Pohled Zdeňka Ježáka na problém MHD v České Lípě

Verze pro tisk |

S koncem roku 2018 končí i smlouva s firmou BusLine a město řeší, co bude dál s MHD. Na zastupitelstvu jsme projednávali tři možné varianty. První je výběrové řízení (VŘ), další možností je přes rok známý návrh zastupitelů KSČM na založení společného podniku a třetí, nejnovější varianta, je založení společného dopravního podniku (SDP) s dosavadním provozovatelem, firmou BusLine, kde by město mělo 20 a BusLine 80%.

Problematika MHD je složitá, ale pokusím se na pár řádcích napsat, kam nás vedení tlačí a co to bude pro město znamenat.

Nejčistší řešení je, podle mého názoru, otevřená soutěž několika firem. Dnes platí město firmě BusLine necelých 45 Kč za km, soutěží by se cena určitě o něco snížila. Co by se ale určitě zlepšilo, je kvalita služby, kterou bychom dostávali. Dnes nám po České Lípě jezdí staré autobusy, ve kterých jsou sedačky na vysokých schodech, tři schody jsou i uprostřed autobusu a navíc ani nemají dnes už běžnou automatickou převodovku. O nějaké bezbariérovosti nemůže být řeč. Ve výsledku pak cestující dost často padají, řidiči nevidí kvůli schodům do zadní části vozu a výjimkou nejsou ani časté poruchy (např. neotvíraní dveří). Vedení se ale příliš do VŘ nechce, jako argumenty uvádí, že „se jedná o proces poměrně složitý a časově náročný“. Já se ptám: Co dělala radní za dopravu, místostarostka Šafránková, v uplynulých dvou a půl letech? Nechci jí křivdit, ale postavení několika kotců za hasičskou stanicí se mi zdá docela málo práce. Výsledek VŘ by byl ale závislý na podmínkách, které by město požadovalo. Kvalita služby by tedy byla úměrná kvalitě podmínek. A kvalita podmínek je úměrná kvalitě radní za dopravu. Tady mám o město trochu (spíš trochu víc) strach.

Druhá varianta je založení vlastního městského dopravního podniku. Obecně nejsem nakloněn situaci, kdy město podniká. Zdá se mi lepší varianta VŘ. Ale v tomto případě si myslím, že městský podnik dává smysl. Jeho jasná výhoda je úplná kontrola a okamžitá flexibilita v řízení MHD v závislosti na okamžitých požadavcích města. Město by se nemuselo zdlouhavě domlouvat s provozovatelem. Tento podnik by nemusel generovat zisk. Řidiči pracující pod BusLine by rádi a okamžitě přešli. Podle vedení a analýzy, kterou si nechalo vypracovat za 600 tisíc a je úplně k ničemu a plná chyb, je to však varianta příliš drahá. Počáteční investice by dosahovala přes 100 miliónů na nákup autobusů. Vedení zřejmě nikdy neslyšelo o leasingu, výpůjčkách nebo dotačních programech IROP (až 85%), ze kterého bude v příštích letech čerpat na nákup autobusů třeba Mladá Boleslav. Navíc si vedení myslí, že dnes asi autobusy nekupujeme. Kupujeme. Kupujeme je od firmy BusLine, která nám je účtuje v prokazatelné ztrátě. Vedení buď o problému MHD nic neví, nebo ze zastupitelů a občanů dělají blázny. Používá nesmyslné argumenty, hledají důvody proč to nejde a tlačí SDP s firmou BusLine.

Ano, SDP s firmou BusLine navrhla sama společnost Busline a na zastupitelstvu prošel tento návrh těsnou většinou 13 hlasů. Později se zastupitel Tejnora vyjádřil ve smyslu, že SDP podnik nechce. Ale musel hlasovat pro, podle zelené tužky místostarosty Ranince. Tento projekt je „čiré zlo“, jak správně na zastupitelstvu řekl Tomáš Vlček. Vedení by založením tohoto podniku vlastně obešlo zákon. A navíc za cenu, že takový podnik by mohl vlastnit jen 23 autobusů, čímž by se MHD navždy zasekla a nebylo by možné ji dál rozvíjet tak, jak bude růst město. Ne, nestraším. Takový společný dopravní podnik by totiž bylo možné zrušit pouze tehdy, když se dva jednatelé (jeden za BusLine a jeden za město) dohodnou. A myslíte si, že by se firmě chtělo od zakázky za 50 miliónů korun ročně odstoupit? Co by město SDP získalo? Podle vedení města a společnosti BusLine „know how“ a techniku. Tu techniku, která se pomalu rozpadá a ani není vhodná pro městskou dopravu. To „know how“ a to zázemí, které proti firmě jako jediné v Libereckém kraji stávkovalo. Děkuji, nechci. A co stane, až autobusy jednoho dne dojedou? Kdo vytáhne 100 miliónů korun na nové? Podle Ranince se uvidí podle sepsané smlouvy. Podle mě je zaplatí občané města opět v prokazatelné ztrátě.

Už chápete, že nás město žene do něčeho, co by bylo navždy, co by bylo nevratné, co by bylo nejdražší a o čem vlastně ještě nemají ani páru, jak by fungovalo? Jaký mají asi důvod? Víte, že v minulosti panovaly nejasnosti o skutečných vlastnících této společnosti?

Nahoru

Komentáře

Re: Pohled Zdeňka Ježáka na problém MHD v České Lípě

Nemusel jsem - hlasovalo se o tom, že společný podnik nebude zamítnut,jako varianta k soutěži. Ale také nebyl schválen, jako jediné řešení.
Za 25 let pamatuji vícero společných podniků, ale po počátečním nadšení výsledky nebyly nějak exeletní. Proto bych byl opatrný i dále.
Co se týče vlastní MHD - město simusí stanovt, kolik kilometrů se bude jezdit, za kolek a čím a taky vytíženost linek. Aby cena byla přijatelná, musí daný počet autobusu jet, nikoli stát, ne poloprázdný, ale s cestujícími.
Je to jednoduché, proto se to musí dělat složitě.

Nahoru