Dlouho očekávaná premiéra dua Kchun se blíží

Verze pro tisk |

Festivalová nabídka Lípy Musicy je v letošním roce ozvláštněna hned několika premiérami. Ze Žitavy byla do Jablonce nad Nisou přesunuta premiéra vokálního dua Kchun. Duo renomovaných pěvců, jež své zkušenosti doposud sbíralo především v různých komorních vokálních seskupeních včetně souboru Schola Gregoriana Pragensis, představí zcela ojedinělý projekt pro tenor a baryton, který čerpá z hudebního odkazu středověku a renesance a vychází z literární předlohy Božské komedie Danta Alighieriho. Koncert se uskuteční tento pátek 21. října od 19 hodin v kostele sv. Anny v Jablonci nad Nisou. Vstupenky si můžete zakoupit zde, v jabloneckém kulturním a informačním centru i ve večerní pokladně. A při této příležitosti jsme oba aktéry - tenoristu Martina Prokeše i barytonistu Marka Šulce - požádali o rozhovor.

Co Vás přimělo k tomu začít uvažovat o vlastním duu? Inspirovaly Vás třeba nějaké jiné vokální formace?

MP: Myšlenku k založení svého vlastního projektu, ve kterém máte možnost vlastního vyjádření, interpretace, nosím v sobě již řadu let. Když se ovšem tato myšlenka pravidelně začala vracet, uvědomil jsem si, že je to něco, čím bych se měl dále zabývat. Neexistovala žádná inspirace takového dua. Jediné, co bylo jasné, že něco vznikne.

MŠ: Podle mě to byla snaha a touha zpívat spolu – ano, zní to možná snadně, ale z mého pohledu to byl zásadní impuls. Věděli jsme, že v první řadě bychom měli posluchačům dokázat i v tomto vpravdě malém obsazení, že síla a sdělení hudby může být předáno pouze dvěma zpěváky. Je nám jasné, že jsme si na sebe vzali nelehký úkol a bude pouze na publiku, zda před ním obstojíme, ale pokusíme se pro to udělat maximum. A inspirace? Denně poslouchám mnoho hudby a kvalitní interpretace (ve všech žánrech) je pro mě velkou inspirací.

Čím je Vaše duo specifické - vokálně, programově?

MP: Duo Kchun vzniklo na základě našeho více jak desetiletého přátelství s mým kolegou Markem Šulcem. Za ten čas jsme zjistili, že máme mnoho společného. Hudební vkus, stejný přístup k interpretaci hudby, radost z možnosti společně tvořit. Naše společná chuť vyústila k založení společného projektu.

MŠ: Možná se budu opakovat, ale základem je opravdu velké přátelství. S Martinem jsme se setkali před více než deseti lety v souboru Schola Gregoriana Pragensis, který v nás vzbudil lásku k hudbě středověku a renesance, a naučil nás umět se navzájem poslouchat a respektovat se v našich pěveckých dovednostech.

Ve spojení s Kchunem se mluví o absolutním souznění hlasů, je to čistě záležitost barvy Vašich hlasů a techniky, nebo v tom spatřujete hlubší mimovokální základ?

MP: To hlavní posouzení by mělo přijít až od našich posluchačů. Jsme ovšem přesvědčeni, že naší silnou stránkou je spojení barev našich hlasů a chuti spolu vytvářet souznění. Obecně to může znít jako fráze. Nicméně málokdy potkáte pěveckého kolegu, který je ochoten zapomenout na svůj sólový projev ve prospěch společné barevnosti souzvuku. Pochopitelně, že společný zvuk vytváří také mimovokální aspekty, jakými jsou například radost ze společného projektu, chuť si projekt prožít, přátelství, spolehlivost ad.

MŠ: Myslím si, že pojem „absolutní souznění“ je možná příliš troufalý, ale na druhou stranou jsem přesvědčen o tom, že právě naše společná fascinace krásou hudby, společné hudební cítění a kamarádství, nám může být zásadní oporou při našich koncertech.

První program vychází z tématiky Dantovy Božské komedie, proč právě toto dílo?

MP: Pro první program jsme měli jasnou představu toho, co bychom měli představit našim posluchačům, vyjít ze středověké a renesanční hudby tedy gregoriánského chorálu a dvouhlasých motet a konduktů. O sestavení dramaturgie jsme požádali vynikající zpěvačku, muzikoložku a uměleckou vedoucí vokálního ansámblu Tiburtina Barboru Kabátkovou. Nejdříve jsme hledali v mariánských tématech. Nicméně Barbory inspirace posléze přišla přes Božskou komedii, která geniálním způsobem nabízí prožití všech zásadních momentů lidské existence, která pochopitelně nejzásadněji ovlivnila veškeré hudební a výtvarné umění.

MŠ: Podle mě můžeme Dantovo slavné dílo označit jako „opus magnum“ v rámci světové literatury. Jak říkal už Martin, věděli jsme, že náš premiérový program chceme sestavit z hudby, které se už několik let oba intenzivně věnujeme. Velkou odbornicí na toto téma je bezpochyby Barbora Kabátková, a právě ona přišla s nápadem propojit Danteho svět literární s hudbou středověku a renesance.

Program prokládáte i mluveným slovem, koho jste přizvali ke spolupráci na recitaci a proč?

MP: Po inspiraci Dantem, bylo jasnou volbou dáti posluchači také ochutnat, jak mistrně provádí čtenáře očistcem, peklem či rájem. Nejdříve jsme zkoušeli text číst sami. Velmi brzy jsme si ovšem uvědomili, že je zapotřebí nechat číst text povolanějším. Volba herce Jiřího Dvořáka byla jednoznačná za nás oba navíc doporučována i lidmi kolem nás, kteří nás znají a pomáhali nám vytipovat člověka, který by s námi souzněl. Pan Dvořák byl tak laskav, že pro nás tento text natočil, a tak máme možnost naše posluchače neochudit o jeho výjimečný přednes.

Projekt by do budoucna měl obsahovat i vizuální složku, můžete nám Vaše představy již nyní přiblížit?

MP: Ano, jak jsem již zmínil, toto téma ovlivnilo snad všechny složky umění. Máme to velké štěstí, že další z našich velkých přátel Rudolf Živec je vynikající a vyhledávaný mistr projekcí, improvizací. Odborně se to označuje jako VJ, či videoart. Nejlépe je možné to asi popsat způsobem, představte si, že sedíte v potemněném kostele, zaposloucháte se do zpěvu a čteného textu, který Vás svou hloubkou přinutí vnímat dané téma. V tom momentě přichází ještě pastva pro oči, tedy velmi citlivá a minimalistická hra, která nevyužívá plátno, ale přímo daný prostor kostela a oživuje tak, sochy, anděly, oltáře a pomáhá tak dokreslovat atmosféru tohoto projektu. Jedná se o jedinečný způsob vyjádření, který nemá na české hudební scéně obdoby.

Jaké jsou Vaše repertoárové ambice do budoucna, jaké hudbě byste se chtěli věnovat?

MP: Ano, i touto otázku jsme již s Markem zabývali. Ukáže pochopitelně čas, ale je možné, že půjdeme i do jiných žánrů, láká nás pozvat i nějaké hosty instrumentalisty.

MŠ: Nápady přicházejí a odcházejí. Skoro při každém našem společném setkání vyslovíme jméno některé z českých či zahraničních hudebních osobností, kterou bychom rádi k našemu projektu přizvali. Nechceme se do budoucna uzavřít pouze do škatulky středové tvorby, ale v tuto chvíli se opravdu plně soustředíme na náš premiérový program.

Kde byste rád Kchun viděl za 5, 10 let?

MP: Za mne, bych si přál, aby nás neomrzelo společné muzicírování, aby naše interpretace byla natolik kvalitní a nosná, aby oslovovala naše posluchače.

MŠ: Mým hlavním přáním je zůstat blízkými přáteli. To, že jsme naše lidské i pracovní přátelství obohatili ještě pěveckým projektem je pro mě už opravdovou třešničkou na dortu. Pokud tento „dezert“ zachutná i posluchačům, velmi rádi jim budeme rozdávat radost společným zpěvem i v dalších letech. 

Více informací o koncertu a možnost koupit si vstupenku a rezervovat místo v autobusu najdete zde.

15. ročník MHF Lípa Musica pořádá pod záštitou Mgr. Daniela Hermana, ministra kultury, J. E. Dr. Arndta Freiherr Freytaga von Loringhoven, německého velvyslance v ČR, Dr. Evy-Marie Stange, saské státní ministryně pro vědu a umění, Mons. Jana Baxanta, biskupa litoměřického, Martina Půty, hejtmana Libereckého kraje, Oldřicha Bubeníčka, hejtmana Ústeckého kraje, primátora Liberce, T. Batthyányho, starostky České Lípy, R. Žatecké, a Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 již tradičně ARBOR - spolek pro duchovní kulturu. Partnerem festivalu je mimo jiné státní podnik Lesy ČR. 

Nahoru