MHD zadara?

Verze pro tisk |

A nyní začneme zábavu z jiného soudku. Nechme politiku politikou, migranty migrantama a růženína růženínem a vyjádřete zde své názory na téma MHD zdarma. Inspirace v posledním čísle MN. Myslíte si že by to nějak výrazně odlehčilo plechovkami zacpaném městu? Já osobně si myslím že ne.

Přehled témat Nové téma

Komentáře

Re: MHD zadara?

Těžko, po Lípě nejezdí autama jen domácí. Když už tam někdo přijede autem odjinud, tak by sotva přesedal na MHD a k cíli třeba stejně musel došlapat pěšky . Auto je zkrátka komfort a bus na něj nemá.
Napadlo mě přitom zadara něco jiného. Všeobecně známá je malá návštěvnost kin. U nás v Boru se zvýší, je-li k tomu nějaká další kulturní akce - atrakce , nejlépe spojená s degustací :-)
Zkusil jsem si představit , že by film. představení v našem městě byla tak měsíc dva zadara. Myslíte , že by se zvýšila návštěvnost nad průměrných 12 diváků ? Možná trochu za takového sychravého počasí jako je dneska.
Jinak já si myslím, že ani filmem zadarmo by se nepodařilo večer lidi z domova (od televize ) vyšťourat.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Obecně si myslím, že si lidi neváží toho, co je zadarmo. A stejně ve skutečnosti moc věcí zadarmo není - viz ta zmíněná televize. Lípa obecně není moc stvořená pro hromadnou dopravu, takže nevěřím na žádný efekt zlepšení situace, když se do dopravy narve dalších 13 milionů korun.

Nahoru

Re: MHD zadara?

MHD zadarmo je nesmysl. Když svezu stopařku svým autem, tak jede zadarmo.Nezaplatí-li protislužbou.Když Město Č.Lípa zaplatí za cestujícího jízdu v MHD,tak se na to zastupitelé asi těžko složí ze svého. Zaplatí se to z vybraných daní i od těch, co MHD nepoužívají. Takže by to chtělo říct: "Občané, nebudete sice platit v MHD,ale v příštím roce se znovu vrátíme k platbě za odpady nebo budete platit vyšší daň z nemovitostí." A nebo Město Č.Lípa bude více šetřit a propustí část svých zbytečných úředníků.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Myslím, že tady je dobře vidět ten levicový a pravicový přístup k věci. Na jedné straně levice nabízí svým voličům vše zadarmo a prostředky vybírá od těch, co pracují, nakupují auta, benzín a tím zajišťují práci dalším a dalším lidem. Na druhé straně pravice, která by, pokud by byla opravdu pravicí, měla navrhovat, ať se sníží dotace do městské dopravy, ať se zavede školné a rodiče se více zainteresují do vzdělávání. Otázkou je, čím je Petr Skokan, který MHD zdarma navrhl.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Tak otázkou je, kolik peněz do celého systému MHD CL přináší v tuto chvíli sami cestující...
Můj nekvalifikovaný odhad je, že málo.... Takže MHD "zdarma" není nereálná..
Ale jak říkám, je to jen odhad...

Nahoru

Re: MHD zadara?

Zdravotnictví zadarmo je bohatá studnice poznání, jak to je,když to je zadarmo - respektive pokud je z toho nějaký vedlejší profit.
MHD je služba jen pro část občanů. Pokud ráno musíte rozvést děti do školy a školky a pak sebe do práce, odpoledne svézt a ještě přitom nakoupit, pak nějak MHD pro Vás ztrácí smysl.
Když z Dolní Libchavy půjdete pěšky k soudu, není MHD o moc rychlejší, pokud vyrazíte současně. Přitom by měl každý člověk v rámci zdraví denně ujít 5 km.
Pokud by byla MHD zadarmo, tak ji budou dále užívat, ti co ji vyhovuje a ušetří.Ti co jsou líní udělat krok navíc, tak ho neudělají už ani jeden.
Pokud většina pracuje v bodě A,bydlí v bodě B a nakupuje v místě C, pak je MHD efektivní, Pokud noční Lípou krouží prázdné,či poloprázdné autobusy, pak profit má jen provozovatel MHD a tentokráte všichni z moci úřední to platí.
V Berlíně frčí kola - jsou všude, bude to asi tím, že to je "in", že MHD všude nejezdí, konec konců rychlejší a MHD lístek stojí 2 eura. kt

Nahoru

Re: MHD zadara? NEDOPORUČUJI!

MHD zadarmo by nebyl šťastný krok. Nerad bych osobitě perlil jako pan doktor Tejnora výše (Pokud by byla MHD zadarmo, tak ji budou dále užívat, ti co ji vyhovuje a ušetří.Ti co jsou líní udělat krok navíc, tak ho neudělají už ani jeden.) Pravda, MHD není služba pro všechny, ale která je? Mít každý auto, tak se to ve městě na silnicích už vůbec nehne, navíc se domnívám, že více lenochů je v autech... Naštěstí každý auto nemá, nemálo občanů nemá ani příliš funkční nohy, nikoliv však z lenosti, jak by jistě souhlasil mnohý doktor, nejenom chirurg.

Zvážím-li klady a zápory MHD zdarma, převažují u mě zápory, většina zde již byla uvedena. Část lidí si toho, co je zadarmo, neváží, jak správně píše pan Bárta. Snad nebudu obviněn z přebujelé fantazie, dodám-li, že za situace MHD zadara bych nechtěl být na místě řidičů - dětičky a omladina mají nové pojízdné hřiště, "nepřizpůsobiví" spoluobčané a bezdomovci zateplený pojízdný útulek, další nákladovou přepravu, k tomu ještě pejsci apod.

Za sebe bych spíše doporučil zvážit některé dílčí změny. Například - časová a místní vytíženost spojů, obecná personalizace Opuscard a jejich využitelnost, zpřesnění rozsahu slev, délka intervalu platnosti lístku (prodloužit)... Zajímavé je, že jsem ještě nikdy nezažil revizora-kontrolora, vím, že by práci měl a to jezdím spíše méně, cca 1 x týdně podle aktuálního stavu dolních končetin :)

Nahoru

Re: MHD zadara?

Zachytil jsem někde číslo buďto 14, nebo 17 milionů korun ročně (musel bych to dohledat) vybraného jízdného - takže nejméně toto by se muselo doplácet z rozpočtu města - pro MHD "zadara" ...

Nahoru

Nový "Tarif MHD Česká Lípa" od 13.12.2015

14. zasedání Zastupitelstva města Česká Lípa, které se bude konat dne 25.11.2015, bude mj. projednávat materiál „Tarif MHD Česká Lípa“.

V důvodové zprávě se uvádí:

Odbor dopravy a občanskosprávních agend Městského úřadu Česká Lípa vypracoval nový tarif MHD Česká Lípa s platností od 13.12.2015. Doposud platný tarif (od 1.9.2013) bude nahrazen novým tarifem, který zvyšuje platnost jednotlivé jízdenky z 45 minut na 60 minut, neboť jízda z nejvzdálenějších zastávek MHD Česká Lípa může překročit 45 minut. Dále v novém tarifu jsou upřesněny kategorie cestujících, neboť ve starém tarifu nebyli vůbec zavedeni důchodci do 65 let včetně invalidních důchodců. V novém tarifu jsou navíc zavedeny 365 denní jízdenky, které cestující si budou moci zakoupit prostřednictvím osobní karty Opuscard v Městském centru Opuscard, Tržní 163. Dále v novém tarifu byly upraveny slevy pro děti, studenty, důchodce a pro osoby starší 65 let tak, aby tvořili 50 % ze základního jízdného u všech jízdenek. Děti od 6 let do 15 let budou mít tak levnější jednotlivé přestupní jízdenky z 10 Kč na 8 Kč a denní přestupní ze 30 Kč na 20 Kč, čímž se odstraní nepoměr k základnímu jízdnému u dětí.

U nového tarifu stejně jako u starého tarifu platí, že slevy, kromě dětí do 15 let, lze uplatnit jen prostřednictvím osobních (personifikovaných) karet Opuscard u předplacených jízdenek sedmidenních, třicetidenních a 365 denních jízdenek. Na anonymní karty Opuscard a na jízdenky v hotovosti lze uplatnit pouze slevu na dítě do 15 let a to jen u jednotlivých přestupních a jednotlivých denních jízdenek.

Nový tarif byl projednán s KORID LK, spol. s r.o. – koordinátorem veřejné dopravy Libereckého kraje a dopravcem BusLine a.s. Nový tarif je v souladu s tarifem IDOL – integrovaného dopravního tarifu platném na území Libereckého kraje a nepředpokládá se touto úpravou tarifu snížení tržby. Zavedením nového tarifu lze předpokládat mírný nárůst přepravených osob.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Souhlasím s návrhem na zlevnění MHD, ale "MHD zdarma" je blbost a především populismus.
Vedení města zde zastoupené komunistou Chotem (vím vím - nejste ve vedení :) ) ovšem jaksi ne a ne najít správné argumenty a hájí se pouze vyššími výdaji v podobě jízdného, které teď lidi platí a muselo by to platit město.
Protože ale s vedením města souhlasím a sám si myslím, že MHD zdarma je blbost, rád jim poradím, jak argumentovat.
Proti populismu je třeba se zaměřit na to, co lidi pálí ještě víc, než těch pár korun za MHD.
Nějakých 14 mega je pro lidi imaginární částka. Argumentovat proti MHD zdarma pouze vyššími výdaji je proto blbost.

Pro argumentačně slabší vedení města - tady máte argument, který lidi vyslyší. Nemáte zač:

Všichni víme, jak to vypadá na akcích města, kde je něco zdarma. Obávám se, že kdyby byla MHD zdarma, začnou ji v hojném počtu využívat právě ti, kteří si pro sebe seberou prakticky každou městskou akci zdarma (což je mimochodem důvod, proč se akcí se vstupným zdarma v Lípě neúčastním).
To by mělo za následek nejen větší míru vandalství a tedy vysoké náklady na údržbu a opravy které by jistě dopravce nenesl na svých bedrech, ale také vyšší nepřímé náklady např. v podobě nutnosti dohledu a zásahů městské policie v autobusech.
A vše tohle by se v nákladech města zákonitě objevilo. A to nemluvím o tom, jak nepříjemné by bylo cestovat v MHD ve společnosti těch různých živlů.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Ty obavy asi nejsou zcela bezdůvodné. Jestli dobře rozumím motivaci proč zatraktivňovat veřejnou dopravu, tak tou je omezování přebujelé dopravy individuální. Ta totiž zhoršuje prostředí pro život a přímo i nepřímo ohrožuje lidské zdraví a životy. Pokud tedy bychom chtěli, aby lidi více využívali veřejnou dopravu, musí být nějak zvýhodněna před tou individální. Pak by MHD (levnější nebo i zdarma) více využívala celá populace a nejen některé její části. U železniční dopravy se to začíná dařit, jakkoliv před takovými 10 -15 roky jsme mohli slyšet na její adresu podobné skeptické hlasy jako teď na adresu MHD.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Nejaká čísla pro tato tvrzení?

Já bych řekl, že veřejná doprava je zvýhodněna dost. Běžný automobilista přispívá do společné kasy tisíci měsíčně a pak ještě dotuje veřejnou dopravu. Či spíše dotuje dopravce, jehož často prázdné autobusy křižují městem.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Uffff, ale je dobře, že se rozvinula diskuse.
Základ vidím v určitém zlevnění - hlavně děti a důchodci. To je správné.
Souhlasím s tím, že u takovýchto věcí není dobré dát na osobní, nikterak neverifikovaný, dojem či odhad. Někdy možná dokonce osobní preference - třeba já se vždy bez mučení přiznávám, že po městě jedu buď autem, nebo jdu pěšky. MHD tak asi před 15 lety ... Ale znám dost lidí, kteří ji aktivně využívají.
Ty "mimoekonomické" argumenty tady jistě jsou, ale pochopte, jejich otevřené vyslovení by tak nějak nezapadlo do současných trendů multi-kulti, politické korektnosti ... a přinejmenším sluníčkáři by se ozvali.
Nevytížené spoje - trvale se snažíme tlačit na zvýšení efektivity jednotlivých linek a spojů. Dopravce potřebuje vytvořit, najezdit kilometry - obsazenost není až tak podstatná. Ta zajímá město.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Malá nápověda: Kolega ve firmě je cikán. Vyhrál jsem soutěž "My pracujeme", kterou pořádalo romské sdružení a účelem bylo ukázat, že mnoho romů pracuje. Dlouho jsem provozoval romské rádio. Jsem odpůrcem iniciativ Islám v ČR nechceme a jiných podobných xenofobních spolků.

Jsem "sluníčko" ? Podle vás nejspíš jo.

A přesto jsem napsat to co jsem napsal.

Jděte s tímhle rozdělováním společnosti na dva tábory už do prdele. To co píšu nepíšu kvůli tomu že patřím nebo nepatřím do jedné či druhé skupiny. Napsal jsem to proto, že když by byla MHD zdarma, tak tam prostě budou socky dělat bordel. Tečka. Se "sluníčky" nebo multi-kulti to naprosto nijak nesouvisí.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Právě, provozovatel má potřebu najezdit co nejvíce, bez ohledu na to, s kolika lidmi. Z ekonomického pohledu je pro něj dokonce výhodnější jezdit prázdný. Trendy nechme stranou. Já nejsem žádný militantní automobilista, ale vždy mě nadzdvihne, když někdo je příliš vlevo nebo vpravo, moc zelený nebo moc hnědý. Tím, že jsem si koupil auto, odvedl jsem slušnou sumu státu, dělám to z každého litru nafty. Z rozpočtu města, na který se nějakou formou také skládám, už teď jde na dopravu, kterou nepoužívám, z mé rodiny něco přes tisícovku. Potřebuju rozumné vysvětlení, proč by to mělo být více. Samozřejmě respektuju, že dr. Hudec taky přispěl na řadu věcí, které nepoužívá. Třeba workoutové hříště.

Nahoru

Re: MHD zadara?

Pan Hudec by Vám jako rozumné vysvětlení možná doporučil četbu bible odpíračů automobilové kultury od Jana Kellera "Naše cesta do prvohor", která pojednává o zhoubném vlivu automobilismu. Ale to není nic nového, Josef Váchal už v roce 1939 napsal knihu "Kázání proti hříchu spěšnosti". Tam je třeba zajímavá pasáž: "Jisto jest, že se nalézáme u věku, kdy octla se na zemi šelma, kterou první zřel ve svém vidění prorok Daniel: Bestia quarta terriblis... (hranaté zvíře hrozné...); ba i ty svítilny popsal: Et ecce oculi, quasi occuli hominis (a hle oči, jako oči lidské). Smrděti – hoc est privilegium meum! – praví tato nechutnou krmí živená šelma.
Člověk do rychlosti zamilovaný domníval se asi, že před rychlými auty mors fugiet (bude i smrt utíkat) a zapomenul, že právě k smrti vedoucí cesty jsou: ukrutnost jízdy, zápach, hluk a nebezpečí zabití.
První člověk mysle, vymyslil trakař; druhý kočár, tažený koňmi; třetí parou; čtvrtý vymyslel automobil a pátý letadlo. Člověk neustále myslí a vymejšlí, až se mu podaří vymyslet něco, čím sám sebe vyhubí".
A takové povinné četby pro moc zelené bude asi víc.

Nahoru