Celková zanedbanost komunikací v kraji je ovšem výrazně vyšší, přesahuje pět miliard korun. Vyplývá to z analýzy stavu dopravy v Libereckém kraji, kterou dnes dostali zastupitelé.
Liberecký kraj vlastní zhruba 2110 kilometrů silnic druhých a třetích tříd, což je 86 procent komunikací v kraji. I přesto, že se v posledních letech do oprav těchto silnic investuje ročně nejméně 200 milionů korun, nestačí to na to, aby se jejich chátrání zastavilo. Ve výborném stavu bylo na konci loňského roku jen 272 kilometrů silnic, což představuje zhruba 13 procent komunikací, naopak přes 535 kilometrů bylo v havarijním stavu. V nevyhovujícím či havarijním stavu bylo 49 procent komunikací v kraji a podobně je na tom i třetina mostů.
Hlavním důvodem rychlého chátrání komunikací nižších tříd je podle silničářů dlouholetý deficit v údržbě a především narůstající automobilová doprava. Podle předběžných výsledků sčítání dopravy na silnicích a dálnicích, které se v Česku dělalo loni, se na některých úsecích v Libereckém kraji zvýšil počet automobilů ve srovnání s rokem 2000 až o polovinu.
Nejvyšší nárůst dopravy v kraji souvisí s výstavbou Průmyslové zóny Liberec - Jih, kde na silnici III. třídy vzrostl provoz na téměř dvojnásobek - denně po ní projede 18.000 automobilů. Protože peníze, které má kraj na opravy komunikací k dispozici, nebudou zdaleka stačit na opravu všech silnic, chce při opravách dát přednost úsekům s vysokou intenzitou dopravy, úseky využívané veřejnou autobusovou dopravou a silnice, které slouží jako jediný přístup do obcí. ČTK to dnes řekla mluvčí krajského úřadu Linda Futerová.
Kraj navíc žádá i o dotace z Evropských fondů, jen letos a v příštím roce tak bude moci investovat do oprav komunikací dalších 300 milionů korun, které získal z programů Interreg a SROP.