Ohlédnutí za 3. týdnem Lípy Musicy

Verze pro tisk |

Třetí festivalový týden 14. Lípy Musicy nabídl setkání s italskými madrigaly, tradiční večer při svíčkách, slavnostní koncert u saských sousedů i odlehčení s Bratry Ebeny. Pojďte si s námi některé okamžiky připomenout a nezapomeňte, že Lípa Musica zdaleka nekončí. Tento týden nabídne výjimečný hudební zážitek v podobě děčínského recitálu světově proslulého violoncellisty Nicolase Altstaedt (8. 10.) nebo koncert mladého dechové kvintetu Belfiato v Kravařích (10. 10.). Vstupenky jsou ještě k dostání. 

Italský večer v Doksech
 
Poslední zářijový den pokračoval festival Lípa Musica na zámku v Doksech, kam přijal pozvání vokální soubor Cappella Mariana, aby zde provedl výběr z Monteverdiho madrigalů. Večer s vrcholnou italskou renesancí předznamenávající baroko, krásnými hlasy a vynikajícími instrumentalisty, byl prosycen italskou vřelostí, vroucností i tragikou a zaplněný sál dokského zámku nadchnul. Osm knih madrigalů renesančního skladatele Claudia Monteverdiho jsou jedním ze zcela zásadních děl, které světová hudební literatura nabízí. Své ojedinělé postavení zaujímají díky kompozičnímu novátorství i neobyčejně expresivnímu a dramatickému podání obsahu. Monteverdi komponoval madrigaly po celý život, celkem jich uveřejnil přes dvě stovky a používal je, podobně jako Beethoven své Sonáty, i k experimentům s novými hudebními postupy. Cappella Mariana je mladým souborem, který má na svém kontě již řadu úspěchů. Aby také ne, když využívá špičkové zpěváky a instrumentalisty, které česká scéna dobově poučené intepretace nabízí a kteří se s úspěchem objevují i u zahraničních ansámblů. Ona univerzalita nedává tolik prostoru k originálnímu výrazu ansámblu, avšak pojí osvědčená jména a je zárukou kvalitní intepretace. Pod citlivým vedením zakladatele souboru Vojtěch Semeráda zaujali zejména vždy vynikající Hana Blažíková či Barbora Sojková nebo basista Jaromír Nosek. O instrumentální doprovod se postarala skvělá cembalistka Barbara Maria Willi a theorbista Jan Krejča a vysloužili si poprávu neutuchající ovace. Soubor dokázal nejen citlivě podat afekt písní, ale precizně vykreslit i jejich zvukomalbu a připravil publiku neobyčejný vroucí hudební zážitek. Síla a tragičnost Monteverdiho madrigalové tvorby dojímá posluchače po staletí k slzám. Jeho zpracování věčných lidských témat v popředí s láskou je trvalé a z vřelého přijetí festivalovým publikem je zřejmé, že se i dodnes dokáže dotknout srdcí vnímavých posluchačů, tak jako tomu bylo na festivalovém večeru v Doksech.
 
 
Éterický rozhovor múz při svíčkách
 
V pátek 2. 10. pokračoval 14. ročník festivalu Lípa Musica tradičním večerem při svíčkách u Svaté Barbory v Zahrádkách. Setkání s dvěma vynikajícími umělkyněmi - flétnistkou Janou Semerádovou a cembalistkou Barbarou Marii Willi - v barokním a raně klasicistním programu vykouzlilo výjimečně sugestivní večer naplněný něžností a galantností v dámském provedení. Neobyčejná atmosféra kostela, který jako jediný pozůstatek uprostřed polí připomíná před staletími zaniklou ves Mnichov, coby moderními technologiemi nedotčená oáza, je pro návštěvníky sama o sobě povznášející a je právě tím jedinečným místem, kde duše uspěchaného a neustále stresovaného dnešního člověka může dojít alespoň chvilkového zastavení a usebrání. A je-li takový prostor navíc prodchnut krásnou hudbou, jako tomu bylo právě druhý říjnový a dvanáctý festivalový večer, pak srdce a duše vnímavého návštěvníka doslova zaplesají.
 
Program večera nabídl exkurz do české, francouzské i německé barokní a raně klasicistní tvorby určené pro traverso, tedy barokní příčnou flétnu, za doprovodu cembala v sonátách Vodičky, Leclaira, Bendy a Bacha. Kromě toho se obě vynikající sólistky představily i v sólových skladbách - Rameauově Rozhovoru múz a Telemannově Fantazii. Skladby technicky náročné a výrazově bohaté prověřily u obou vynikajících hudebnic, které podaly velmi zdařilý, ba brilantní výkon. Okouzlily jemností a vřelostí výrazu, technickou jistotou i citlivou souhrou a doslova naplnily název jedné z uváděných skladeb -  rozhovor múz...
 
Éterický, hudebně zajímavý a výtečně podaný večer v místě s jedinečným geniem loci byl dalším z krásu odhalujících perliček na šňůrce 14. festivalového ročníku...
 
Slavnostní večer v německém festivalovém srdci
 
Německé srdce festivalu - saské Großschönau - rozezněl ve svátek sjednocení Německa v sobotu 3. října varhanní recitál se zpěvem. Do místního Evangelicko-lutheránského kostele tak Lípa Musica opět přivezla další hudební podnět pro prohloubení přeshraniční spolupráce a navození česko-německého přátelství společně s varhanicí Irenou Chřibkovou a barytonistou Romanem Janálem.
 
Druhý největší kostel v Sasku, jehož kapacita čítá neuvěřitelné dva tisíce míst, festival zcela nezaplnil, ale přesto přilákal i řadu místních, kteří si přišli zaposlouchat do zvuku nového  nástroje, jež kostel a v podstatě celou obec zdobí. Za přispění celé farnosti a místních obyvatel se zde totiž podařilo nahradit původní dosluhující varhany zcela novým nástrojem z dílny budyšínského varhanáře.
 
Ten svým vynikajícím uměním rozezněla naše přední varhanice Irena Chřibková v dílech instrumentálních a současně doprovodila našeho předního barytonistu Romana Janála ve třech písňových blocích. Neotřelá dramaturgie sklenula oblouk od baroka po hudbu takřka soudobou a současně nezůstala nic dlužna ani již v úvodu zmíněnému česko-německému dialogu, v němž zarezonovala i struna palčivých kapitol historie v podobě zařazení skladby židovskéhi skladatele, který pod tlakem historických událostí musel z přesídlit z rodného Německa do USA.
 
Večer otevřelo vahranní preludium z raného období Bachovy tvorby, na které navázala první ukázka vokální. Z Regerových Dvanácti duchovních písní, jež v sobě nesou silnou bachovskou stopu, ale současně již předznamnávají kompoziční postupy epoch následujících, vybrali umělci pětici, jež dobře navodila atmosféru slavnostního večera. Z období baroka přenesl posluchače následující program do období romantismu a tvorbě, jež jej v těšném závěsu překlenovala směrem k impresionistickým snahám. Varhanní mezihru z pera francouzského varhaníka Guilmante vystřídaly Čtyři zpěvy od Johannesa Brahmse vycházející z biblických textů, na něž logicky navázal i výběr z překrásných Bibilických písní Brahmsova přítele Antonína Dvořáka. Vokálně-instrumentální plochy inspirující posluchače k rozjímání a usebrání orámovaly poslední dvě varhanní ukázky skladatelů, jež museli pro svůj židovský původ opustit proti své vůli své domovy a rozervanost jejich duše se odrazila i na duchu jejich tvorby, jak symbolické nejen pro tento festivalový večer, ale i pro dobu, jež prožíváme...
 
Irena Chřibková představila nové velkošenovské varhany v plné kráse a barvitosti jejich rejstříků s virtuozitou, precizností a suverenitou sobě vlastní a za očekáváním nezůstal ani vynikající barytonista Roman Janál. Dramaturgicky hodnotný večer reflektující slavnostní příležitost i mezinárodní dialog opřený o kvalitní interpretaci obou umělců byl dalším ze zdařilých milníků na cestě za hledáním dávného partnerství a přátelství, jež je po léta mottem festivalu.
 
Bratři Ebenové na počest sklářského umění aneb “žádný úhor”
 
Zcela vyprodané Městské divadlo v Novém Boru se v neděli 4. října stalo svědkem slavnostního koncertu při příležitosti ukončení letošního Mezinárodního sklářského sympózia, o jehož interpretační část se postarala kapela Bratři Ebenové. Příjemný odlehčený večer naplnily písně z jejich posledního alba Čas holin, kterou Bratři Ebenové vydali v loňském roce. Tato nahrávka byla připravena při příležitosti 30. výročí vydání prvního alba – Malé písně do tmy, které na koncertu několika písněmi také připomněli, a došlo u na zásadní skladby z dalších předchozích alb. Bratrské trio - Marek, Kryštof a David – posílené o rytmiku působící mimo jiné v kapele ETC Vladimíra Mišíka – Jiří Veselý (basová kytara, akordeon), Jiří Zelenka (bicí, perkuse), Pavel Skála (akustické a elektrické kytary) a Jaromír Honzák (kontrabasista) zůstává zcela originálním zjevem díky svému hudebnímu jazyku, který folkový základ obohacuje o vlivy jazzové a rockové hudby, díky pestré instrumentaci a textům, které nepostrádají esprit a myšlenku. večer plný známých i novějších písních této výjimečné kapely proložený milým a vtipným slovem Marka Ebena byl příjemným osvěžením v klasickém festivalovém maratonu nepostrádajícím intelektuální přesah. 
 
Éterický rozhovor múz při svíčkách
 
V pátek 2. 10. pokračoval 14. ročník festivalu Lípa Musica tradičním večerem při svíčkách u Svaté Barbory v Zahrádkách. Setkání s dvěma vynikajícími umělkyněmi - flétnistkou Janou Semerádovou a cembalistkou Barbarou Marii Willi - v barokním a raně klasicistním programu vykouzlilo výjimečně sugestivní večer naplněný něžností a galantností v dámském provedení. Neobyčejná atmosféra kostela, který jako jediný pozůstatek uprostřed polí připomíná před staletími zaniklou ves Mnichov, coby moderními technologiemi nedotčená oáza, je pro návštěvníky sama o sobě povznášející a je právě tím jedinečným místem, kde duše uspěchaného a neustále stresovaného dnešního člověka může dojít alespoň chvilkového zastavení a usebrání. A je-li takový prostor navíc prodchnut krásnou hudbou, jako tomu bylo právě druhý říjnový a dvanáctý festivalový večer, pak srdce a duše vnímavého návštěvníka doslova zaplesají. Program večera nabídl exkurz do české, francouzské i německé barokní a raně klasicistní tvorby určené pro traverso, tedy barokní příčnou flétnu, za doprovodu cembala v sonátách Vodičky, Leclaira, Bendy a Bacha. Kromě toho se obě vynikající sólistky představily i v sólových skladbách - Rameauově Rozhovoru múz a Telemannově Fantazii. Skladby technicky náročné a výrazově bohaté prověřily u obou vynikajících hudebnic, které podaly velmi zdařilý, ba brilantní výkon. Okouzlily jemností a vřelostí výrazu, technickou jistotou i citlivou souhrou a doslova naplnily název jedné z uváděných skladeb -  rozhovor múz... Éterický, hudebně zajímavý a výtečně podaný večer v místě s jedinečným geniem loci byl dalším z krásu odhalujících perliček na šňůrce 14. festivalového ročníku...
 
Slavnostní večer v německém festivalovém srdci
 
Německé srdce festivalu - saské Großschönau - rozezněl ve svátek sjednocení Německa v sobotu 3. října varhanní recitál se zpěvem. Do místního Evangelicko-lutheránského kostele tak Lípa Musica opět přivezla další hudební podnět pro prohloubení přeshraniční spolupráce a navození česko-německého přátelství společně s varhanicí Irenou Chřibkovou a barytonistou Romanem Janálem. Druhý největší kostel v Sasku, jehož kapacita čítá neuvěřitelné dva tisíce míst, festival zcela nezaplnil, ale přesto přilákal i řadu místních, kteří si přišli zaposlouchat do zvuku nového  nástroje, jež kostel a v podstatě celou obec zdobí. Za přispění celé farnosti a místních obyvatel se zde totiž podařilo nahradit původní dosluhující varhany zcela novým nástrojem z dílny budyšínského varhanáře. Ten svým vynikajícím uměním rozezněla naše přední varhanice Irena Chřibková v dílech instrumentálních a současně doprovodila našeho předního barytonistu Romana Janála ve třech písňových blocích. Neotřelá dramaturgie sklenula oblouk od baroka po hudbu takřka soudobou a současně nezůstala nic dlužna ani již v úvodu zmíněnému česko-německému dialogu, v němž zarezonovala i struna palčivých kapitol historie v podobě zařazení skladby židovskéhi skladatele, který pod tlakem historických událostí musel z přesídlit z rodného Německa do USA.
 
Bratři Ebenové na počest sklářského umění aneb “žádný úhor”
 
Zcela vyprodané Městské divadlo v Novém Boru se v neděli 4. října stalo svědkem slavnostního koncertu při příležitosti ukončení letošního Mezinárodního sklářského sympózia, o jehož interpretační část se postarala kapela Bratři Ebenové. Příjemný odlehčený večer naplnily písně z jejich posledního alba Čas holin, kterou Bratři Ebenové vydali v loňském roce. Tato nahrávka byla připravena při příležitosti 30. výročí vydání prvního alba – Malé písně do tmy, které na koncertu několika písněmi také připomněli, a došlo u na zásadní skladby z dalších předchozích alb. Bratrské trio - Marek, Kryštof a David – posílené o rytmiku působící mimo jiné v kapele ETC Vladimíra Mišíka – Jiří Veselý (basová kytara, akordeon), Jiří Zelenka (bicí, perkuse), Pavel Skála (akustické a elektrické kytary) a Jaromír Honzák (kontrabasista) zůstává zcela originálním zjevem díky svému hudebnímu jazyku, který folkový základ obohacuje o vlivy jazzové a rockové hudby, díky pestré instrumentaci a textům, které nepostrádají esprit a myšlenku. večer plný známých i novějších písních této výjimečné kapely proložený milým a vtipným slovem Marka Ebena byl příjemným osvěžením v klasickém festivalovém maratonu nepostrádajícím intelektuální přesah. 
 
Čtvrtý festivalový týden otevře ve čtvrtek 8. října na Zámku Děčín sólový recitál jedné z největších hvězd letošního ročníku festivalu Nicolase Altstaedta – violoncellisty vystupující na předních scénách po celém světě, který si své umění zdokonaloval u světových legend typu Borise Pergamenščikova a na svém kontě má přes svůj mladý věk ohromné množství úspěchů. Jeho sólový recitál s díly Bacha, Brittena a Dutilleuxe se uskuteční v Knihovním sále zámku.
 
V sobotu 10. října pak festival bude pokračovat na dalším tradičním místě – v kostele Narození Panny Marie v Kravařích, kde vystoupí mladistvý, avšak velmi úspěšný dechový ansámbl Belfiato Quintet. Ten si pro svůj festivalový debut připravil barvitý program, ve kterém nebude chybět ani klasicistní dílo Mozartovo, ani kompozice modernější z dílen skladatelů Nielsena a Hindemitha. 
 
Vstupenky na obě zmíněná vystoupení jsou stále v prodeji. Více informací najdete a plné znění reflexí si můžete přečíst na webu festivalu: www.lipamusica.cz
 
Festival se koná díky laskavé podpoře Libereckého kraje, měst Česká Lípa  a Nový Bor, Ministerstva kultury ČR, Česko-německého fondu budoucnosti, Nadačního fondu Bohemia Heritage Fund, Státního fondu kultury a podniku Lesy ČR.  
 
 
alt
alt
alt
alt
alt
Nahoru