávání od roku 2021 - 2027. Každý rok může 4 - 6 učitelů vycestovat za vzděláváním.
Každý rok realizujeme zahraniční vzdělávací kurzy a job-shadowing ( stínování učitelů na zahraničních školách, kdy v podobě asistentů získáváme nové zkušenosti a naopak i sdílíme své zkušenosti)
Díky projektu Erasmus plus (2022-1-CZ01-KA121-SCH-000065040) jsem měla možnost v polovině srpna navštívit vzdělávací kurz pro pedagogy v NICE. Celý název kurzu byl: "Life Coaching for Happy Teachers: Happy Teachers for Better Students". Tento kurz nebyl prvním, kterého jsem se zúčastnila a jsem moc ráda, že jsem tuto příležitost opět měla. Díky takovýmto projektům mám skvělou možnost vzdělávat se v zajímavé oblasti a prohloubit svoje znalosti, které pak můžu předávat kolegům a aplikovat ve škole při práci s dětmi.
Kurz v Nice začínal v pondělí 14.8. a končil 20.8. seznamovacími aktivitami. Každý účastník si připravil prezentaci o sobě, své škole, vzdělávacím systému své země a také o místě, kde žije. V mojí skupině byli učitelé a vedení škol z Polska, Rakouska, Lotyšska, Maďarska, Kypru a Česka.
Témata, která jsme v kurzu otevírali:
-
Life coaching
-
Emoce a práce s nimi
-
Pojem štěstí obecně a štěstí ve škole
-
Mindfulness v životě učitele
A co to mindfulness ve škole je?
Je jasné, že tento směr je ve školách potřeba. Začít musí každý učitel sám u sebe a teprve poté to může učit své žáky. Většinu svého života žijeme s myšlenkami na minulost nebo na budoucnost a utíká nám tak přítomný okamžik. Žít v přítomném okamžiku znamená, vnímat tady a teď všemi smysly. Můžeme to trénovat při každodenních činnostech - procházce, čištění zubů nebo při jídle.
Dechová cvičení a práce s emocemi je další efektivní nástroj pro práci s dětmi. Zaměření pozornosti na dech pomáhá snižovat stres a zvyšuje koncentraci. Každé dítě má právo zažívat ve škole pocity štěstí a úspěchu. Učitel může být v tomto směru žákovi průvodcem. Přeji všem dětem empatické učitele, kteří si přejí mít ve škole šťastné děti.
Mindfulness dokáže v několika směrech zlepšit život k lepšímu. Zlepšuje ovládání emocí, zvyšuje sebevědomí, pocit klidu, uvolnění a sebepřijetí, snižuje strachy a úzkosti. Výuka mindfulness se u dětí příliš neliší od dospělých. Aktivity jsou pro žáky vybírány s ohledem na věkovou skupinu. Cvičení jsou vedena zábavnou a citlivou formou, takže je použitelný už od školkového věku.
Posilováním mindfulness se děti učí životní dovednosti, které jim pomohou přivézt pozornost ke svým vnitřním i vnějším prožitkům a vnést reflexi do svého jednání.
Dle nejnovějších výzkumů má Mindfulness tyto přínosy:
-
zlepšení sebeovládání
-
zvýšení sebevědomí
-
snížení negativních emocí
-
snížení úzkosti a deprese
-
zvýšení pocitu klidu, uvolnění a sebepřijetí
-
zvýšení kvality spánku
-
lepší zvládání hněvu
-
pokles hyperaktivity a impulzivity
Tato oblast pro mne není neznámou a proto jsem ráda, že jsem měla možnost získat další poznatky a příklady dobré praxe, které budeme moci ve škole dále rozvíjet.
Ing. Lucie Dolejší
Ředitelka Základní školy a Mateřské školy Klíč s.r.o.