V červnu proto bylo na žádost zaměstnanců zahájeno insolvenční řízení, které v pondělí 7. července vyvrcholilo prohlášením konkurzu. Podnik nyní nevyrábí, většina zaměstnanců skončila, řekl včera insolvenční správce František Hendrych.
Z více než stovky pracovníků zůstala v podniku necelá polovina. Věřitelé už přihlásili pohledávky za více než 30 milionů korun, přihlášky ale podle Hendrycha nejsou uzavřeny. Není to poprvé, co má Falcon potíže. Už před třemi lety se firma kvůli problémům s odbytem dostala do potíží a změnila majitele. O rok později ji ale kvůli předlužení poslal soud do konkurzu.
Současný majitel - původně zlínská firma Matre, koupil podnik v dubnu 2006 v dražbě za 50 milionů korun. Další miliony ale musel do výroby investovat. Stejně jako předchozí majitel ale doplatil na silnou korunu. Falcon se navíc v minulosti orientoval především na americký trh, kde ale zkrachovali dva jeho odběratelé. Falcon nyní dluží dodavatelům, pojišťovnám a také mzdy zaměstnancům, kteří se proto obrátili na soud a na úřad práce.
Podle úřadu práce nemusí mít krach podniku výrazný dopad na trh práce. Českolipsko nabízí přes 1200 volných pracovních míst a nezaměstnanost tam od začátku roku klesá. "Problém ale je, že velká část pracovníků je ve vyšším věku, a budou hůř hledat uplatnění," řekla ČTK mluvčí Úřadu práce v České Lípě Marcela Ottová. Podle mimoňského starosty Františka Kaisera je situace o to těžší, že většina pracovníků podniku byla přímo z Mimoně a v místě bydliště budou jinou práci hledat jen těžko. "Ještě před revolucí tu bylo sice 16 podniků, teď tu ale zůstaly jen dva," popsal situaci starosta.
Falcon Mimoň vyráběl ohýbaný dřevěný nábytek od roku 1870 a ve městě patřil k největším zaměstnavatelům. Z pohledu moderního evropského designu byl sortiment Falconu poněkud zastaralý a těžkopádný. Firma nabízela původní historické vzory nábytku značky Fischel a velký výběr židlí a křesel určených především americkým klientům. V Evropě se takový sortiment uplatňuje jen obtížně. Americký trh žádá klasiku, tmavé barvy a mohutnou kostru, v Evropě se naopak uplatňují světlé barvy a subtilnější konstrukce.