Ve volebním materiálu Sdružení nezávislých - přehledu splněných slibů z roku 1998 - jste se zmínil v souvislosti se stavem chodníků a komunikací ve městě, že je stále co zlepšovat. Co tedy hyzdí naše město a je třeba to zlepšit?
Vizitkou každé obce a města je zejména centrum. V našem případě námestí 1. máje, Mírová a po dostavění marketu EDEKA také Husova ulice. V současné době jsou zahájeny práce na rekonstrukci části chodníku a veřejného osvětlení na náměstí 1. máje a bude záležet na podpoře nových zastupitelů, zda se bude v rekonstrujci pokračovat. Lze říct, že město hyzdí již několik desítek let rumoviště po demolici v Husově ulici. Zde je nepochybně v zájmu města její dobudování. A bude záležet opět na zastupitelech, kdy a čím bude ulice zastavěna. Většinově se jistě schodneme na bytech a občanské vybavenosti. Jako nejbolavější místa vidím ulici Zahradní, chodník v Nádražní ulici, parkoviště na Letné. Tyto problémy se budou muset v dohledné době vyřešit. Samozřejmě bode muset být prováděna pravidelná údržba všech místních komunikací.
Do 31. října mají současní nájemníci opustit městskou ubytovnu. Návrh na její zrušení jste do rady podal vy. Rozcházíte se tak s programem ČSSD, která naopak chce vybudovat další objekty pro sociálně potřebné (holobyty, azylový dům...). Chcete podporovat pouze ekonomicky zajištěné jedince?
V tomto se s ČSSD opravdu zásadně názorově lišíme. Nejsem a nikdy jsem nebyl proti podpoře sociálně slabých. Jsem však proti podpoře "sociálně líných". Je jen nutno umět tyto dvě skupiny oddělit. V ubytovně v Pražské ulici bydleli, dle mého názoru, právě převážně lidé druhé skupiny. O sociálně slabé jsme se postarali.
Se stavbou holobytů také nesouhlasím. Uvedu příklad. I nejjednodušší malý "holobyt" vyjde minimálně na 300 tisíc korun. Myslím, že je hodně neekonomické poskytnout tento holobyt neplatiči, který nám dluží do výše 20 tisíc korun (těch je převážná většina) a doufat, že nám bude teď platit. Pokud platit nebude, což nelze vyloučit, znovu nastane proces soudního vystěhování. Ale teď kam? Nejspíš do ubytovny komunálky. Proto si myslím, že pokud je někdo chronickým neplatičem a o vystěhování rozhodne soud, patří rovnou na ubytovnu. A tam platí jiný režim. Peníze na stavbu holobytů bych raději použil na stavbu "normálních" bytů, nebo bytů v domě s pečovatelskou službou.
V květnu vyslovila Rada města nedůvěru starostovi. Můžete jako její člen ozřejmit, co radní k tomuto kroku vedlo, a co měl ing. Ráček udělat, aby ztracenou důvěru znovu získal?
Nemohu mluvit za Radu města. Myslím, že radní, kteří pro nedůvěru starostavi hlasovali, mohli mít i několik důvodů. Za sebe mohu říct v krátkosti jenom tolik: Pan Ráček už delší dobu omezeně komunikoval nejen s Radou. Dle mého soudu začal porušovat zákony, zejména zákon o obcích, kde překračoval svoje pravomoci podepisování různých smluv bez vědomí rady a zastupitelstva a také zákona o rozpočtových pravidlech, kde objednával práce ve statisícových čístkách, aniž by tyto byly schváleny v rozpočtu města. Jeden příklad za všechny:
Pan Ráček doslova radním vyhrožoval, že pokud nebude uvolnena částka cca 780 tisíc korun na projekt DPS, mohou za to, že nebudou dotace. Radní nesouhlasili se zmíněnou cenou, přičemž pan Ráček na jednom z příštích jednání Rady žádal už o několik desítek tisíc méně. Toto na důvěře v něj jistě nepřidalo. A důvodů je ještě mnoho dalších.
Nakonec byl ing. Ráček ze své funkce odvolán 5. září. Židle se však viklala i s vámi, když zastupitel Starý navrhl také vaše odvolání "kvůli řadě věcí, o kterých všichni víme," jak řekl, a byl podpořen ředitelem ZŠ Ralsko Jirůtkou, který navrhl odvolat vás i starostu najednou. Paradoxní je, že Mgr. Jirůtka byl na vaší kandidátce v roce 1998. Proč myslíte, že se od vás odvrátil?
S panem Jirůtkou jsme se názorově rozešli ve způsobu spolupráce ředitele školy a zřizovatele, kterým je město. Představy pana
Jirůtky o spolupráci se smrskly na pouhé požadavky, co všechno musí město pro školu provést. Bohužel rukojmími nátlaku byly žáci školy. Opět jeden příklad - nebýt organizačních schopností tajemníka ing. Schleiera, který organizoval stěhování materiálu školy (tedy ne města!) v době havárie, tak by byla nepochybně výrazně narušena výuka ve škole. Tuto situaci pan Jirůtka absolutně nezvládl. Rozličný názor máme i na dostavbu školy, ale o tom se podrobně zmiňuji ve Zpravodaji. Nesouhlasím i se způsobem hozpodaření ředitele Jirůtky s prostředky města, kde je porušovana rozpočtová kázeň a například za rok 2001 Ralsko jako jediná škola vytvořila ztrátu ve výši asi 120 tisíc koun. Rada města proto rozhodla o provedení hloubkové kontroly hospodaření školy Ralsko. Výsledek by měl být znám do konce listopadu. Myslím, že toto je pouze část důvodů, proč panu Jirůtkovi překážím.
Proč podle vás měla padnout i vaše hlava?
Částečně jsem to už rozvedl v předchozí odpovědi. Co se týče pana Starého, mysím, že jsem mu trnem v oku od začátku volebního období, kdy on se neúspěšně ucházel o uvolněnou funkci. A jak jsem se nedávno dověděl, jeden z důvodů bylo to, že beru za funkci peníze...
Má vůbec smysl odvolávat starostu dva měsíce před volbami? Mimoň tím v médiích posbírala negativní body, přišla již o druhého starostu za volební období.
Smysl to mělo. Funkce starosty není "trafika". Výzvu v podobě vyslovení nedůvěry neakceptoval. Dle mého soudu pan Ráček neunesl prohru v kauze o vytápění města. Svými postoji, nejen ve vztahu k Romům, začal zájmy města poškozovat. Myslím, že většina víme o čem mluvím. Svým dílem patrně přispěl i k nerealizaci obchvatu města, kde zájem města na obchvatu dával na stejnou úroveň zájmů soukromé firmy, zabývající se chovem koní, aniž by měl k tomu mandát (ing. Ráček oslovil mj. senátora Coufala). Dvanáct zastupitelů, kteří pro jeho odvolání hlasovalo, mohlo mít dvanáct i více důvodů.
Kontrolní výbor zastupitelstva podal na bývalého starostu 13. června trestní oznámení ve věci podezření z trestného činu překročení pravomocí veřejného činitele a podezření z porušení zákona o obcích. Jaký je aktuální stav vyšetřování, k jakému závěru došlo okresní státní zastupitelství?
Jedná se o podepisování smluv za město v částkách několika desítek milionů korun bez projednání v příslušných orgánech města (rada, resp. zastupitelstvo). Šetření policie nadále trvá.
Odvolaný starosta v předvčerejším rozhovoru hodnotil spolupráci s partnerskými městy velice dobře, Mimoň v nich má podle něj opravdové přátele. Jak hodnotíte spolupráci se Zlotoryjí a Oelsnitz vy?
V tomto se s názorem pana Ráčka plně ztotožňuji.
V jakém stádiu je realizace veřejně přístupného internetového pracoviště, na které měl být přebudován infobox naproti poště?
Internet by měl být realizován jako mikroregionální projekt města s dotací Libereckého kraje do konce listopadu.
Společná otázka pro všechny kandidáty. Nastiňme hypotetickou situaci - Sdružení nezávislých ve volbách zcela propadne a vy se do zastupitelstva nedostanete. Co máte v takovém případě v plánu?
Jistě by mne to mrzelo, protože v minulém období jsme splnili bezmála na 100 % to, co jsme slíbili a mohl bych být pro město ještě prospěšný. Co se týče mé uvolněné funkce, určitě nepůjdu na pracák, nebo na sociálku. Vzhledem k tomu, že jsem inicioval snížení počtů pracovníku (včetně sociálky) nevím, jestli by mi nějakou korunu vůbec dali.
Autor rozhovoru kandiduje do mimoňského zastupitelstva za Sdružení nezávislých.