Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho následná reakce

Verze pro tisk |

Uveřejňujeme otevřený dopis Dity Vohlídalové místostarostovi Tomáši Vlčkovi a následnou reakci místostarosty Tomáše Vlčka.

otevřený dopis:

Připomenutí pro pana místostarostu Tomáše Vlčka,

V článku z července 2014 „Stát umožnil nejkratší mateřskou…..“ se zmiňuješ, že v České Lípě nemáme zařízení pro děti jesličkového typu. Dovol, abych ti připomněla, že takové zařízení tady existuje již 16 měsíců a to Dětské centrum Delfínek, ve kterém jsme se postarali o děti i tobě. Již před rokem jsem ti sdělovala, že takové zařízení v České Lípě chybí a žádala tě v rámci MěÚ o podporu – bezvýsledně. Jak dobře víš DCD funguje jako miniškolka, jesličky a klub.

Na jednání výboru pro výchovu a vzdělávání dne 2. 9. 2014, kde jsem představila aktivity našeho centra a žádala výbor o finanční podporu z fondu rady města – také bezvýsledně, mi bylo sděleno, že tyto aktivity vyzdvihuješ, že si navštívil i jesle v Turnově, že usiluješ, aby takové zařízení bylo v České Lípě. Sbíráš zásluhy? Tak se ptám: Proč ses nepřišel podívat do našich jesliček? Měl by si to blíž. Chceš si postavit kariéru na mém nápadu a více se zviditelnit před volbami?

Srdečně zdravím všechny rozumně uvažující občany v našem městě

Dita Vohlídalová

 

reakce na otevřený dopis:

Vážená paní Vohlídalová,

dlouho jsem přemýšlel, zda vůbec má smysl reagovat na Váš otevřený dopis, neboť má zkušenost velí, že tyto druhy zpráv vždy více vypovídají o pisateli než adresátovi, a také dobře vím, že před volbami mají i jiný smysl a význam, než tvrdí. Mírná většina z oslovených přátel se však shodla, že zareagovat přeci jen mám.

Hned na úvod si vyjasněme jednu věc. Ne, jesle jste skutečně nevymyslela. Ne, skutečně v České Lípě není Vaše zařízení jediné, které se zabývá dětmi mladšími tří let, je zde např. Medvídek či Pumpkin. To jsou holá fakta. Horší je to asi s mou pamětí, např. očividně zapomínám, s kým si tykám a s kým vykám.

Nyní již samá pozitiva a jistoty.

Děkuji Vám, že jste mi pomohla propagovat téma jeslí. Ovšemže jsem jimi myslil koncept klasických městských jeslí, s odborným a kvalifikovaným personálem pedagogickým i zdravotnickým, čili v té podobě, v jaké o ně mají zájem maminky při zápisech do mateřských školek. Myslím si, že by měly sledovat především rozměr sociální a pomáhat skutečně tam, kde je to třeba, např., v případě maminek samoživitelek či tatínků samoživitelů, kteří nutně potřebují nastoupit do zaměstnání, si nemohou dovolit platit částky kolem 4 tisíc, ba ani polovinu.

Děkuji Vám, že jste mi dovolila zažít ten vzácný příjemný pocit, kdy se Vás někdo, koho vůbec neznáte, zastane v kyberprostoru, kdy cítíte, že rozumí tomu, co jim sdělujete a proč jim to sdělujete.

Co se týče Vaší žádosti o příspěvek z fondu rady města, tu řádně projednal výbor pro výchovu a vzdělávání a teprve na další radě, tj. 24. září, ji rada bude schvalovat. Předkladatelem tohoto materiálu budu já a již jsem připravil kladné usnesení a budu logicky hlasovat pro schválení, neboť jde o děti, a „děti jsou naším skutečným štěstím, jejich prostřednictvím se člověk stává věčným.“ Myslím, že pokud má člověk ambice stát se starostou, musí nutně umět rozlišovat rovinu věcnou a osobní, jakkoliv mohu nad teatrálním způsobem, jímž se nepřímo domáháte příspěvku z veřejných prostředků, krčit rameny a zdvihat obočí.

Přeji Vám vše dobré, hodně štěstí a slunce v duši.

P.S.: Je už to takový zlozvyk učitelů, že často a rádi radí. Nejsem výjimkou. Pokud chcete uspět v podnikání, měla byste si vážit zákazníků, i těch bývalých, aby se rádi vraceli. Pokud chcete uspět v podnikání tak delikátním, jako je hlídání malých dětí, měla by být DISKRÉTNOST a úcta k osobním údajů alfou a omegou.

V úctě T. Vlček 

Nahoru

Komentáře

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Dnešní ráno
bylo pro mne po přečtení tototo dopisu a reakcí na něj víc než studenou sprchou...
Jako máma tří dětí, musím jen s údivem konstatovat jakým praktikám se člověk dokáže podvolit, aby ,,ulovil" rodiče a jejich děti do svého ,,podniku" ...... co více získal tímto způsobem finance z veřejných prostředků města....
Delfínek nám byl doporučován jako vhodný pro umístění našich dětí, místo školní družiny, která nemá tak velkou kapacitu....chvíli jsme o tom přemýšleli.....jsem opravdu ráda, že jsme nezvolili tuto variantu.!!!!
Myslím, že tímto způsobem může reagovat..snad... rodič....v případě, že hají zájmy svého dítěte....pro mne tedy rozhodně ne! člověk, který se podepisuje pod Dětské centrum, které má být pro děti vzorem jak se v životě chovat a jaké komukační schopnosti využívat ....
Myslím, že je absurdní srovnávat dětské jesle s pedagogickým a zdravotnickým personálem a všemi hygienickými náležitostmi a kriterii, kterým podléhají, s dětským centrem v otevřeném dopise majitelky tohoto nápadu....
Přeji všem pěkný den.
Pavla Prokešová

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Vážená paní Prokešová,

nelovím rodiče ani děti, jak se zmiňujete. Je mi docela smutno z Vašich výroků. Snad se příště třikrát zhluboka nadechněte a v klidu si rozmyslete, co vlastně chcete vyjádřit ve Vašem komentáři. Navíc jsem žádné prostředky z fondu rady města ani nezískala. Ani nesrovnávám Vaše absurdity.
Z celého Vašeho komentáře vnímám, že vlastně ani nevíte o co jde.
Přeji Vám, jako mámě tří dětí, abyste byli hodně zdraví a šťastní.
Dita Vohlídalová

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Vážený Tomáši,
dovol, abych ti připomněla, že jsme spolu učili na SPŠ -odtud si tykáme. Škoda, že je to horší s tvou pamětí.
Máš pravdu - jesle jsem skutečně nevymyslela - to je zde od roku 1949, akorát dříve s názvem Dětský útulek.
Máš pravdu - naše zařízení v České Lípě není jediné, ale pokud si pozorně četl můj otevřený dopis, tak se v něm nezmiňuji jako o jediném.
Nemáš zač, pokud mi děkuješ za propagaci jeslí.
Z tvé odpovědi vidím, že ani nemáš přehled jaké ceny jsou v Medvídku či Pumpkinu. Proto nechápu, proč se navážíš do našich cen.
Máš pravdu, že v případě maminek samoživitelek, které potřebují nastoupit do práce jsou takové ceny, ať už v Pumpkinu, Medvídku či Delfínku neúnosné. Právě proto jsem radě navrhovala řešení a žádala Vás o spolupráci. Návrh řešení jsem nechalal radě k nahlédnutí.
Děkuji, že jsi připravil kladné usnesení na projednání mé žádosti radě a budeš hlasovat pro schválení.
Víš Tomáši, teatrálním způsobem se nedomáhám ničeho. To, co jsem vybudovala jsou víc jak 20ti leté zkušenosti z oboru vzdělávání a výchovy dětí a mládeže.

P.S. Je to takový zlozvyk učitelů, že často a rádi radí, touto vyjímkou nejsem ani já. Pokud chceš uspět jako starosta, měl by sis více vážit svých spoluobčanů. Umění naslouchat a nezapomínat je v dnešní době opravdu pro některé lidičky téměř nemožné a nebo chtěné??
Co se týče DISKRÉTNOSTI A ÚCTY, tak tu já ctím k lidem s dobrým srdcem. Co se týče osobních údajů - jako letitý pedagog a lektor velice dobře vím.

S úctou ke všem lidem dobrého srdce a dobré vůle. Dita Vohlídalová

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Dobrý večer.

Letmým nahlédnutím na web miniškolky Delfínek jsem zjistil, že se jedná o tzv. waldorfské "školství".
Podle mne by rada města na tuto obskurnost (esoterika, antroposofie - člověk existuje od počátku Vesmíru jako duchovní bytost ...) neměla poskytovat ani korunu z veřejných peněz.

František Chot

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Vážený pane Chote,

je vidět, že o waldorfské pedagogice něco víte, jak píšete " LETMÝM " nahlédnutím na web. Kritizovat něco o čem vlastně nemáte ani tušení je docela od Vás zoufalé.
Určitě se mějte fajn.
Dita Vohlídalová

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Sám nejsem odborník na školství, ale díky své manželce (předškolní pedagog, školní inspektorka) jsem se o pozitivním vlivu waldorfské pedagogiky (ale podobně třeba i Montessori) něco dozvěděl už na začátku 90. let, kdy konečně tyhle alternativní pedagogické směry „směly“ pronikat i do našich škol. A pedagogové nadšeně hltali informace o nich, předtím jen z neoficiálních zdrojů a skoro ilegálně, hlavně díky takovým osobnostem na pražské pedagogické fakultě UK, jako byla a je Jana Fellnerová, kterou jsem měl tu čest v té době poznat i osobně.
A neodpustím si jedno doporučení: lépe hledat zdroje ke svým komentářům, např. http://www.iwaldorf.cz/

Na základě Steinerovy antropologie vzniklo od r. 1919 až do současnosti na celém světě několik tisíc pedagogických a léčebně-pedagogických zařízení. Na výchovu je ve waldorfských školách nahlíženo jako na vývojový proces, v němž jsou určité předměty zaváděny ve specifických fázích individuálního rozvoje osobnosti. Smyslem je upravit učební plán potřebám a postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte.
Waldorfští učitelé usilují o výchovu svobodných lidí, nevštěpují jim tedy určitý světový názor. Spíše usilují o rozvinutí vloh svých svěřenců do té míry, aby tito byli v dospělosti schopni vlastní orientace, samostatného, odpovědného a sociálně pozitivně zaměřeného jednání. Jde tedy o to:
"vychovávat lidi, kteří jsou schopni vnímat všechno, co se děje ve světě, kteří mohou každého dne, vidí-li něco nového, své pocity, své úsudky vyvíjet podle této novosti. Nesmíme vychovávat lidi spokojené se sebou, uzavřené do svého nitra, nýbrž musíme vychovávat lidi, kteří mohou svobodně a otevřeně předstupovat před svět a kteří mohou svobodně a otevřeně jednat ve smyslu toho, co je prospěšné světu." (R. Steiner).

Na závěr si dovolím otázku: jaké lidi chceme vychovávat? Sebevědomé, samostatné a odpovědné, s vlastním názorem? Nebo snad ne?

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

No jo, pionýry už z nich pak asi neuděláte.

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

....tady přeci nejde o žádný pionýry......................

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Ty budeš, holka, nějaká chytlavá. Upozorňoval jsem jen pana Chota, že z dětí z waldorfských škol se dělají pionýři špatně. Pan Chot, vlastně není pán, jestli mi teda rozumíš...takže na děti nahlíží trochu jinak. Jeho strana jim vymývala mozky jiným stylem než waldorfské školství.

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

OK, Milane, už rozumím. Díky a dobrou noc.

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

No vida! Stačí být chvíli off-line a dějí se věci ...

Tedy věci - spíše mediální výměna názorů. Zkusím zareagovat na podstatné a připojím i několik poznámek - takto společně, v jednom diskusním příspěvku.

Paní Vohlídalová, letmo jsem nahlédl na web Vašeho Delfínku, nikoliv, že jsem si o waldorfské pedagogice na základě Vaší diskuse s panem Vlčkem o ní něco "letmo" zjišťoval. Čtěte, prosím, pozorněji a neposouvejte/nepřevracejte smysl mých vyjádření. Děkuji. Tedy pokud to nebyl od Vás úmysl, že ....

Zároveň si dovolím vyslovit přesvědčení, že ve své "zoufalosti" nejsem zcela sám. Pane starosto Vosecký (předpokládám, že jde o Vás), nejprve si dovolím opravit nepříjemnou chybu, která se vloudila do Vašeho diskusního příspěvku: pan Steiner není "autorem" antropologie, což je věda, tedy nauka, o člověku, ale je autorem systému - nejen pedagogického, který nazývá "antroposofií". Několik písmenek, a co to nadělá se smyslem textu ... Děkuji za odkaz na propagační web tohoto systému - již jsem dříve četl. Jiné odkazy, kritické, nebudu připojovat - jistě umíte hledat zdroje ke svým komentářům.

Pane Bárto, Vy coby pedagog doufám víte, že mi nejde o to "dělat z nich pionýry". To od Vás byla tak trošku podpásovka :-), zrovna tak jako následné vysvětlování paní Vohlídalové ve 21:21. Když dojdou argumenty, tak začnu nadávat na komunisty ... Zabírá to na stále méně a méně lidí - možná chodili do normální školy, nikoliv waldorfské.

Hezký zbytek víkendu. Navrhuji jít na houby - včera jsem poprvé našel ryzce borové/pravé, a rostou už i václavky.

F. Chot

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Pane Chote, od kumunistů jsem za život dostal tolik podpásovek, že se snad ani nestydím.

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Pane Bárto, to myslíte před rokem 1989, nebo potom?

Dobrou noc, F. Chot

(Dneska jsme "urvali" alespoň bod - lépe než včera ...)

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Pane Chote, děkuji za poučení. Samozřejmě, že vnímám rozdíl mezi antroposofií a antropologií, v tomto případě jde ale o přesnou citaci ze zmíněného odkazu http://www.iwaldorf.cz/wald_ped.php?menu=ped-owa . Pozorný čtenář, který přečte celý text, si názor udělá sám.

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Děkuji za odpověď, pane Vosecký. V tom případě mi nezbývá, než Vám navrhnout, abyste citoval pouze věrohodné - ověřené zdroje.
Rozdíl mezi antropologií a antroposofií je jasně dán - byť by na webu Asociace waldorfských škol, nebo SLK, či TOP09 nebo dokonce KDU-ČSL, tvrdili něco jiného.

Dobrou noc, F. Chot

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Pane Chote, politik by si měl nejdřív problematiku nastudovat - viz třeba

http://www.alternativniskoly.cz/
Alternativní školy jsou někdy nazývány školy hrou, protože jsou to školy s jinými metodami a organizací výuky a obvykle se skutečně snaží o přiblížení učiva formou hry, diskuse, problémových úkolů a podobně (různé definice zde). Stejně jako na jiných školách se i zde plní rámcový vzdělávací program.

- aby neplácal hlouposti.
Naše pražská vnoučata alternativními třídami prošla - a prospělo jim to.

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Dobrý večer, pane Tichý.

Souhlasím s Vámi v tom, že (nejen) politik by si měl nastudovat problematiku. I komentující občan, byť je, pokud se nemýlím, pedagogem ...

Nehodlám Vám posílat odkazy zcela odlišného vyznění - zřejmě by jste je neakceptoval.

Dobrou noc, F. Chot

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

Taky tady nechci rozvíjet jakousi odbornou debatu laiků.
Chtěl jsem jen zdůraznit, že alternativní školy nejsou nic protizákonného ani extrémního, a MŠ s nimi počítá. Naopak výrok "Podle mne by rada města na tuto obskurnost neměla poskytovat ani korunu z veřejných peněz" extrémní - a nespravedlivý - je!

Nahoru

Re: Otevřený dopis místostarostovi T. Vlčkovi a jeho ...

PS pro ilustraci - ukázka závěru z jednoho vysvědčení, to pro nezasvěcené (podobné jsem třeba já sám v životě nedostal, bohužel):

... být tvojí učitelkou je velká radost a zábava. Pracuješ pěkně, samostatně, když je potřeba, ráda pomůžeš, vysvětlíš práci druhému. Když dojde k nedorozumění, řešíš ho v klidu, s pochopením, dokážeš naslouchat, omluvit se i přijmout omluvu. Někdy se zapovídáš při společné práci, ale reaguješ na moje napomenutí a to je důležité. Máš ráda legrácky, vtípky a i to je důležité, protože smát se je zdravé. Do dalších dnů a týdnů mám přání, a to je, abys přidala rychlost, například když se chystáme k práci nebo jdeme na oběd. Čekání na vaši holčičí partičku je někdy náročné. Těším se moc na naše společné putování v druhém pololetí.

Nahoru