I odpověďmi na takovéto otázky měly letos neziskové organizace podpořit zájem veřejnosti o vstup ČR do EU v rámci každoroční kampaně "30 dní pro neziskový sektor". Informace o Evropské unii měly být zaměřeny na to, jak se v zemích EU řeší otázky každodenního života. "Zda existují modely, které by pro nás jako občany této země mohly být zajímavé, kterými bychom se mohli inspirovat a které bychom se mohli pokusit prosadit do života."
V České Lípě působí občanské sdružení "Občanská iniciativa pro Evropskou unii" a jako jediné v Libereckém kraji i Regionální evropské informační středisko. Přesto jedinou veřejnosti přístupnou akci uspořádala v České Lípě Městská knihovna. Pozvánku na své informační odpoledne rozeslala školám i institucím a pro účastníky připravila obsáhlý materiál o dostupných informačních zdrojích majících souvislost s EU. Kdo jiný než mladá generace by se měl o naši, či spíše svou budoucnost zajímat?
Kromě místostarostky však nepřišel nikdo.
Ale ani výčet akcí pořádaných v rámci uvedené kampaně v Libereckém kraji nesvědčí o tom, že se Evropskou unií zabývají v jiných městech více. Přehled akcí zveřejněný na internetu uvádí vycházky, výstavy, literární akce, minimum akcí věnovaných tématu, asi ne náhodou opět pořádaných v knihovně.
Je možné učinit několik závěrů.
Někdo někde rozhodl, že bude akce, deklaroval její téma a cíl a pak se soustředil na pořádání závěrečné recepce. Místní občanská sdružení ale zajímá něco zcela jiného, než problematika veřejného života v EU.
Nejrozšířenější však bude pravděpodobně názor, že Evropská unie pro nás není nejaktuálnější téma, proč tedy ztrácet čas. Až tam budeme, tak se uvidí.
Šedozelené plakáty s vypotřebovanou rolí toaletního papíru a oznámením uvedeným v záhlaví článku se tak pro mnohé z nás staly výstižnějším symbolem, než snad jeho autoři zamýšleli.