Vozy, kde bude karta platit, budou viditelně označeny. Podobný systém, který by platil na celém území kraje, je zatím v České republice ojedinělý, řekl dnes novinářům krajský radní pro dopravu Vladimír Richter.
Liberecký kraj do zavedení karty investoval 25 milionů korun, které byly určeny především na pořízení softwaru a odbavovacího zařízení pro autobusy. Dopravci si od ní slibují především zrychlení odbavení a zkrácení jízdních časů. Krajská karta se začne vydávat od 22. září v sedmi městech v kraji - mimo okresních měst Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily, také ve Frýdlantu, Jilemnici a Turnově. "Pokud bude zájem, je možné, že míst ještě přibude," řekla vedoucí krajského odboru dopravy Stanislava Jakešová.
Nová krajská karta bude sloužit jako elektronická peněženka, ale cestující může využít i zvýhodněného týdenního nebo třicetidenního kreditu. Kartou bude možné platit i skupinové nebo rodinné jízdenky. Opuscard postupně nahradí nejen současné čipové karty využívané v autobusech ČSAD v kraji, kterých je asi 47.000, ale i libereckou městskou kartu, jíž má dalších 50.000 lidí. Zatím ale budou platit vedle sebe. "Držitelé městské karty jen musí v klientském centru podepsat souhlas s využitím údajů v celém systému, což jim umožní používat kartu při cestování v celém kraji," dodal Richter.
Spolu s kartou zahájí od ledna v Libereckém kraji provoz systém integrované dopravy IDOL, který bude znamenat sjednocení cen ve veřejné dopravě v kraji a také úpravy jízdních řádů. "Počítáme s úpravami tak, aby jízdní řády co nejlépe vyhovovaly cestujícím," dodala Jakešová. Připustila, že sjednocení tarifů v autobusové a železniční dopravě přinese od Nového roku mírné zdražení dopravy. "Pro pravidelné cestující by se ale díky zvýhodněným týdenním či měsíčním jízdenkám cestování výrazně prodražit nemělo," dodala Jakešová.
Na novém systému by měli vydělat hlavně cestující z odlehlejších oblastí kraje, kterým výrazně zlepší obslužnost. Lidé budou moci s jediným dokladem libovolně přesedat, což zatím nebylo možné. Většinou měli slevu na jediný druh dopravy, které pak dávali přednost. "Teď bude moci cestující z Doks jet do práce v České Lípě autobusem, pak využije městskou dopravu a domů se může vrátit vlakem, to vše s jedinou kartou," vysvětlil Richter. I v novém systému bude ale možné cestovat i bez karty a koupit si u řidiče papírovou jízdenku.