Dnes je 19. 06. 2025
svátek má Leoš

Téma: Chodci versus řidiči?

Archiv

Již více než rok platí nová pravidla silničního provozu, která mj. změnila vzájemná pravidla chování řidičů a chodců při přecházení vozovky. Domněnka mnoha lidí o nové absolutní přednosti chodce na přechodu není však zcela správná.


"Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu nedání přednosti chodci, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, zahynulo v roce 2001 celkem 30 chodců (+ 23 usmrcených oproti loňskému období, tj. o 328% více), 210 bylo těžce zraněno (+ 79 osob) a 736 bylo lehce zraněno (+ 362 osob). Bilance následků chodců na vyznačených přechodech byla velmi nepříznivá a v průběhu roku se neustále zhoršovala."


Přes nedávno zveřejněné statistické údaje ministerstva vnitra nelze nová pravidla zatracovat. Jen bychom se je měli naučit správně používat. Dříve nesměl řidič chodce ohrozit, ale mohl ho omezit, tzn. že k přecházení po přechodech chodce nic nemotivovalo. Dnes by se chodci měli na přechodech cítit bezpečně, tedy pokud to jde, by měli přecházet výhradně po nich. Měli by ale mít na paměti, že za nich nemají přednost za všech okolností. Nemají ji například před tramvají, ale neměli by ani vstupovat do vozovky těsně před jedoucím vozidlem. A v případě hustšího provozu aut i chodců by neměli přecházet po jednom, ale ve skupinkách a nikdy by neměli na přechodu zbytečně otálet.


Co by naopak měli dělat řidiči? Kromě sledování značek upozorňujících na přechod a respektovat úmysl chodce přejít po přechodu by měli i dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi jedoucími auty, aby v případě náhlého brždění automobilu před sebou neskončili v jeho zádi.


Vedoucí odboru dopravy MÚ v České Lípě uvedl, že zatímco v jiných městech v souvislosti se změnou pravidel ruší některé přechody, aby nebyla plynulost automobilového provozu tolik omezována, v České Lípě se jejich počet naopak zvýšil. Dlužno ovšem dodat, že přibyly tam, kde dosud citelně chyběly. Letos by měl být přes počáteční nesouhlas tohoto odboru vyznačen i přechod na křižovatce u Chelčického ulice na Svárově, kterého se dosud tamní občané marně dožadovali.


Ať již v souvislosti se značením nových přechodů nebo obnovou starých se však naskýtá otázka, proč jsou některé přechody tak blízko křižovatek. V České Lípě např. od Delvity k Ploučnici, na křižovatkách Sokolské ulice či u křižovatky Erbenovy ulice s Moskevskou. Aby se řidič mohl na uvedených křižovatkách řádně rozhlédnout, nezbývá mu, než zastavit právě na vyznačených přechodech. O přechodech v těsné blízkosti kruhových objezdů, kdy přednost dávaná chodci zase brzdí provoz na objezdu, ani nemluvě. V těchto případech je snaha o ohleduplnost na straně chodců i řidičů téměř nutností. Kde všude ji potřebujeme a kde nám chybí?