Dnes je 30. 04. 2025
svátek má Blahoslav

Kde vzít peníze na opravy silnic

Archiv

Liberecký kraj patří mezi oblasti s nejzanedbanější silniční sítí. Od letošního října přejdou silnice druhé a třetí třídy do majetku krajů. Tento krok však zlepšení stavu sinic nepřinese a situace se do budoucna bude spíše ještě zhoršovat.

Příčinou je jako obvykle nedostatek peněz. Stát na kraje sice společně se silnicemi převede i prostředky, které doposud na jejich údržbu vyčleňoval prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ty ale na opravy nestačí.

Dle údajů silniční databanky je v kraji 67% silnic II. a III. a minimálně 30% mostů v nevyhovujícím a havarijním stavu. Při současné cenové úrovni by na jejich opravu a rekonstrukcí bylo potřeba vedle běžné celoroční údržby ročně vynaložit 210 milionů Kč po dobu nejméně sedmi let. Dotace z SFDI činí však pouze 78 milionů korun, a to včetně prostředků na výstavbu. Podle slov náměstka ministra dopravy Františka Barocha, který v minulosti působil jako ředitel SÚS Jablonec nad Nisou, jsou tyto investice naprosto nereálné. Jediné co dnes může slíbit, je, že prostředky pro příští rok nebudou nižší než letos. Ty ale ani dnes nestačí.

Podobně jako silnice jsou v havarijním stavu i mosty. "Na sedmistupňovém žebříčku kvality je většina mostů ohodnocena stupněm čtyři až sedm a sedmička je nejhorší stupeň," uvedl radní LK Milan Vašák poveřený vedením resortu dopravy. Situace ja netolik vážná, že do dvou míst na Semilsku nechtějí zajíždět řidiči autobusů.

Společně se silnicemi přejdou pod kraj i všechny Správy a údržby silnic (SÚS) a jejich majetky. Podle Vašáka by nejlepším řešením bylo sloučit všechny čtyři SÚS do jedné krajské se sídlem v Jablonci nad Nisou a všechny prostředky jim určené rozdělovat přes kraj. Tak bude oproti současnému stavu možná kontrola toho, nač budou finance vynaloženy. Sloučení SÚS v jednu by se pravděpodobně realizovalo až příští rok.

Prostředky poskytnuté SÚS v Libereckém kraji
za posledních sedm let (v mil. Kč)



SÚS Česká Lípa
SÚS Jablonec nad Nisou
SÚS Liberec
SÚS Semily
1995 61,98 56,65 61,67 59,44
1996 73,96 69,03 93,57 70,50
1997 69,20 66,12 89,78 70,54
1998 64,70 66,79 84,69 60,07
1999 73,72 67,17 94,02 72,44
2000 85,24 69,54 86,95 116,15
2001 66,20 50,80 65,10 62,26


Silnice I. třídy zůstanou nadále v majetku státu. "Kraje však budou na základě smluvního vztahu pro stát zajišťovat jejich údržbu," řekl Vašák. Požadavkem ministerstva dopravy je, aby bez jeho svolení kraj nesměl během příštích pěti let prodávat techniku, kterou bude k údržbě používat. "Této klauzuli, kterou se ministerstvo snaží prosadit, se rozhodně budeme bránit, protože omezuje kraj v jeho hospodaření," dodal Vašák.

Vzhledem k tomu, že kraj i přes žádosti žádné prostředky na opravu silnic od státu navíc nedostane, zvažuje možnosti jiných zdrojů, jako např.z programů fondu PHARE nebo půjčku od Evropské banky. Ta by ovšem pro kraj znamenala výrazné zadlužení.

Kterou silnici v okrese ČL považujete za nejhorší?