Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za dva roky

Verze pro tisk |

Další část obchvatu České Lípy, konkrétně 1,5 km dlouhý úsek mez Dubicí a Dolní Libchavou, by se v nejlepším případě mohla začít stavět na podzim roku 2017. Střízlivější varianta však počítá se začátkem stavby až v roce 2018. Na společné schůzce o tom informoval vedení města ředitel státního podniku Ředitelství silnic a dálnic v Liberci Josef Jeníček.

„V současnosti projede středem města po silnici I/9 přes 14 tisíc aut denně, po silnici v Děčínské ulici dokonce 25 tisíc aut za 24 hodin. Považuji proto dokončení obchvatu města za jednu z nejdůležitějších staveb vůbec. Jsem proto ráda, že mě a celé vedení radnice pan ředitel informoval, v jaké fázi je stavba nyní. Ujistil mě rovněž, že s touto stavbou ŘSD do budoucna počítá a má na ni vyčleněné i finanční prostředky v dostatečné výši,“ uvedla starostka České Lípy Romana Žatecká.

Stavba obchvatu České Lípy je rozdělená do celkem tří úseků. V současnosti je hotový první z nich a to mimoúrovňová křižovatka u Sosnové se silnicí, která končí nedaleko areálu koupaliště v Dubici v České Lípě. Tuto první část obchvatu začalo ŘSD stavět již v roce 2008, v roce 2010 však stavbu nechal tehdejší ministr dopravy Vít Bárta zastavit. Dokončena byla až na konci roku 2011.
Na řadu tak nyní přichází stavba druhé části, tedy úseku od Dubice do Dolní Libchavy, kde by měla stavba končit u silnice II/262 směrem na Stružnici těsně za hranicí České Lípy. Investiční záměr této stavby byl schválen už v roce 2005, původní projekt počítal se stavbou dvou mimoúrovňových křižovatek – jednou v Litoměřické ulici a druhou v Děčínské ulici na samotném konci stavby. V průběhu let však byl projekt přepracován a namísto mimoúrovňových křižovatek ŘSD přistoupilo k plánu stavby kruhových objezdů. Kromě nich se v rámci této části obchvatu počítá se stavbou pěti mostů, tří protihlukových stěn a přeložkami inženýrských sítí. V současnosti se pozměněná projektová dokumentace dokončuje a ŘSD bude žádat o územní rozhodnutí.
„Město Česká Lípa je připravené maximálně spolupracovat při nezbytných řízeních. Navíc jsme se s panem ředitelem Jeníčkem dohodli na pravidelných schůzkách, v rámci kterých nás bude informovat o postupu přípravy celé akce. Tato dohoda je pro vedení radnice velmi cenná, protože od správce silnic první třídy Libereckého kraje nemáme žádné informace o této zásadní stavbě, po které volá více měst a obcí v kraji. Víc jsem o přípravě obchvatu věděla z televize a internetových stránek, což ale nejsou věrohodné informace. Nyní chceme věřit danému slovu,“ doplnila Romana Žatecká.
Na stavbu druhé části obchvatu bude navazovat stavba třetí části a to téměř 10 kilometrů dlouhé komunikace z Dolní Libchavy přes Horní Libchavu, Manušice a Skalici u České Lípy až do Nového Boru, kde se napojí na silnici směrem na Liberec. V současné době je nutné provést revizi stávající dokumentace, vykoupit pozemky a vyřídit veškerá povolení nutná ke stavbě. Začít se stavbou by se tak mohlo v roce 2019.  

Nahoru

Komentáře

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Bože, do čeho jsi rozum (?) vložil. Černá Lípa potřebuje diametrálně odlišné věci než další gumy, beton a výfukové exhalace. Kdysi tak zajímavé okolí CL, příroda a klid jsou devastovány kapitalistickou totalitou a někteří tomu ještě tleskají.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Když už se dovoláváte rozumu (racionality), pak následně argumentujte k věci. Jinak riskujete, že budete směšný.

Viz Vaše emotivní sdělení:
- Černá Lípa (proč Černá?)
- ČL "potřebuje" něco jiného než gumy, beton a výfukové exhalace (aniž byste sdělil, co ČL dle Vašeho názoru opravdu potřebuje)
- okolí je "devastováno" (víte vůbec, co ten termín "devastace" znamená ?)
- "kapitalistická totalita". V České republice. Opravdu vtipné, to musím uznat. Ještě sem něco napište o třídním boji, buržoazních názorech a nevhodném původu, ať to opravdu nemá chybu, ano ?

Otázka k věci zní: Proč podporovat a usilovat o výstavbu obchvatu ?
Vám připadá v pohodě, pokud se i doprava typu "nákladní tranzit" valí středem okresního města jak směrem sever x jih, tak i východ x západ (myšleno obousměrně)?

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Chceš vědět proč černá? Zajdi si do Dubické, na Svárov, projdi špacírem Špičák, pak to vem kolem "Mlékárny"...a dovíš se to.
Chceš vědět co že to CL potřebuje? Obyčejnou lidskou perspektivu do budoucna. Zkus popřemýšlet co že to asi tak může být.
Chceš vidět decentní devastaci? Zkus Obecní les. Kdysi jsem tam chodil na houby...žili tam zvířata přirozeným způsobem života...
Otázku zda lidská společnost skutečně nutně potřebuje valící se kamiononou hrůzu si odpověz sám. Asi tě budou strašit tím že bez kolon kamionů by jsi neměl v krámě rohlíky a Bravíčko...
...a teď, pokud máš hotové úkoly tak vyčůrat a spát.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Diskutujme věcně.
Pravidla diskusí na netu jsou mi známa, nicméně nezlobte se na mne, když tímto projevím nesouhlas s tím, aby mi někdo s nickem „ani za prase“ a zároveň projevující se tupými bolševickými výkřiky tykal. To nedám.
K Vašim námitkám:
1) Ano, Dubická ulice (zejména v zatáčce) je plná Cikánů/Romů. O dalších lokalitách takové koncentrace nevím, nějací Cikáni jsou i na sídlišti Lada, kde žiji. A co jako ? U nás na sídlišti Lada se také necítím bezpečně, a o Cikánech to opravdu není. Když jdu se psem v noci ven, dělají venku bordel a přiblblé poznámky mají hlavně tzv. puberťáci. Bílí puberťáci mužského pohlaví. Následují muži z Postsověstských republik a teprve až poté Cikáni.
2) Opravdu by mne zajímalo, co si představujete pod pojmem „Obyčejná lidská perspektiva do budoucna“, se kterým operujete. Abyste mi rozuměl, nikterak toto nechci shazovat. Jen bych to chtěla pochopit a případně (pokud uznám za žádoucí) tuto neotřelou a novátorskou myšlenku podpořit. Zatím se mi to jeví jako pustý plk.
3) Jak byl Obecní les u ČL devastován tzv. kapitalistickou totalitou ? Nápověda: nijak. Vy jste tam kdysi chodil na houby a zvířata tam žila nějakým způsobem života (nechápu, jak jste mohl dospět k názoru, že tehdy přirozeným, ale dejme tomu). Nyní tam ta samá zvířata žijí, navíc jsou umělé snahy o vypuštění do volné přírody dalších druhů zvířat, daří se tam vysazeným zubrům, daří se vlkům. Věc nevídaná. To Vy ale nechcete vidět. Vy možná na houby již do těchto lesů nechodíte, ale spousta Vašich sousedů a občanů ano. Kdo jste, abyste činil závěry ?
4) To nejlepší nakonec: Odpovím si sama. Na Vámi vznesenou otázku, zda společnost potřebuje tzv. „valící se kamionovou hrůzu“ si upřímně řečeno klepu na čelo, když čtu Vaše ideologické pseudoargumenty. Absolvovala jsem dobrovolně nějaké ekonomické vzdělání a co je ovšem podstatné: cca 20 let se pohybuji v soukromém sektoru, který není nijak navázán na žádné dotace a jiné podobné zhovadilosti. Nicméně chápu, že tento fakt nejste schopen vstřebat.
5) Mě nikdo strašit nemusí. Já si – na rozdíl od Vás – jsem schopna učinit vlastní závěr. A se zbytkem svých trapných a zbytečných doporučení, jdi ty bolševiku někam.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Děkuji Vám za rozbor (nebo snad rozborku?)...a teď vzhůru do Černé Lípy.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Děkuji paní starostce a vedení města za aktivitu v této oblasti i za následné informování veřejnosti.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Doplnění:
1) navrhuji paní starostce Mgr. Žatecké (ČSSD), místostarostce paní Šafránkové (ANO) a čtvrté uvolněné radní Mgr. et Mgr. Procházkové (ANO), aby apelovaly a lobbovaly v rámci svých politických stran (či hnutí) za občany České Lípy, kteří si je zvolili jako své zástupce. Jste významné a úspěšné členky strany/hnutí, které v současnosti zároveň tvoří vládní koalici (ČSSD + ANO + KDU-ČSL) a které navíc mají v gesci Ministerstvo dopravy. Využijte svého vlivu.

2) navrhuji, aby se vedení města ČL zaměřilo v rámci připomínek na projektové změny týkající se zrušení požadavku křižovatek v Litoměřické a Děčínské ulici. A jejich nahrazení kruhovým objezdem.
To je vtip ???
Kruhové objezdy na obchvatu, který má z centra města odvést tranzitní nákladní dopravu ?

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Hlavně by měli členové vládních stran apelovat na své bossy, aby se konečně upravily poplatky za použití železnice a aby se aspoň část těžké nákladní dopravy vrátila na koleje. Znamenalo by to rychlou úlevu všem obcím sužovaným kamiónovou dopravou a stálo by to mnohem méně než ty stovky miliard utápěných v betonu nových a nových silnic, zahlcených dopravou pomalu ještě dříve než se dostaví. Navíc sebelépe postavené nové silnice dlouho nevydrží devastující účinek těžkých kamiónů (proč se asi dělají razie na věčně přetížené kamióny dopravců, kteří šetří na úkor veřejnosti?), takže se musí opravovat stále dokola a je to jen další nekonečný tunel na další miliardy, které jdou z našich kapes. Vždyť železnice byly stavěny především pro těžkou nákladní dopravu, protože zkrátka po kolejích se náklady dopravují snadněji, s menším vynaložením energie. Poznatek z fyziky základní školy.

P.s. u staré výpadovky na Doksy a M.Boleslav chátrá kontejnerové překladiště, které nyní slouží jako sběrný dvůr...

P.p.s. a ať tu zas někdo nezačne strašit, že bez kamiónů bychom neměli ráno v krámě čerstvé rohlíky, případně vykládat, že koleje nevedou všude - kdo myslí a chce, ten řešení najde

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

V principu - v rovině střetu názorů - s Vámi souhlasím. Vámi nastíněná řešení jsou teoreticky dobrá. Jenže "šedivé jsou všechny teorie a věčně zelený je strom života".
Trabl (který jsem zmiňovala již v naší poslední diskusi) je v tom, že nákladní železniční doprava je v současné době ve většině případů zcela nekonkurenceschopná. A to i v případě, kdybychom snížili/či zcela zrušili poplatky za použití železnice.
Nákladní přeprava po železnici je totiž na DNEŠNÍ DOBU zoufale pomalá a byrokratická. Takže je výrazně dražší ve srovnání se silniční nákladní dopravou. Na malé vzdálenosti (v rámci tuzemské nákladní přepravy) je železniční doprava zjevně neekonomická, šlo by o plýtvání zdroji. To doufám nebudete rozporovat. Ekonomicky dává smysl možná, pokud jde o větší vzdálenosti, což vzhledem k malé rozloze ČR je dost problém. Takže asi má smysl jen v případě tranzitu.
Jenže i u tranzitní dopravy narazíte u soukromého sektoru na požadavek flexibility, ceny a spolehlivosti. A na pravidla Evropské unie.

Ve Vašem pojetí řešení existují v zásadě dvě cesty:
1) dotovat/zvýhodňovat železniční nákladní dopravu (např. snížením poplatků za použití železniční soustavy, jak navrhujete)
2) uvalit vyšší daně/poplatky na silniční nákladní dopravu

Obě cesty bohužel povedou ke zdražení výrobků/dovezeného zboží. Které v konečném důsledku nakupují občané. Spotřebitelé. Tj. zdražíte lidem jejich nákupy (a snížíte tak jejich kupní sílu, tj. nebudou si za stejnou částku moci koupit tolik množství zboží a služeb, jako doposud), a to jenom proto, že Vy se domníváte, že Vy máte pravdu. Prosím Vás, zvažte tyto důsledky.

A dovolte mi na závěr ještě jednu poznámku:
Obec ČL, tj. okresní město osídlené 37 tis obyvateli, se nachází na křižovatce významných obchodních tras typu západ x východ (Německo, Děčín x Mladá Boleslav) a zároveň trasy jih x sever (Praha x Německo) a zpět. To je fakt, se kterým bohužel nic nenaděláme.
V současné době se tato tranzitní nákladní doprava řeší v ČL formou křížového průjezdu městem. To je ovšem ale naprosto zpozdilé, neekologické a frustrující. Pro občany města. Neboť o ty (občany města) jde snad především. Doufám, že alespoň v tomto se shodneme.
Připomínám, že v rámci okresu Česká Lípa neevidujeme ani jeden kilometr rychlostní či dálniční komunikace.
Pokud se přes vše výše uvedené domníváte, že vybudování obchvatu (tedy svedení této tranzitní dopravy mimo střed města a mimo hustě obydlené oblasti), je pouze, cituji stovky miliard utápěných v betonu nových a nových silnic, zahlcených dopravou pomalu ještě dříve než se dostaví, pak se opravdu neshodneme. Neboť větší pohrdání lidmi, než se dá odvodit z Vašich komentářů, si nedokáži představit.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Víte, když si Vaše názory přečte neinformovaný člověk, který se nikdy dopravní problematikou nezabýval, tak se pod ně podepíše. Ale pokud bychom je začali pěkně jeden po druhém rozebírat, zjistíme, že jde hlavně o populistické výkřiky ( "větší pohrdání lidmi...si nedokážu představit...zdražíte lidem jejich nákupy..."), které mají ve čtenářích vyvolat strach a pomocí toho strachu je manipulovat. Jak známo, strach znemožňuje člověku v klidu a racionálně uvažovat. Nevím, jestli jde o úmysl, někteří lidé totiž těmi manipulativními sklony trpí jaksi od přírody. Řeči o dotování a zvýhodňování železniční dopravy svědčí zase o neznalosti problematiky. Za užívání železniční dopravní cesty se platí poplatky a je důležité, aby jejich výše byla spravedlivá, aby předem nezvýhodňovala silniční dopravu . Což se děje. Jistě budou někteří oponovat a uvádět čísla, která by dokázala opak, do kterých ale chytře započítají jen to, co se jim hodí. Chytře zapomenou například náklady na údržbu a výstavbu komunikací. Připomínám, že třeba Liberecký kraj (druhý nejmenší v republice) hodlá do silnic, které mu patří (2. a 3.třídy) jen letos investovat 1,14 miliardy korun. K tomu stát další stamilióny do silnic první třídy. Například zimní údržba silnic stojí v LB při průměrné zimě kolem 140 miliónů korun. Atd. Kdyby všechno tohle měli platit provozovatelé nákladní dopravy (kteří silnice nejvíc ničí), nedoplatili by se. A tak to platíme z našich daní všichni. Dále, porovnejte si, kolem jde každoročně peněz ze státního rozpočtu do výstavby silniční a železniční infrastruktury. Až v návrhu rozpočtu na letošní rok má konečně být na železnice více (58 miliard) než na silnice (45 miliard). Jaká bude skutečnost, teprve uvidíme. Ale v minulých rozpočtech vždy nebo skoro vždy bylo na silnice dáváno více. Mimochodem, možná je to vysvětlení té vaší formulace "zoufale pomalá", když charakterizujete železnici. Jsem pamětník, tak vím, jak vypadaly silnice ještě na začátku 60.let. A PRÁVĚ PROTO bylo tehdy cestování vlakem rychlejší. A zřejmě i proto se rozhodla současná vláda zvýšit investice do železnice. Třeba na koridoru z Děčína ve směru na Prahu už teď, při maximální povolené rychlosti 160 km za hodinu se dostanete z Děčína do centra Ústí vlakem za 14-15 minut, mnohem rychleji než autobusem či autem. Co je ekologické a co neekologické, o tom prosím raději nemluvte. Je Vám například známo, že koncentrace nejnebezpečnějších prachových částic menší než 2,5 mikrometru, které vznikají také při automobilovém provozu, v Lípě ale možná ještě více pocházejí z lokálního vytápění, v podstatě neklesá se vzdáleností od zdroje? Takže jestli nějaká silnice se posune o kilometr dál, to bohužel nijak dopad na zdraví lidí nesníží. Pomohlo by jen snížení celkové intenzity provozu. Hezky říkáte, že jde o občany města, to se samozřejmě každému bude líbit - pokud ovšem nezačne nad tím výrokem přemýšlet. Mluvíte o tom, že nemáme žádné rychlostní komunikace, čímž sugerujete čtenářům, že to je a priori špatně. Ale už to nedokládáte, nezmiňujete se třeba o tom, že mezistátní tranzitní doprava (viz to Německo) nemusí být žádným přínosem pro místa, kudy je vedena. Proč asi lidi demonstrují pomalu dnes a denně proti kamiónové dopravě? Nezmiňujete, že mezinárodní koridory mají být vedeny pokud možno tak, aby byly celoročně dobře sjízdné (co Šébr? co Lužické hory?). Pro tranzit do Německa je mnohem výhodnější nová komunikace ve směru od Liberce na Hrádek nad Nisou a Žitavu, protože je vedena převážně údolím řek, kde nejsou velká převýšení. Dalo by se toho napsat ještě hodně, ale asi to nemá smysl. S populismem se těžko diskutuje.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Dobrý den, děkuji za Vaši odpověď.
Zpětně vyhodnocuji, že na začátku mého příspěvku jsem měla zmínit, že se jedná pouze o vyjádření mého názoru a že expertem na dopravní problematiku opravdu nejsem. Odborníkem se cítím být pouze ve své profesi (i když i v tomto mne občas přepadají pochyby).

Pár poznámek:
- psychologický rozbor ohledně manipulace byl zajímavý.
- o svých oponentech tvrdíte, že do vlastních propočtů chytře započítají jen to, co se jim hodí (např. že opomenou náklady na výstavbu a údržbu komunikací). Sám však činíte totéž. Viz dále níže:

- přestože jsem laik, souhlasím s Vaší tezí, že silnice nejvíce ničí těžká nákladní doprava. Ovšem to s výstavbou silniční sítě nemá nic společného, neboť nové silnice využívají i dopravní prostředky sloužící výhradně individuální a hromadné dopravě (tj. osobní automobily a autobusy). Náklady na výstavbu silnic tak nelze v plné výši připisovat pouze na vrub nákladní dopravě.
- pokud jde o náklady na opravu silnic, pak ani tu celou nemůžeme hodit v plné výši na nákladní dopravu, neboť část vydaných prostředků jde ještě za škodami způsobenými povodněmi v roce 2010, což ta zpráva Lbc. kraje (na kterou se odkazujete) výslovně zmiňuje.
- pokud jde o náklady na zimní údržbu silnic: pak opět nezbývá než opakovat argument, že tato údržba slouží jak kamionům, tak i osobním automobilům a autobusům.

- ohledně dalšího Vašeho argumentu, tj. srovnání výše investic do výstavby silniční a železniční infrastruktury. Pokud chceme být korektní, pak bychom si měli přiznat, že tuto infrastrukturu využívají i občané. Slouží tedy nejen firmám (nákladní dopravě), ale i občanům. A přeprava občanů prostřednictvím autobusů a železnice je ze strany státu (tedy jak se oba shodneme, tj. ze strany daňových poplatníků) velmi zásadně dotována. Teď neříkám, že to tak nemá být, jen tvrdím, že to jsou další náklady, které ostatní občané platí a které jsou skryté. Započítal jste je do své kalkulace ?

- ohledně rychlosti železnice: zde přece nejde o rychlost přepravy osob. To nerozporuji. Jde o to, že pokud nemáte jako podnikatel/podnik vlečku, pak Vás čeká: náklad zboží na kamion v závodě, odvoz na železniční stanici (nejbližší vlečku), přeložení nákladu na vlak. Pokud Váš odběratel není podnik s vlastní vlečkou, čeká Vás na místě určení to samé, tj. na stanici přeložení na kamion a pak odvoz do firmy. Tohle se (dle mého názoru) může vyplatit pouze u tranzitní dopravy, respektive u dopravy na delší vzdálenosti.

- ano, nejsem ekolog, přesto bez Vašeho svolení sdělím svůj názor. Není to jen o prachových částicích (což uznávám, že je samo o sobě šílené). Je to ale i o hluku, o otřesech. V těsné blízkosti bydlení občanů. I to má nemalý vliv na zdraví.

- proč lidé demonstrují proti kamionové přepravě ? Protože zpravidla nechtějí, aby jim vedla centrem obce, před jejich domy, těsně pod jejich okny. Protože se cítí být ohroženi, bojí se o své děti, které se přes tyto komunikace musejí nějak dostat. Jsou zahlceni zplodinami, smradem, hlukem a otřesy, které jim narušují statiku jejich domů. Vezměte, jak se s obchvatem ulevilo Novému Boru. A co říkají obyvatelé obcí podél Ploučnice ležící na silnici druhé třídy II/262.

- k přínosu rychlostních komunikací (a obchvatů): pokud jako laik vím, tak nejenže slouží ke zvýšení plynulosti přepravy a odvedení značné (tranzitní) dopravní zátěže z hustě obydlených zón, ale také výrazně snižují nehodovost. Se všemi důsledky (viz Váš odkaz v přechozí diskusi na ztráty na životech či zdravotní a sociální následky). Ano, na druhou stranu souhlasím, že jejich výstavba zatěžuje životní prostředí, neboť zpravidla nelze využít stávajích cest, takže dochází k záboru další půdy a znehodnocení jejího okolí. V této těžké volbě osobně preferuji ulevit lidem. V případě záboru půdy mi více vadí např. nově budovaná logistická centra na zelené louce, která takovou přidanou hodnotu - jako poskytují obchvaty a rychlostní komunikace - dle mého názoru neposkytují.

Snažila jsem se reagovat věcně, přestože jste mne mj. nejdříve na dálku diagnostikoval, poté mi určil, o čem nemám diskutovat, a nakonec stejně konstatoval, že diskutovat s populismem (tedy asi jste myslel s populistou) nemá smysl. Beru to tak, že jsem Vás vyprovokovala, nebylo to z mé strany fér.
Přiznávám, že se ve spoustě věcí míjíme, že máme jiné názory. To mi ovšem nebrání, abych Vaše argumenty (někdy bohužel až dodatečně) vnímala a respektovala.
Pěkný večer, S.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Já nevím, jestli tuhle diskusi ještě sleduje někdo další kromě nás dvou, ale budiž.

1) Náklady na výstavbu silnic: neporovnáváme přece náklady na silniční nákladní dopravu a na silniční osobní dopravu, nýbrž náklady na silniční a železniční dopravu, ježto o druhé jste pravila, že je předražená. Proto jsem uvedl ty náklady, spojené se silniční dopravou, o nichž se moc nemluví, a bojím se, že v široké veřejnosti ani moc neví. Jinak by se nemohlo stát, že někdo zcela bohorovně vypočítává například náklady na jízdu autem z pouhé ceny benzínu spáleného při jízdě z bodu A do bodu B.

2) Co se týče investic do silniční a železniční infrastruktury, to zas byla reakce na Váš argument o pomalosti železnice. Rychlost dopravy záleží především na stavu infrastruktury a ten zas na výši investic do ní. Kdyby se do železnice investovalo v minulých cca dvaceti létech tolik jako do silnic, tato diskuse by byla zbytečná. Že je veřejná doprava dotována? Ano, odjakživa. Třeba za 1.republiky se ztráta dotovala z výnosu tabákového monopolu. Bohužel, ten monopol už stát nemá. Zisk jde do soukromé kapsy a proto se ztráta z veřejné dopravy musí dotovat z kapes občanů. Ale stejně tak se z nich dotují společenské ztráty způsobené dopravními nehodami na silnici. Brněnské Centrum dopravního výzkumu spočetlo společenské náklady jediného úmrtí při dopravní nehodě na 19 miliónů korun! Jen loni zahynulo na silnicích 631 lidí.. Statisícové náklady přináší i těžká zranění, doživotní zmrzačení (všimla jste si, kolik přibylo v důsledku dopravních nehod vozíčkářů?). A pak jsou tu náklady materiální. Samozřejmě že to všechno nepokryje pojištění.

3) Ekologické, hygienické a zdravotní důsledky dopravy. Nebuďme pokrytci, v naší zemi není celkem kam dopravu vymístit, protože tu není země nikoho. Když šoupneme silnici o kus dál, osvobodíme některé lidi, a způsobíme peklo jiným. Už jsme došli tak daleko, že tvrdíme, že stačí, když to zasáhne méně lidí než dosud. Opravdu, pěkný argument! Jsi v menšině, trp! A je opravdu morální, že si někdo stěžuje na frekventovanou dopravu a žádá její přesunutí jinam, když k té frekvenci sám přispívá? Tady bych rád poukázal na poslední výzkumy, které ukazují, že jet autem (a dnes mnozí tráví v autech snad více času než mimo ně) znamená být vystaven prakticky stejným škodlivým následkům jako bydlet u frekventované komunikace.

4) Na obchvat Nového Boru se spíše nadává, teď se třeba musela upravovat křižovatka u Skalice, jak tam byl provoz nebezpečný. A kdo to v Novém Boru zná, kdo sleduje třeba frekvenci dopravy v ulici T.G.Masaryka, kudy šla tranzitní doprava, dokud nebyl obchvat, tak vidí, že se tam lidem moc neulevilo. V dopravních špičkách je tam problém vůbec přejít ulici. A když se podíváme namátkou na jiné obchvaty, tak třeba obchvat Doks už nevyhovuje, bude se stavět obchvat obchvatu. A třeba obchvat Loun je proslulý svými smrtelnými nehodami, protože rovná silnice svádí k vysoké rychlosti. Už jsem myslím napsal, že věci je třeba hodnotit v souvislostech a i podle toho zvažovat, zda takový obchvat nepřinese víc škody než užitku. Zda by se skutečně nevyplatila opatření ke snížení frekvence dopravy. Prostě, co smrdí, má se uklidit a ne to odkopnout k sousedům. K tomu je ovšem třeba odvahy k nepopulárním opatřením.

5) To souvisí i s těmi kamiony. Proč s nimi šíbovat z jedné silnice na druhou, proč stavět další a další, když se jejich provoz dá regulovat ekonomicky? A mimochodem je tak dostat tam, kde budou škodit relativně nejméně, tedy na železnici. Překládat zboží z aut na vagóny a zpět se samozřejmě už dávno nemusí. Od toho je tu kontejnerová přeprava, přeložit kontejner je věc několika okamžiků.

Blížíme se v dopravě okamžiku zlomu, a přesto spousta lidí si stále myslí, že automobilová doprava se bude měnit maximálně tak kvantitativně, tedy že jí bude stále narůstat, že jestliže dnes na některé silnici jezdí 15 tisíc aut denně, tak za deset let jich tam bude třicet tisíc a z toho jim vychází, že se musí postavit ještě jedna silnice. Samozřejmě se mýlí, automobilová doprava dosáhla svého vrcholu a nemá se už dál kam vyvíjet. Kdo není slepý, tak příznaky vidí na každém kroku. Tato diskuse je jedním z mnoha. Ty demonstrace jsou dalším, jsou důkazem tzv. alkoholikova dilematu: rozpadlý alkoholik už totiž alkohol nesnáší, ale je na něm závislý, neobejde se bez něj. Má jedinou šanci, tvale abstinovat. Jedním z hrobařů masového automobilismu může být paradoxně vývoj aut bez řidičů, což je jeden z projevů zoufalé snahay eliminovat lidské chyby při řízení a minimalizovat děsivé množství tragických dopravních nehod. Pokud se auta bez řidičů prosadí a lidi v nich budou jen jako pasažéři, řada z nich ztratí motivaci auto využívat. A jakmile poklesne množství řidičů pod určitou kritickou mez, neuživí už celý automobilový komplex a ten se zhroutí. Mimochodem, právě z důvodů, aby pod tu mez nekleslo, je společenským tlakem a vlezlou reklamou vyháněn za volant už doslova každý, včetně těžce nemocných a lidí, kteří už pro vysoké stáří ani nejsou schopni bezpečně řídit. Nakonec i ty stavby obchvatů jsou jedním z důkazů. Kdysi si lidi přáli, aby doprava procházela centry lidských sídel, přinášela společenský ruch, prospívala obchodu, oživovala města a obce, ale co je moc, to je zkrátka příliš. Malér je v tom, že ten bod obratu, nezměníme-li svůj přístup, přijde až v okamžiku, kdy už prostě budou vyčerpány všechny jiné možnosti, prozkoumány (řečeno slovy Járy Cimrmana) všechny slepé uličky a zjištěno, že jsou opravdu slepé. Bude to stát ještě mnoho zbytečně utracených biliónů, zbytečně zničenou a zamořenou krajinu a zbytečně vyhasne jen v této zemí ještě mnoho tisíc lidských životů.
Jistě se teď najde někdo, kdo se začne pošklebovat katastrofické vizi. Prosím, nechť si poslouží. Ona zas ta vize tak katastrofická není. Já bych spíše řekl, že dopravní poměry se vrátí k normálu. Auta jistě nepřestanou jezdit, ale hodně jich ubude. Železnice konečně začne sloužit, jak má. I v té nákladní dopravě. A (neodpustím si malou jízlivost) dopravní stavitelství bude mít tučné zakázky, až bude bourat všechny ty postavené a naplánované silniční obchvaty a obchvaty obchvatů. A zase si to nějak šlechtile zdůvodní. Jen to holt zase zaplatí daňoví poplatníci.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Proč vymýšlet něco, co už je dávno vymyšleno?

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

..... jenom ta silniční betonová lobby hází klacky pod nohy železniční dopravě, která by jinak mohla levně, rychle, ekologicky,... vozit lidi a zboží...

No nevím, nevím pane Hudec.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Snad teď bude lépe, nová vláda se zdá být přece jen k železnici méně macešská. Ovšem když na druhé straně vidíte, jak se ruší (odstraňují) na nádražích zařízení, která sloužila nákladní dopravě (skladiště, skladištní koleje, nakládací rampy), jak se redukuje celkový počet kolejí ..., tak si nemůžete nepoložit otázku po příčinách. A nespokojit se se zdánlivě racionální odpovědí, že je to jen proto, že objem nákladní dopravy poklesl. Protože tyhle změny v podstatě zabraňují v místě obnově nákladní dopravy, i kdyby se zájem o ni zvýšil. Já nevím, jsou to klacky házené pod nohy? Nebo nejsou?

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Silnice versus železnice - silnice má mnohem hustčí síť, že vlakem z Děčina do UL to je 14 minut, je dobré. Ale horší to je z Lípy třeba do Mimoně, Liberce, Prahy.
Rychlost dopravy je dána nejužším místem. Podle mne to je nakládka - asi opět auto vmezeřeno, a vykládka nejspíše asi zase na auto. Pak na krátké a střední vzdálenosti železnice prohrává, poplatky nepoplatky, dotace nedotace.
Naopak jsem fanda železnice na střední a delší tratě - mrzí mne, že CR obchází vysokorychlostní trať. Spojení Prahy s Berlínem, Vídní, Bratislavou atd. rychlostními vlaky, kdyby bylo hotovo, je pozdě. Tam konkurují i letadlům.
Jinak obchvat, pokud se ho dožijeme, bude utvářet urbanisticky město dalších 50 let, včetně třeba lepší dostupnost ČL nádraží. kt

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Železnice je v dnešní době průmyslových dodávek "just in time" a minimálních skladových zásob prakticky nekonkurenceschopná a to především z důvodu časových prodlev a také ekonomické náročnosti. Poslat za lokomotivou jeden vagon se prostě nevyplatí, nehledě na to, že vlastní vlečku má tak 0,5% průmyslových podniků. To znamená další doprava mezi podnikem a nádražím > samozřejmě po silici. Nutno dodat, že vedení ČD a ČD Cargo vyvíjí pramálo aktivit ke zlepšení této situace a zvýšení vlastní konkurenceschopnosti. Inu, pokud máte státní dotace jisté, tak proč si přidělávat práci dalším podnikáním ....smutné ale tak to je.

K obchvatu. Směr Praha > Rumburk je dle mého názoru ještě relativně OK pokud by výjezd z města nebyl bržděn kruhovým objezde u Intersparu, zato směr Mimoň > Děčín, to je peklo. To však plánovaný obchvat zřejmě nevyřeší...
Jan Tsch.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Já si myslím, že se toho obchvatu hned tak nedožijeme. I když se najdou peníze,tak zase přijdou profesionální ekosabotéři s nekonečnými obstrukcemi. Nedivil bych se, kdyby už teď organizovali sběr křečka a jeho vypouštění v místě trasy budoucího obchvatu.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Pak že my Češi jsme ateisti! I toto! Jen holt se modlíme k trochu jinému Pánubohu. V České Lípě třeba k Obchvatu. Taky věříme v jeho všemocnost, věříme že vyřeší naše dopravní problémy, přinejmenším ty největší. A když jsme zklamáni, že nevyřešil, jen nám podstrčen další takový Pámbu. A zase bez nejmenších pochybností věříme. Máme i své ďábly pokušitele, zlé našeptavače, kteří naši víru zpochybňují, dokonce křečky vypouštějí - i tomu dětinsky věříme. Víra je holt víra, ta nepřipouští pochybností. A tak ani neslyšíme tichý smích ze zákulisí a radostné mnutí ručiček, kterým ta naše víra slušně vynáší. Dovolím si ocitovat tu něco ze sloupku Ivana Hoffmana v dnešním Deníku:
"Asi je dobré připomenout, že pravým smyslem tunelu Blanka je čerpání veřejných prostředků, nikoli řešení dopravy, či služba motoristům."
Řekl bych, že to zdaleka neplatí jen o tunelu Blanka. Podívejte se třeba tna tu vopičárnu u Nového Boru, křižovatku silnic I/13 a I/9. Zabloudí v té motanici občas i místní, čehož jsem byl očitým svědkem. Místo jednoduché a přehledné okružní křižovatky takováhle patrová obluda a zábor několikanásobně většího množství pozemků, než by jinak bylo nutné. Další pozemky zůstanou ladem, protože uprostřed té silniční zauzlovanosti, uprostřed smradu a hluku jsou nevyužitelné. Ovšem porovnejte si cenu stavby jednoduché okružní křižovatky a cenu tohohle monstra! To je jaksi rub té naší obchvatové a vůbec silniční víry uhlířské.

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

Ivan Hoffman asi nejezdí do Prahy od severu. Jinak by asi změnil názor. Protože v ranní špičce jedete od Bulovky na neutrál, či jedničku několik km do centra, protože ani jinudy to nejde. Tito lidé nejedenou shoppingovat, ani na procházku po Václaváku, ale do práce, tito lidé plní svoji prací státní kasu a tito lidé, pokud potřebují třeba do Strešovic, nemají ani 36 miliard, ani Blanku, aby si cestu zkrátili. To je to nejsmutnější. Stejně jako lidé, kteří jedou šroubovat do průmyslové zóny v Dubici, třeba ze Stružnice, ráno a odpoledne provozují onu kratochvíli v České Lípě. A o tom to je, ne o kecech. kt

Nahoru

Re: Ve stavbě obchvatu České Lípy by se mělo pokračovat za ...

No dobrá, Ivan Hoffman není dost dobrý a jeho názor dost kvalitní. Tak ještě citát z dnešních Lidovek, protože bych nerad módně otomtojoval a vykřikoval volební hesla: "...stále více nabýváme dojmu, že tunel Blanka možná ve skutečnosti vůbec neexistuje, že je to jen určitý způsob, stroj, prostředek na dojení veřejných peněz." (Josef Chuchma, "Blanka možná ani neexistuje"). Ony jsou, pane doktore, věci poněkud složitější, než se nám leckdo snaží namluvit (blíže viz celá předchozí diskuse). A nejen v Praze, ale všude, a Česká Lípa není výjimkou. Jednoduchá řešení složitých problémů, ta mají v referátu populisti všech barev, kteří se umějí vlichotit, kteří umějí příjemně pošimrat pod bradičkou. Tak se divme, že jim leckdo skočí na špek ne podruhé, ne podesáté, ale třeba i posté. Přes veškeré vzpurné hospodské (internerové) řeči, přese všechnu skepsi, nedůvěru a pochybovačnost.

Nahoru