Dnes je 06. 08. 2025
svátek má Oldřiška

Jak proběhne optimalizace škol v České Lípě?

Archiv

Vzhledem k tomu, že v naší republice klesá počet dětí, je od roku 1997 doporučována ze strany ministerstva školství optimalizace (=snížení počtu ) sítě škol a školských zařízení.


Podle vypracované studie, která mapuje situaci škol v České Lípě, byly postupně od roku 1999 uzavřeny ZŠ v ulici Červeného kříže na sídlišti Špičák a MŠ tamtéž, protože zbývající školní zařízení na Špičáku pokryjí umístění dětí. V roce 2000 byla zrušena MŠ v Dubici pro její trvale slabé naplnění a v roce 2001 uzavřena ZŠ Jakuba Arbesa, která spádově zahrnovala oblast historického centra České Lípy, kde je většina objektů využívána komerčně a výhledově se nepočítá s nárůstem dětí.

V tomto období došlo k postupnému snížení kapacity základních škol o 340 míst a mateřských škol o 125 míst. Tzv. „nenaplněná kapacita školy“ neznamená pouze prázdné třídy. V těchto uvolněných třídách jsou zařizovány odborné učebny, např. hudební, výtvarné, cizích jazyků a v neposlední řadě také výpočetní techniky. V současné době je ve třídách českolipských škol v průměru 24 žáků.

Optimalizace škol v České Lípě má své příznivce i odpůrce. Když byla ve výboru pro výchovu a vzdělávání projednávána zpráva o naplněnosti kapacity škol, 6 členů tohoto výboru bylo pro pokračování optimalizace a 5 členů bylo pro zachování současného počtu MŠ a ZŠ.

Zastánce optimalizace Mgr. Ort st. je pro nenásilný přesun dětí z malých škol do velkých s ročním předstihem, aby se předešlo následným problémům. Rovněž Mgr. Hlináková se domnívá, že je třeba v optimalizaci pokračovat. Podle některých zastupitelů je udržení určitých škol pro město finančně velmi náročné.

Naproti tomu odpůrci optimalizace, např. PaeDr. Ledvinková , tvrdí, že rodiče by měli mít možnost si vybrat, zda dítě bude chodit do velké nebo malé školy. V současné době probíhá individuální výstavba domů v okrajových částech České Lípy, konkrétně se jedná o lokality Svárov a Holý vrch, a proto lze výhledově čekat nárůst počtu žáků.

Podle PhDr. Hudce jsou děti, které se v menším kolektivu lépe adaptují, menší školy mohou být i specializované na např. některé vady učení. Jsou i případy, kdy rodiče žádají o převedení dětí z velkých škol na menší z důvodu např. šikany, přítomnosti drog na školách atd., neboť podle nich není na malých školách tak anonymní prostředí. Proto si tito zastupitelé myslí, že by se v procesu optimalizace nemělo pokračovat.

Nabízí se tedy 2 možnosti řešení otázky naplnění kapacity Mateřských a základních škol v České Lípě:


  • Buď zachovat dosavadní síť škol na nynější úrovni po dobu tří let, průběžně sledovat demografický vývoj a na jeho základě plánovat další kroky.

     


  • Nebo pokračovat v optimalizaci škol rušením dalších školských subjektů od roku 2003 s vědomím rizika možných populačních zvratů a momentálně neujasněné legislativní situaci ve školství.

    Prozatím zastupitelé jednání o optimalizaci školské sítě odložili, znovu se jím budou zabývat na červnové zasedaní zastupitelstva.