Jak se má občan zachovat, či na koho se má obrátit v případě, že čeká na autobusové zastávce a autobus, který má na této zastávce zastavit, nezastaví?
V případě, že by se toto skutečně stalo a autobus nezastavil na příslušné zastávce, je nutné co nejdříve kontaktovat dispečerské pracoviště na telefonu, který je uveden na příslušném zveřejněném jízdním řádu každé autobusové zastávky. Dispečer je pracovník kompetentní k tomu, aby řešil tuto vzniklou situaci a nedopustil, aby se něco podobného opakovalo.
Jestliže by se prokázalo, a je to velice složité, že řidič skutečně svévolně nezastavil na příslušné zastávce, postupovali bychom velice rázně proti tomuto zaměstnanci a bylo by to posuzováno jako hrubé porušení povinností podle Zákoníku práce, finanční postih atd.
Jak se má občan zachovat, či na koho se má obrátit v případě, že autobus odjede ze zastávky dříve, než je uvedeno v jízdním řádu a občan jej kvůli tomu nestihne?
V tomto případě postupovat jako v prvním bodě. Je skutečně nutné, abychom tyto informace dostávali. Pokud se k nám nedostanou, nemůžeme učinit nápravu. Minutové rozdíly na první pohled není možné na záznamovém zařízení, které je umístěno v každém autobuse, rozlišit.
Jak se má občan zachovat, či na koho se má obrátit v případě, že čeká na autobusové zastávce a autobus, který na této zastávce zastaví, je přeplněný a cestujícího nevezme?
Tato situace může skutečně nastat, a to nejen u autobusové dopravy, ale i u jiných druhů doprav cestujících. Pokud je to situace, která vznikla shodou okolností tím, že se na zastávce momentálně shromáždilo více cestujících, než je dovolená kapacita autobusu, musí tento cestující počkat na následující spoj.
Jiná situace by vznikla, kdyby se toto opakovalo pravidelně. Potom je třeba kontaktovat dopravce, který musí učinit takové opatření (pokud se jedná o smluvní vztah s obcemi na obslužnost území, nikoli dálkovou dopravu ), aby uspokojil přepravní potřebu cestující veřejnosti. Tomu by samozřejmě předcházela jednání s obcemi a okresním úřadem, protože veškerá doprava, kterou provozujeme, je na bázi objednávky. Co si obce a Okresní úřad objednají za spoje, to dopravce zajišťuje. Může se stát, že obce nedoporučí posilovat tento spoj, protože třeba v rozmezí několika minut může jet další méně vytížený spoj a obce nebudou chtít posilový spoj hradit. Ale to jsou již detaily nějakého konkrétního případu.
Má občan, který kvůli výše uvedeným případům nestihne začátek pracovní doby, nárok na nějaké odškodnění?
Při nárokování odškodnění způsobeného z výše uvedených případů, bychom museli posuzovat, zda to bylo způsobeno nedbalostí, technickou závadou nebo dalšími okolnostmi atd. Toto se velice špatně dokazuje a při nárokování ze strany cestujícího by tento spor zřejmě skončil u občaskoprávního soudu. Musel by rozhodnout soud. Všeobecně platí, že dopravce neodpovídá za ztrátu času či finanční ztrátu tím, že je spoj opožděn, nebo je plně obsazen a cestujícího nemůže přepravit atd. Podmínky, za kterých se třeba vrací částečně nebo celé jízdné, jsou uvedeny v přepravním řádu naší a.s., který vychází z vyhlášky č. 175/2000 Sb. MDaS ČR. Je to velice obsáhlý dokument, který není možné zde citovat. Zkrácenou verzi mají cestující k dispozici v každém našem autobuse.
Jaké jsou Vaše osobní zkušenosti s cestováním autobusy ČSAD?