Dnes je 06. 08. 2025
svátek má Oldřiška

Budou úředníci vstřícnější?

Archiv

Slavnostního předání se zúčastnili představitelé Libereckého kraje v čele s hejtmanem Pavlem Pavlíkem, Okresního úřadu v České Lípě, zástupci ministerstva vnitra, České společnosti pro jakost, města České Lípy a další.


V úvodu připomenul tajemník MěÚ ing. Hladoník, že základní podnět dalo město v roce 1999. Rok probíhaly přípravy a konzultace a v této souvislosti ing. Hladoník hodnotil dobrou spolupráci s ing. Pavlem Ryšánkem z České společnosti pro jakost. Začátek vlastní práce na tomto pilotním projektu v rámci ČR se datuje na červen 2001 a v průběhu třinácti měsíců byl realizován. Závěrečný certifikační audit byl proveden 27. června 2002.


Poté vystoupil ing. Pavel Ryšánek z Českého úřadu pro jakost. Ocenil, že v době, kdy se ČR potřebuje dostat na úroveň ostatních zemí EU, je problém najít partnera-město, se kterým by Český úřad pro jakost společně připravil tento projekt. A partnera našli v České Lípě. I proto se domnívá, že město Česká Lípa si zaslouží uznání.

V čem by tedy mělo být zavedení ISO norem přínosem pro řadového občana? Tvůrci tohoto projektu se domnívají, že spokojenost občana s činností úřadu při vyřizování jeho záležitosti se zvýší především díky zlepšení v základních parametrech práce úřadu: vstřícnosti a srozumitelnosti, včasnosti, efektivitě a správnosti.

To je základním cílem zavedení tohoto systému v rámci veřejné administrativy.

Byly vysloveny i takové otázky, jakým způsobem se např. bude měřit spokojenost občana.

Ing. Ryšánek odpověděl, že základem je změna práce veřejné správy. Myslí si, že je třeba průběžně zjišťovat:
1) jak správně organizace vykonává svoji činnost
2) jak komunikuje se svým okolím
3) jak rychle vyřizuje žádosti a podněty občanů
4) jak jedná s lidmi - vstřícnost, ochota...


Potom budou provedeny vnitřní audity, kdy na základě jejich vyhodnocení bude patrno, zda došlo k zefektivnění práce a zda se vychází vstříc k potřebám obyvatel. Ing. Hladoník uvedl příklad - úředník má 30 dnů k vyřízení žádosti. Bude se sledovat, zda žádost vyřídí za podle možnosti za 10,20, či 30 dní. I to je jedno z hledisek vstřícnosti vůči občanům.

Mimo to existuje na MěÚ informační středisko, kde jsou k dispozici různé formuláře. Počítá se s důslednějším proškolením těchto pracovníků, kteří budou schopni občanovi poradit a zároveň případně pomohou vyplnit příslušný formulář, který pak občan přímo podá vedle v podatelně. Mělo by se údajně zamezit zbytečnému obíhání odborů. Ještě stojí za zmínku, že v budově radnice jsou vyvěšeny schránky, kde by se měly shromažďovat náměty občanů. Jak potvrdil starosta Petr Skokan, všichni zaměstnanci MěÚ budou mít visačku se jménem a oddělením, na kterém pracují.

Starosta Skokan se domnívá, že podstata normy ISO tkví v tom, že měření spokojenosti se má provést systémem vnitřních auditů a následně auditem z venku. A bude prý trvat nejméně dva roky, než výsledek zavedení systému řízení jakosti v organizaci bude patrný.

V průběhu diskuze zazněly i skeptické úvahy ve smyslu, že toto všechno by mělo být vlastně normální (vstřícný, pracovitý, rychlý úředník) a zda existuje něco, co bude pro úředníky motivací. Jestli se kvalita práce zaměstnance odrazí např. na jeho výplatě. To se děje, podle tajemníka ing. Hladoníka, už teď a dochází k tomu i nadále. Motivací, jak dodal ing. Ryšánek, by mělo být i zlepšení postavení a spokojenost úředníků ( zaměstnanců) samotných.

Ať už jsou názory na zavedení zmíněného systému jakékoliv, je jisté, že MěÚ v České Lípě se stal prvním v ČR, který aplikoval ISO normy do práce svého úřadu.