Dnes je 22. 05. 2025
svátek má Emil

Změny na českolipském nádraží

Archiv

Z podnětu starosty města se před nedávnem zastupitelé České Lípy shodli na tom, že uvolní z rozpočtu města půl milionu korun na zvelebení zdejší nádražní budovy. Jednak předpokládali, že díky tomuto rozhodnutí budou České dráhy vstřícnější při jednáních o převodu tělesa bývalé železniční trati do Kamenického Šenova, na němž by měla být vybudována cyklistická stezka, ale také proto, že nádraží je i vizitkou okresního města. Jeho dnešní vzhled však vizitkou ne příliš vábivou.



K připravované rekonstrukci uvedl přednosta stanice František Tesarczyk následující: "V současné době jsou již hotovy projektové práce, takže rekonstrukce by měla začít co nejdříve. Bude probíhat v několika fázích, nejprve tam, kde ji nejvíce potřebují cestující. Začne se úpravou WC a haly, ve které se mj. počítá s oběma dveřmi na fotobuňku a v zimě s jejím temperováním. Hala bude kromě toho z obou stran přístupná bezbariérově a bezbariérový bude i přístup k vlakům, kde bude schod nahrazen sešikmenou plochou. Dále budou prodloužena zvýšená nástupiště o 30 metrů."

Fasáda nádražní budovy by se měla opravovat nakonec, přičemž přednosta nevyloučil, že by mohla být opravena ještě letos. K první pozitivní změně ve vybavení nádraží pro cestující dojde však co nevidět. Jak přednosta dále uvedl, v rámci sdružených finančních prostředků na rekonstrukci nádraží zadaly České dráhy výrobu elektronického informačního panelu, který bude na světelné tabuli průběžně informovat o odjezdu nejbližšího vlaku a koleji, ze které je vlak vypraven.








pohled do nádražní haly pohled od nástupišť

O tom, proč je nádraží tam, kde je a jak bylo toto místo vybíráno, přináší pozoruhodné zajímavosti kniha Zdeňka Šindlauera : "Už dlouho nejel žádnej vlak" vyd. v r. 1999, z níž je následující ukázka:

Protože zdejší stanice byla od počátku pokládána za velice důležitou, neb ležela přesně v polovině kilometrické vzdálenosti Bakov - Rumburk, jejímu umístění a pozemkovému záboru byla věnována značná pozornost. provozovatel s ní perspektivně počítal jako s uzlovým bodem České severní dráhy a potřeboval tudíž hlavně dost místa pro případné další rozšiřování, radniční vyslanci byli naopak logicky tlačeni prosadit polohu stanice co nejblíže městskému centru. Diskuze mezi oběma tábory (z nichž ostatně ani ten městský nebyl jednotný) byly záhy vyšperkovány úplatkářskými skandály a politikařením (což v měřítku mocnářství nebylo zase tak výjimečné, přitom drtivá většina sporů o umístění stanic končívala prohrou zástupců měst).

Městský management dráze nabízel pozemek u libchavské silnici (přibližně v místech dnešního Okresního úřadu), zde by však stanice těžko mohla mít přímé a vodorovné koleje (zejména při orientaci kolejiště od jihu k severu, jak bylo pro pokračování dráhy žádoucí), proto drážní vyjednavači i přes staečný odpor města prosadili polohu stanice úplně jinde, o čemž jest psáno v archivu českolipského reálného gymnasia mimo jiné:

"Starostovi Antonu Zinkovi možno právem vytknout, čím zájmy města poškodil" žárlivě a slepě podporoval propjekt Ústí - Česká Lípa, projevil málo objektivní rozvahy a vystupoval rozhodně, ba nepřátelsky proti představitelům České severní dráhy a severní dráha se proto nedala přesvědčit, navíc odrazována a rozhořčena postojem starosty i města, aby situovala nádraží blíže centru. Místo toho bylo nádraží postaveno ve vzdálených a zamkořených pastvinách u hrnčířského předměstí, kamžto se sotva bude město rozšiřovat, a kde utrpí jak místí, tak i cizí cestující, jakož i nákladní přeprava, neodstranitelnými překážkami, hlavně zvýšenými náklady a časovou ztrátou."
(pozn. red. První vlak přijel na toto nádraží 14. 11. 1867. Další rozvoj města ukázal, jak je vše relaitvní.)

A pro ty, kdo dočetli až sem, ze zmíněné knihy i něco pro pobavení - "Výňatek z knihy předávky lokomotivy T 679.1534, LD Česká Lípa, rok 1987."

S = strojvedoucí
M = mistr správkárny
P = provozní náměstek

S: vyměnit vložky těsnění u hlav 1, 2, 5 a 11
M: nemáme
S: prasklá arguska u hl. 4
M: jiné nejsou
S: pod generátorem kaluž oleje, odčerpat, jinak je lok neschopná!
M: to patří k povinnostem mechanika
S: někdo ukradl klíč č. 17 - 21 ve skřínce, lidově se tomu říká SVINSTVO!
M: vážený soudruhu, my klíče nepotřebujeme a nevím, co bysme s nima asi tak dělali!
P: žádám zaměstnance LD, aby do knihy předávky zapisovali jen věci týkající se oprava a závad a nedopisovali si
S: u hl. 5 teče olej
M: hotovo
S: u hlavy 5 vytéká olej
M: hotovo!
S: u hl. 5 opět vytéká značné množství oleje
M: mechanik je povinen otřít motor
S: mechanik spotřeboval všechnu pucvol na otření motoru, u hl. 5 neustále vytéká olej, hrozí nebezpečí požár!
M: hotovo
S: loko převzata se závadou těsnění, u hl. 5 vytéká značné množství oleje.

Jaké nádraží na Českolipsku se Vám líbí?