Dnes je 12. 12. 2024
svátek má Simona

Co uděláme se starým nádražím?

náhledový obrázek

Všechny nás mrzí, že bylo zbytečně zbouráno krásné Wedrichovo muzeum, že už neexistují českolipské lázně a čtvrť kolem řeky Ploučnice nebo že byla zcela zbytečně zbořena celá stará Hrnčířská ulice. Oddechli jsme si, že tyto budovatelské mánie ukončil rok 1989 a tohle už si v naší svobodě a demokracii přeci nedovolíme. Nedovolíme, protože ctíme hodnotu historie, odkaz předků a zákonitou potřebu mít z čeho kořenit pro naši současnost.

Ale co se to s námi děje? Je to letargie, unavenost nebo apatie? Že nedáváme pozor, co chceme udělat? Před lety se podařilo městu získat rozsáhlý areál bývalého městského nádraží i s jeho původní budovou. Skvělá zpráva, protože to je zásadní rozvojové území širšího jižního centra České Lípy. Skvělá zpráva, ve které nikdo pozorněji nezaznamenal, že budova bývalého městského nádraží byla získána zároveň s vydaným demoličním výměrem. Správa železnic se bohužel už hodně dlouho nechová podle svého jména a dlouhodobou neúdržbou a řízeným nezájmem usilovala dostat nádražní budovu do stavu ruiny se snahou o její demolici. Když tomu stavební úřad vyhověl, přešla budova do vlastnictví města……

A teď po pár letech tichosti se dozvíme, že město vysoutěžilo firmu na demolici za 3,3 mil Kč. Protože s tímto záměrem se to tak už koupilo a budova je nebezpečná a hyzdí okolí.

Ale to zní jako nějaký omyl. To jsme se vrátili o 35 let zpátky? Do doby kdy se jen tak šmahem bořila historie města? Města, kterému toho shodou dějinných okolností bylo z historie tolik sebráno, tolik zbořeno? Nemáme hlavní farní kostel, symbol církevního života, nemáme hrad, rezidenci šlechtických majitelů města, nemáme synagogu, symbol židovské komunity, nemáme valnou část zástavby starého města, která padla za oběť socialistické výstavbě uranového města…..

A k tomu se teď přidáme? K tomu teď s chladnou hlavou zlikvidujeme městské nádraží a vymažeme 130 let historie, která přes něj procházela? Ta budova sem patří. Dodnes je velkým symbolem moderního rozvoje města, kdy železnice dorazila do České Lípy. Byť je nádraží docela běžnou typologickou budovou, byla to vždy vítací brána do města, kterou jeho politici prosazovali, protože nynější hlavní nádraží bylo příliš daleko a nevedla k němu ani pořádná cesta. Ne nadarmo na tomto nádraží přestupoval Adolf Hitler ze svého vlaku do auta, při své rychlé návštěvě Prahy v březnu 1939.

Nádraží je důležitý prvek, který nás ukotvuje do míst, kde žijeme a které budovali naši předci. Jeho rozložitá budova, která si i přes nevzhlednou fasádu z 80. let 20. století zachovává své zdobné prvky a architektonickou kvalitu je velkou šancí pro novou obytnou čtvrť, která by měla v místě v budoucnu vyrůst. Je urbanistickou i architektonickou šancí, že nová čtvrť nebude bezpohlavní, vykořeněná, ale bude mít svůj skutečný, hmatatelný symbol. Ústřední stavbu, která může sloužit jako polyfunkční nebo kulturní místní centrum propojující minulost s budoucností.

Nikdy není pozdě. A dokud se nekoplo, dá se vše zastavit. Chce to jen vůli. Více než tři milióny korun se dají použít na poctivé zabezpečení budovy, která je sice zchátralá, ale rozhodně ne v havarijním stavu. Za to se dají dočasně zazdít všechny okna a dveře v přízemí, opravit střechu a budovu celkově technicky zabezpečit na další desítky let. A postupně hledat její vhodné využití a počkat na její budoucí důležitou roli v rámci nové čtvrti.

Je na nás, jak se rozhodneme. Jestli se postavíme na roveň soudruhům, kteří nám záměrně mazali historickou paměť, aby ji mohli ovládat. Nedopusťme toho, do totality se vracet nechceme.

Pojďme společně zachránit městské nádraží. Pokud to cítíte stejně, dejte veřejně najevo svůj postoj a připojte se k této výzvě.

Pokud se s tím nehodláte nadále smířit jako já, podpořte petici za záchranu nádraží zde:
 

https://www.petice.com/nadrazi_ceska_lipa

 

I na tom jak silný teď bude náš společný hlas záleží, jestli se naše děti budou moci v budoucnu potěšit bývalým městským nádražím nebo ne.

Co může být lepším připomenutím "bývalé drážní budovy i historie města....aby se příštím generacím neztratila" než její zachování? Snad její totální nevratná demolice?
 
Mgr. Michal Panáček

 

Vyjádření města Česká Lípa:

O koupi pozemků včetně bývalé budovy vlakového nádraží Česká Lípa – město se město Česká Lípa snažilo více než 10 let. Koupě se po letitých jednáních a snížení kupní ceny na třetinu podařila odsouhlasit v roce 2020 s tím, že do majetku budovu a pozemky město získalo na jaře roku 2021.

Ve všech článcích i reportážích jsme nikdy netajili informaci, že na bývalou drážní budovu je vydán demoliční výměr, že s tímto výměrem již město budovu koupilo a že plánujeme budovu zbourat. Svůj záměr nyní naplňujeme.

V době, která následovala od koupi budovy do nynějška, kdy již máme vysoutěženou firmu, která budovu zdemoluje, jsme se snažili dům všemi možnými způsoby zajistit. Přesto byla a je naše snaha v mnoha ohledech marná, protože okolo budovy je stále nepořádek, stahují se k ní lidé bez domova a další nepřizpůsobiví. Budova a prostor okolo ní je tedy nebezpečná a hyzdí okolí.

Chápeme, že tato budova, ačkoli není památkou, patří k historii našeho města. Chceme však zdůraznit, že město nenese vinu na žalostném stavu, ve kterém se nyní budova nachází. Pouze řeší její havarijní a zanedbaný stav.

Do budoucna by měla být v souladu s územním plánem plocha využitá pro polyfunkční zástavbu, pro bydlení i podnikání. Může zde vzniknout úplně nová, moderní část města, ve které se přímo nabízí, aby zde byla bývalá drážní budova i historie města připomenuta, aby se příštím generacím neztratila.

Mgr. Kristýna Kňákal Brožová

tisková mluvčí

alt