Vážení čtenáři, ale hlavně přispěvatelé,
ať už patříte či nepatříte k příznivcům Lípy Musicy, Vaše příspěvky mě motivují k tomu, abych se Vám pokusil odpovědět na Vaše otázky. Hlavně bych rád přispěl k objasnění domněnek, které jsou dost často odtržené od jakékoli reality. Stalo se v této zemi nepsaným pravidlem, že se často vypouští z úst něco, co je nepodložené a co postrádá reálný základ. Myslím tím prohlášení typu: "Lípa Musica má netransparentní financování", "jedná se o rodinný podnik", "je to podpora soukromé podnikatelské aktivity" ad. Spousty domněnek si my lidé vytváříme, protože nemáme dostatek informací. Těm z Vás, kterým skutečně jde o to, aby se dozvěděli o Lípě Musice co nejvíce a skutečně je zajímá zákulisí z příprav festivalu, rád odpovím v následujícím textu.
MHF Lípa Musica jsem založil v roce 2000 jako sedmadvacetiletý kluk /tehdy Festival duchovní hudby/, který se rozhodl udělat něco pro své město a naplnit si tak své sny o kulturnosti místa, kde žiji. Začal jsem jako živnostník, posléze živnostník plátce DPH. Nikdo si neumí představit, co je to za dřinu prošlapat tuto cestu, naučit úředníky, co je kulturní podnikání, v čem to spočívá atd. Zkrátka vybudovat něco, co bude mít svou hodnotu, bude to těšit nejen mě, ale bude to přínosné i pro ostatní. Prostě prošlapat cestu něčemu tak málo pravděpodobnému, jako je festival špičkového umění v kraji bývalých Sudet, kraji dělníků uranového průmyslu, v kraji, který tolik potřebuje něco pozitivního.
Časem jsem zjistil, že už nemůžu déle nést tak velkou odpovědnost jako fyzická osoba a založil jsem obchodní společnost. Ukázalo se, že naše společnost není připravena přijmout, že nositelem kultury může být s.r.o., i když s nekomerčním podnikáním. Své dlouholeté úsilí jsem tedy transformoval do spolku Arbor, který se stává od letošního roku hlavním pořadatelem Lípy Musicy. Za dobu 14 let mi tedy zbývá jediné, dobrý pocit z nainvestované energie do společnosti a víra v to, že to má smysl.
Jako zakladatel festivalu nadále řídím festival a zároveň předsedám spolku. Pojďme se podívat na tento rodinný podnik trochu podrobněji. Místopředsedou spolku Arbor je pan Rudolf Živec, dále patří do spolku paní Ing. Marta Knauerová, MgA. Marek Šulc, a ak.mal. Atila Vörös. Produkčním festivalu je pan Martin Kučera a managerkou PR a marketingu Ing. Lucie Johanovská, o německé partnery se nám pomáhá starat Mgr. Roman Klinger a k festivalu dále patří fotograf Lukáš Pelech. Ano, to je má rodina, rodina Lípy Musicy a jsem na to pyšný.
Takto velký kolos, jakým Lípa Musica v současnosti je, se nedá připravit během 5 měsíců. Vyžaduje celoroční úsilí 4 lidí s tím, že v době festivalu zaměstnáváme více jak dalších 10 kolegů. Festival, který má 24 projektů na 16 různých místech, je totiž i v rámci celorepublikového měřítka něco výjimečného. Má za cíl jediné, zprostředkovávat svým posluchačů špičkové umění a poukázat na krásy zdejší krajiny a míst, kde festival představuje své umělce. Je to běh na dlouhou trať a teprve historie ukáže, jaký význam a vliv to na naši společnost mělo. Každému, kdo polemizuje nad smyslem našeho počínání, dodávám, děkuji za jeho názor, vážím si ho, posunuje nás to dál. Každý máme přeci stejnou možnost, přestat jen povídat a kritizovat, ale přidat ruku k dílu a přispět tak svým umem k povznesení naší společnosti. Já miluji umění, hudbu, a proto dělám Lípu Musicu.
Co se skrývá za tak populárním rčením transparentní financování či nesrovnalosti v účetnictví?
I odpověď na toto je zcela jednoduchá. I kulturní podnikání patří mezi obchodní činnosti. Je tedy zcela jasné, že spousty obchodních záležitostí jsou předmětem obchodního tajemství. To, co ovšem musíme ctít, jako všichni žadatelé, je disponování s prostředky přesně podle účelů daných dotačních titulů. Dovolte malý příklad. Lípa Musica čerpala po dobu 6 let od města Česká Lípa dotaci ve výši 1 milion korun. Ta byla přímo určená na interpretační honoráře, propagaci, technické zajištění a honoráře expertů. Bylo tedy přímo určeno, na co lze tyto prostředky použít. Na kulturním odboru či v archivu města lze tedy dohledat, jak byly peníze nejen použity, ale i vyúčtovány. Každý žadatel, aby mohl žádat další rok, musí předložit správné a řádné vyúčtování. Jinak má příští rok prostě smůlu.
Jen pro informaci: festival každoročně vyúčtovává cca 15 žádostí a nikdy nemusel žádné prostředky vracet, protože byly použity a vyúčtovány v souladu s poskytnutými dotacemi. Namátkou vybírám např. Ministerstvo kultury ČR, Česko-německý fond budoucnosti, Cíl 3, města Česká Lípa, Nový Bor, Děčín, Liberecký a Ústecký kraj, Nadace Lasvit, Život umělce, Bohemian Heritage Fund ad. Dále je Lípa Musica financována z příjmu z reklamy a z darů podnikatelů a soukromých donátorů. Dalším příjmem festivalu je asi v rozsahu 12 % rozpočtu příjem ze vstupného. To celé musí dohromady dát v případě letošního roku 3,9 mil. korun.
Téma vozového parku festivalu je také zajímavé. Dlouholetým partnerem festivalu byla společnost Gerhard Horejsek, ta od spolupráce v loňském roce odstoupila, a tak jsme oslovili různé automobilové salony s obchodní nabídkou propojení značek. Na naši nabídku pozitivně reagovala společnost BMW Cartec Liberec, která nám zapůjčila na dobu dvou měsíců vozy značky BMW, které festival využíval k propagaci a zvýšení zájmu o obě značky. Žel vozy nevlastníme, ani jsme je nezakoupili z tučných podpor. Je to pouze náš obchodní partner, na kterého jsme ovšem pyšní.
To, co však považuji za naprosto primární, je životní pokora. Pokora k tomu, že můžu být nositelem a zprostředkovatelem ušlechtilého umění, že mohu lidem zprostředkovávat mimořádné kulturní a duchovní zážitky, a pokora k lidem, kteří na festival přicházejí. Mám to velké štěstí, že dělám to, co mě skutečně baví a v co věřím. Nenechám si vzít víru v to, co děláme. Věřím v důležitost našeho poslání.
Nemyslím si, že by festival nebyl otevřen všem věkovým kategoriím a sociálním vrstvám. Průměrná cena vstupenky totiž v loňském roce nepřekročila částku 250 Kč. Namátkou vybírám tolik zmiňovaný závěrečný koncert z Nového Boru, kde vystoupila Pražská komorní filharmonie se sólistou světového renomé panem Gerhardem Oppitzem. Pro zajímavost, náklady spojené s tímto koncertem přesáhly částku 380 tisíc korun. Vstupenka stála 250 Kč? Přijde Vám to mnoho? Levněji v celé zemi takový koncert neuslyšíte, věřte mi.
Lípa Musica je doma v České Lípě. Má zde srdce, své publikum, a také to nejdůležitější: touhu našeho spolku být pro své město, kraj prospěšný.
Váš Martin Prokeš, ředitel MHF Lípa Musica