Dnes je 19. 06. 2025
svátek má Leoš

Nový územní plán Doks

Archiv

Alespoň ti trochu zasvěcení vědí, že územní plán obce, resp. města určuje, kudy povede jaká silnice a kde se bude co stavět. Z pětitisícového města Doksy se však jednání se zástupci autorů nového územního plánu arch. Hrona a Pitelky z libereckého SAUL zúčastnilo asi dvacet občanů. Vysvětlení malé účasti se nabízí trojí: buď není žádný záměr tohoto plánu, až na zmíněnou silnici ve Starých Splavech, v žádném zásadním rozporu s přáním obyvatel, nebo je vůbec nezajímá, jak by se Doksy mohly rozvíjet, nebo se o plán začnou zajímat až tehdy, dotkne-li se jeho realizace negativně jejich konkrétních zájmů.


Prostorový rozvoj samotných Doks je limitován z jedné strany silnicí I/38 a z druhé železniční tratí, která navíc město odděluje od Máchova jezera. Optimální plán rozvoje města počítá s nárůstem počtu obyvatel na 5400, přičemž z výše uvedeného důvodu jsou rozvojové plochy města poměrně omezené. Počet bytů se dá zvýšit výstavbou asi 80 rodinných domů, event. vybudováním střešních nástaveb sídlištních domů a dalšími úpravami domů. Mohlo by se uvažovat i o zrušení zdejší zahrádkářské kolonie. Nové výrobní a skladové zóny jsou navrženy na severu podél silnice I. třídy a pro lehký průmysl na západě. Další možnosti skýtá i průmyslová zóna současná, která není příliš využitá, stejně jako místo, jež by se získalo vymístěním vepřína. (Jeho existenci nebylo možné v době jednání necítit.)


Vzhledem k rekreačnímu charakteru města mají nezanedbatelný význam rozvojové plochy pro doplňková sportovní zařízení a občanskou vybavenost, která by umožnila prodloužení turistické sezóny. Plán mj. počítá i s rozšířením hlavní pláže v Doksech, s promenádní trasou kolem jezera, aby návštěvník mohl vnímat všechna zdejší atraktivní místa, s využitím přívozu třeba i pro přesun kol a cyklistů do další turistické části na druhé straně jezera. Jak zástupci SAUL několikrát zdůraznili, Doksy by se měly snažit rozvíjet kapacity, které město živí, tzn.zvyšovat standard ubytování i vybavení tak, aby přilákaly movitější turisty a nejen v letních měsících.


Obdobně jako před časem v České Lípě, kde obhajovali myšlenku nového mostu přes Ploučnici do ul. Čs. armády a ponechání Hrnčířské ulicie spíše pro pěší provoz, argumentovali i zde přítomní architekti v souvislosti se sporným vedením dopravy ve Starých Splavech tím, že územní plán přece bude takový, jaký schválí zastupitelé, tedy obyvatelé Doks (i Starých Splavů). Nicméně trvali na tom, že jimi navržená trasa je nejlepší pro to, aby plnila funkci obslužné i sběrné komunikace a umožnila dopravní obslužnost Borného i lokality, která by mohla výhledově sloužit pro novou výstavbu (zhruba před rybníčkem).


Řešení dopravních problémů Doks tak zůstalo ve stínu zájmu. Zde je navržený obchvat směrem na Mimoň po východním okraji města a uvažuje se o křižovatce na místě křížení silnice s tratí. Plán rovněž počítá s novým propojením přes město.


Zatím mají občané možnost podat své připomínky k předloženému plánu do 4. října písemně na stavební úřad, který v tomto případě zastupuje město. Zkušenosti odjinud ukazují, že má-li k nim být přihlédnuto, zcela určitě se vyplatí seznámit s nimi především ty, kteří o nich budou rozhodovat, a to zastupitele města. Pokud nebudou o jejich oprávněnosti přesvědčeni oni, nebudou ve skutečnosti o územním plánu rozhodovat ti, kteří v daném místě bydlí. Předpokládá to však zájem na obou stranách.