J. Volfová: Kam s ním?!

Verze pro tisk |

Jsem zastupitelka, a tak se na mě obracejí lidé se svými problémy a já se je snažím řešit. Tohle je jedna z věcí, které mě na práci zastupitelky opravdu baví. Neříkám, že vyřeším vše k absolutní spokojenosti, ale každý občan, každý jednotlivec, od kterého mám mandát, si zaslouží moji pozornost.

Stejně tak si ji zasloužila i jedna milá mladá dáma, která mě nedávno telefonicky oslovila a sdělila mi, co ji v našem městě trápí. Sjednaly jsme si proto schůzku.

Mluvila o tom, že často pro přesun po městě používá kolo. Máme to tu sice poměrně do kopce, ale zabíjí tak dvě mouchy jednou ranou - posiluje své zdraví a šetří město od výfukových plynů z auta. Problém ovšem musí řešit vždy, když chce zajít do obchodu, na úřad nebo do knihovny. Svoje kolo totiž nemá kam dát. Opírat ho o dopravní značku nebo cizí budovu není úplně vhodné. Zkrátka nám tu chybí stojany.

A já se ptám proč? Vždyť to není tak dramatická finanční částka, kterou by stálo jejich pořízení. Případnému odcizení lze předejít třeba pevným ukotvením. Alespoň pro mě je toto otázka rozpočtu 2017, který se bude brzo projednávat. A já určitě navrhnu, aby byly peníze na pořízení stojanů pro kola do rozpočtu zahrnuty.

V České Lípě toho můžeme k lepšímu změnit mnoho, vše ale nejde najednou. Chce to však stále postupovat vpřed. Nemusí jít vždy o veliké věci, stačí i zdánlivé maličkosti, které ovšem mohou významně přispět ke spokojenosti občanů, k lepší kvalitě jejich života, k zdravějšímu životnímu prostředí a bezpečnosti v našem městě.

Přeji všem krásné léto, ač letos poněkud rozmarné.

Ing. Jitka Volfová
Zastupitelka města Česká Lípa 

Nahoru

Komentáře

Re: J. Volfová: Kam s ním?!

Hezké pondělní ráno.

Paní kolegyně, jste si opravdu jistá, že by město mělo pořizovat stojany na kola k obchodům? Zdůrazním: soukromým obchodům?!
Budovy města - úřadovny a zařízení jako knihovna, to je jiná. Tady se shodujeme. A to mi připomnělo, že asi před rokem jsem žádal OTSM o instalaci stojanu právě ke knihovně na náměstí T. G. Masaryka - tak to se ještě dnes podívám ...

S pozdravem

František Chot

Nahoru

Re: J. Volfová: Kam s ním?!

Vážená paní Volfová,
kandidátko na hejtmanku Libereckého kraje za ANO 2011, děkuji za nastolení zajímavého a zásadního problému a zejména za nastínění řešení, které nabízíte. Dovolím si reagovat v následujících bodech:

1) V dnešní době je vskutku potěšující, když občan může konstatovat, že jeho zastupitel je realista a že je schopen vnímat fakta a nikoliv jen dojmy. Viz Vaše hodnocení možností masového rozšíření cyklistické dopravy v ČL:
Máme to tu sice poměrně do kopce
Ano, ano, ANO :-) Česká Lípa není Hradec Králové, Nymburk, Kolín či jakékoliv jiné město trpící svým umístěním na placce, tedy město bez významného převýšení.
A tak dodávám: není tedy racionální v tomto kontextu k tomu údajnému "problému" i nadále přistupovat?

2) Ovšem dále již Vašim myšlenkám a závěrům vůbec nerozumím.
Píšete: ale zabíjí tak dvě mouchy jednou ranou - posiluje své zdraví a šetří město od výfukových plynů z auta
- k argumentaci zdraví:
A co jako? Jedná se o čistě individuální záležitost paní a jejího přístupu k životu. Paní je dospělá, svéprávná a zcela jistě ví, co činí. Nerozumím tomu, co by mělo být zástupci města/obci do toho, jak jeho občan pečuje o své vlastní zdraví. Pokud už mám přiznat nějaký relevantní zájem někoho jiného kromě dané paní (a její rodiny či přátel) na jejím vlastním zdraví, pak tedy jen jejího lékaře a zdravotní pojišťovny. To jsou její partneři ve stávajícím systému. Obci do toho s prominutím nic není.

- k argumentaci úspory od výfukových plynů:
Chodci také neprodukují tyto negativní externality ("výfukové plyny"). To samé lidé pohybující se na skateboardu nebo kolečkových bruslích. Tito účastníci dopravy přinášejí jiné negativní dopady, ale o tom nyní řeč není.
A co teprve lidé, co sedí doma a vůbec nikam nechodí, ti také neprodukují výfukové plyny. Hurá!

Když už jste to nakousla, tak největší škodnou ohledně "výfukových plynů", nebezpečné prašnosti, intenzity silniční nákladní dopravy a otřesů nemovitostí ve městě je ignorantská nedokončenost obchvatu města ČL. A ta jde zcela jednoznačně za stranou Věci Veřejné (Vít Bárta a Petr Skokan) a v poslední pár letech za stranou Vaší, ano, za ANO 2011. Neboť Vaše strana (pardon, hnutí jednoho muže) řídí totálně neschopné Ministerstvo dopravy. Ráčejí si to tedy vyříkat s panem Babišem.

3) Zkrátka nám tu chybí stojany.
NE.
NÁM tu žádné stojany nechybějí. Ty stojany chybějí asi té paní cyklistce a možná Vám a pár dalším jednotlivcům. Mně a dalším stovkám občanům ČL nechybějí. Ale my holt neumíme být tak hlasití a neumíme dosud hájit společně naše zájmy. Snad se to časem změní...

4) Vždyť to není tak dramatická finanční částka, kterou by stálo jejich pořízení.... Alespoň pro mě je toto otázka rozpočtu 2017, který se bude brzo projednávat. A já určitě navrhnu, aby byly peníze na pořízení stojanů pro kola do rozpočtu zahrnuty.
Chápu, že pro dlouholetou úřednici státu není dramatická žádná finanční částka.
Dovolte mi navrhnout (pro Vás poněkud sprosté) řešení, které se však běžně aplikuje v soukromé sféře, kterou se ostatně Váš guru Andrej tak veřejně zaklíná:
Až bude mít město ČL přebytkový rozpočet, refinancované své stávající dluhy a bude konečně spolehlivě fungovat v jeho základní úloze, tj. péči o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; přičemž při plnění svých úkolů bude chránit též veřejný zájem, pak navrhuji vrátit se k debatě o pořízení stojanů o kola.
Tj. k zcela jednoznačné podpoře výhody pro pár vyvolených občanů, na kterou se mají složit ostatní obyvatelé města.

ANO, bude líp.
Zapomněli jste však dodat, že jen Vám.

Nahoru

Re: J. Volfová: Kam s ním?!

Dobrý den, plně s vámi souhlasím, že obchvat, který řadu let "vede" odnikud nikam je naprostou absurditou. Takže zrovna toto téma je jednou z priorit, kterou se chci zaobírat. Je jen na vás, zda tomu budete věřit.

Děkuji za vaše názory. Vždy vítám názor, i v případě, že je odlišný od mého. Je to mnohem lepší než nevšímavost a lhostejnost.

Příjemný den

Nahoru

Re: J. Volfová: Kam s ním?!

Vážená paní Volfová,
děkuji za Váš čas a za Vaši reakci. Ve své odpovědi zmiňujete jen jeden fakt, a to že nedokončený obchvat ČL je jednou z Vašich priorit, kterým se chcete věnovat.
Mohla byste být tedy prosím konkrétnější v popisu představy Vašeho budoucího možného přínosu v řešení této otázky?

Dovolte mi stručnou rekapitulaci:
- v současné době jste členkou zastupitelstva města ČL za hnutí ANO 2011. Zvolena jste byla v říjnu roku 2014
- od konce ledna 2014 vede Ministerstvo dopravy ČR zástupce Vašeho politického hnutí, tedy někdo z ANO 2011(pan Prachař, nyní pan Ťok)
- o obchvatu ČL se i za vlády ANO 2011 stále jen řeční. Zdá se, že tato stavba zjevně pro ně není prioritou. Proč není? Chybí tlak od místních politiků? Chyba! Vaše chyba! Co bude ve Vašem případě v budoucnu jiného, že to zmiňujete?

Potřebujete podporu místních aktivních občanů a vytvořit nátlak na byrokraty z centra? Pokud ano, dejte jim to vědět. Věřím, že se (s výjimkou Zelených) v této věci - bez ohledu na názorové neshody v jiných otázkách - dokážeme spojit. A společně vyvinout nátlak.
Neboť ten, kdo svá práva a své zájmy aktivně nehlídá a neprosazuje, ten je časem nutně ztratí.

Související frustrující monitoring tisku:
duben 2014: Zahájení stavby I/9 Dubice – Dolní Libchava se proto předpokládá v roce 2016
zdroj: http://www.mucl.cz/cz/urad-a-samosprava/poskytovani-informaci/ostatni-dotazy/dostavba-obchvatu/

duben 2015: Jednat by se mělo i o dokončení obchvatu České Lípy, který by dopravě výrazně ulevil. Podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty ze STAN bude kraj obce podporovat.
zdroj: http://www.rozhlas.cz/liberec/informacezliberecka/_zprava/starostove-obci-na-ceskolipsku-se-spojili-aby-resili-kritickou-dopravni-situaci--1474326

listopad 2015: První úsek by podle něj mohl mít územní rozhodnutí už v příštím roce, ten náročnější do tří let. Pak teprve začne příprava staveb, výběr dodavatele a výkupy pozemků
zdroj: http://ceskolipsky.denik.cz/zpravy_region/obchvat-mesta-bude-slibil-v-lipe-predseda-vlady-20151115.html

prosinec 2015: Ministr Dan Ťok a s ním i ředitel ŘSD Ing. Josef Jeníček paní zastupitelku České Lípy ubezpečili, že první fáze tohoto obchvatu (úsek Sosnová – Dubice – výjezd na Děčín na silnici II/262 – celkem 1,5 km) proběhne podle plánu v roce 2018 a její realizace tedy není novelou zákona ohrožena. Do této doby se totiž určitě stihne vše podle novely připravit a znovuověřit, silnice vede přes louku a příroda dotčena příliš nebude. Jiná je ale situace u desetikilometrového obchvatu přes Manušice do Nového Boru, který má navázat na první fázi. Tuto stavbu vyhodnocování vlivů na životní prostředí určitě posune a to z 2019 až na rok 2022. Obchvat plánovaný od poloviny devadesátých let minulého století tedy dostává další trhlinu, tentokrát ne vinou vedení ministerstva nebo ŘSD, ale vinou předpisů EU, na které projekty nebyly připraveny.
zdroj: http://www.i-noviny.cz/zpravodajstvi/setkani-s-ministrem-dopravy#.V7YeRhLUl4B

Předem děkuji za odpověď.

Nahoru

Re: J. Volfová: Kam s ním?!

Vážený pane,

z vaší argumentace je patrné, že problém máte velmi dobře zmapován. Věřte, že i mne jako rodačku z České Lípy nenechává klidnou, že velká část okolních měst a obcí obchvat má (Zákupy, Doksy, Nový Bor, teď se staví u Dubé) a Česká Lípa stále jen čeká.

Jsou řízení, která urychlit příliš nejde, ale potom jsou věci, na kterých je nutné, aby se intenzivně pracovalo už teď, aby nám za dva roky někdo neřekl, tak obchvat bude, ale posouvá se, teď nadsadím na rok 2032. V čem spatřuji důležitost. Pracovala jsem v projekční kanceláři, kde jsem měla mimo veřejných zakázek a dotací na starosti inženýrskou činnost. Jedním z největší problémů při přípravě a před podáním žádostí o územní rozhodnutí a následně stavebního povolení je výkup popř. vypořádání majetkoprávních vztahů k pozemkům dotčených stavbou (teď pomíjím, prosím, finance, které jsou samozřejmě nutností).

Je zřejmé, že stavba byla v minulosti vyprojektována, ale ostatní příprava byla silně odbyta. Je to zhruba 2 měsíce, kdy jsme schvalovali na Zastupitelstvu prodej pozemků pro ŘSD, tzn. že se to začíná řešit až dnes po tolika letech.

Takže, jak píšete je potřeba ze strany dotčených měst, obcí a kraje učinit tlak formou intenzivních jednání a současně zkoordinovat zainteresované strany, aby příprava probíhala průběžně, a ve chvíli, kdy budou skončena přípravná řízení, se mohlo zažádat o vydání ÚR a SP a ne, aby to dopadlo jako v minulosti např. u Hradce Králové, kdy se jeden účastníků řízení "šprajcne" a všichni začnou říkat, že to nejde. Vyřešení majetkových vztahů k pozemkům je jednou z věcí, které je potřeba zajistit ihned po vyprojektování, aby v případě, že se stane věc, kdy s některým z vlastníků pozemků se není možné dohodnout, se našlo variantní řešení. Ono všechno jde, jen se zatím musí jít. Mojí výhodou je, že jsem tyto zkušenosti nabyla při řešení konkrétních problémů a nejsem jen teoretik.

Na toto téma bychom se zde mohli bavit ještě dlouho, ale nabízím, abychom se potkali a podebatovali o tomto problému. Velice ráda vyslechnu vaše názory a zkušenosti. Kontakt na mne naleznete na stránkách města v sekci "Zastupitelstvo".

Nahoru