Filmový klub Nový Bor zve

Verze pro tisk |

27. října 2016 bude v novoborském kine promítán v rámci Ozvěn 42. Letní filmové školy v Uherském Hradišti film L.Viscontiho GEPARD

Luchino Visconti di Modrone, hrabě z Lonate Pozzolo,příslušník staré italské šlechty/ mimochodem tomuto milánskému rodu udělil vévodský titul král Václav IV./ ,se narodil 2.11.1906 a zemřel 17.3.1976. Na letošní rok připadají tedy kulatá výročí narození i úmrtí tohoto velikána světového filmu,který za svůj život natočil "jen" 14 celovečerních filmů,ale jakých !!!.
Visconti byl umělecky velmi nadaný.Studoval hru na violoncello, psal,zajímal se o hudbu,ale také trénoval koně. Osudným se mu stalo nejen setkání s pařížskou avantgardou jako s Manem Rayem nebo J.Cocteauem,ale hlavně setkání s režisérem Jeanem Renoirem. Pomáhal mu jako asistent režie při natáčení jeho Výletu do přírody a dalších filmů.
Visconti na Renoira vzpomíná takto : " Můj pobyt ve Francii a poznání člověka jako Renoir mi ukázaly mnoho věcí v pravém světle... Skutečně se mi tenkrát otevřely oči: přicházel jsem z fašistické země,kde se člověk nemohl nic dozvědět,nic číst,kde nemohl mít ani vyhraněné osobní zkušenosti.Když jsem se vrátil do Italie,byl jsem skutečně velice změněný." Od Renoira dostal také k přečtění knihu Jamese M.Caina Pošťák vždycky zvoní dvakrát. Námět Visconti zfilmoval ve svém prvním díle Posedlost/ 1942/ a do hlavní mužské role angažoval mladého Massima Gitottiho,pozdější hvězdu italského filmu,který fyziognomicky připomínal klasické římské sochy.Film ,který neztratil na svých kvalitách i po 74 letech, změnil tvář nejen italské,ale i světové kinematografie. Zarytý odpůrce Mussoliniho a člen IKS kvůli němu ke konci války málem přišel ve vězení o život. Cenzoři film téměř zničili,ale nový styl,který se svými spolupracovníky nazval neorealismem,ten se udolat nepodařilo.
Visconti natočil pak další zásadní dílo italského neorealismu, syrový epos o lidské bídě na motivy knihy Giovanniho Vergy Dům u mišpule.Děj přesadil na Sicilii a vznikl hraný dokument Země se chvěje.
Styl vyprávění typický pro neorealismus pak Visconti opustil a ve svých dalších filmech hledal způsob,jak spojit literární a filmové vyprávění. Inspiraci literaturou,zejména romány Thomase Manna najdeme např.u filmů Rocco a jeho bratři ( Josef a jeho bratři) ,Soumrak bohů ( Buddenbrookovi), Smrt v Benátkách nebo A.Camuse (Cizinec) či Giuseppe Tomasiho di Lampedusy ve filmu

GEPARD ( r.1963)
Tato filmová adaptace je mimořádným uměleckým dílem po všech stránkách. Způsob přenesení literární předlohy na plátno, práce s mizanscénou a herci je skutečně dechberoucí.
Film zachycuje bouřlivá léta 1860-1861,kdy G.Garibaldi s tisícovkou věrných po pádu poslední bourbonské bašty Gaety dobývá Království obojí Sicílie a je vyhlášena sjednocená Italie (4.3.1861), ačkoliv Řím a Benátsko nebyly ještě její součástí. Visconti Lampedusův román adaptoval i z osobních důvodů. V příběhu knížete ze Saliny viděl idealizovanou verzi poměrů ve své aristokratické rodině. Obdivoval Lampedusovu preciznost v práci s historickými prameny i jeho skeptický náhled na v Italii nedotknutelné Risorgimento ( Znovusjednocení).Musíme mít stále na zřeteli,že Visconti byl přesvědčený marxista a salonní komunista ,a tak jeho filmové pojetí lžirevoluce a vznik novodobé "šlechty" složené z povrchních zbohatlíků , je neúprosnější než v literární předloze. Stárnoucí kníže ze Saliny ztělesněný vynikajícím sošným Burtem Lancasterem se snaží vyrovnat s tím,že jeho generace gepardů a lvů odchází a je nahražována generací vlků a hyen. Nikdo neuměl a dle mého soudu ani doposavad neumí tak nádhernými obrazy vyprávět o zániku a zkáze jedné dějinné epochy.Nikdo nedokázal nezachytit atmosféru mizejícího času tak, jako Luchino Visconti.
Závěrečná legendární plesová scéna,kdy kníže tančí s mladičkou Angelicou v podání nádherné Claudie Cardinalové,trvala v jednom sestřihu 48 minut. Kníže ze Saliny prochází jednotlivými sály , stárne před očima a mizí stejně tak,jako celá jeho generace.
Film bude promítán v digitalizované verzi a filmový fanoušek by ho neměl vynechat. 186 minut uplyne jako voda. Na LFŠ jsem zhlédla Viscontiho Ludvíka Bavorského se stopáží 238 minut a ani jedna minuta nebyla prázdá na rozdíl od mnoha filmů,kde už od úvodní scény tušíte,že to nebude to pravé ořechové,diplomaticky řečeno.
Všem,kdo přijdou,přeji krásný filmový zážitek !!
Za FK Nový Bor zve do kina MUDr. Lenka Šepsová

Přehled témat Nové téma

Komentáře

Re: Filmový klub Nový Bor zve

Omlouvám se divákům za podstatnou chybu,která by se neměla pro příště stávat- chybné datum.
Film Gepard bude uvedenv Novém Boru DNES, 27.9.2016 od 20 hodin. Omylem jsem napsala 27. října.
Přeji hezký den!

Nahoru

Re: Filmový klub Nový Bor zve

Pozvánka na další filmy:

1.11.2016 V 20. HOD TONI ERDMANN (SRN, Rakousko 2016)
Tento film provázejí nadšené kritiky, ceny a ovace zhusta i vestoje. Nejinak tomu bylo při uvedení v Karlových Varech.Dlouho jsem nezažila v našlapaném Velkém sále hotelu Thermal takovou atmosféru,tolik uvolňujícího smíchu mísícího se s porozuměním, neboť každý z nás našel v hlavních postavách kus sebe. . Tříhodinový opus uteče jako voda. Osobně bych napsala,že jde o velký film o životě určitých, zejména mladých příslušníků střední třídy a jemném předivu rodinných vztahů.Není to obvyklá odlehčená komedie,která se chce dotýkat vážných věcí,ale nejde pod povrch,protože by třeba ztratila diváky. Část by jemný humor stejně ani nepochopila. Režisérka a současně autorka scénáře nám nabízí neuvěřitelně přesná pozorování chování lidí pracujících v korporátních společnostech, o kterýchžto (těch společnostech) jsou někteří přesvědčeni,že umějí přece zajistit dokonalý život a nahradit všeliké požitky, a to vždy s úsměvem. Maren Ade (39 let) za tento film obdržela v Cannes cenu FIPRESCI. Za svůj film Všichni ostatní dostala v r.2009 Stříbrného medvěda -ex aequo s argentinským filmem Gigant. Hledání ztraceného pouta mezi téměř dokonalou byznysmenkou a neřízenou střelou-otcem si nenechte ujít. Osobně se velmi těším na scénu oblékání šatů před domácí slavností.Přední mimové by to nezvládli lépe. Výkon obou protagonistů,jak Petra Simonischeka v roli otce,tak Sandry Hüller jako dcery Ines,jsou úžasné.

Koncem měsíce října se bude v novoborském kině promítat film ANTHROPOID (27.10-31.10 od 20.00)

Film o statečnosti a strachu. Je to také film,který se snaží filmovými prostředky ukázat každodennost života těch,kteří byli vysazeni na naše území s úkolem zabít Heydricha a kteří věděli,že celá akce může skončit jejich smrtí.Museli někde bydlet,musel se o ně někdo starat.Měli své lásky(Kubiš se skutečně chtěl ženit), své rozmíšky mezi sebou,svoje nálady aj. Umíme si dnes představit,že bychom žili v době,kdy se za pomoc nebo slovo trestalo smrtí?Jak bychom se v takové situaci chovali my? Pomohli bychom jako stovky vlastenců,kteří za pomoc zaplatili životem ? Nebo naopak ze strachu udali sousedy jako stovky jiných?
Tento film,natočený poodle skutečné události,jak stojí v anotaci, může všem divákům v jakékoliv zemi ,kteří o této akci nic nevědí, přiblížit bezesporu největší odbojovou událost 2. světové války. Heydrich byl považován za druhého muže v nacistické hierarchii a v žádné jiné zemi se nepodařilo tak vysokého nacistického pohlavára odstranit.Zastupujícím říšským protektorem se stal 27.9. 1941 . V lednu 1942,konkrétně 20.1. ,se účastnil konference ve Wansee nedaleko Berlína,kde nacistické špičky jednaly o organizaci a technickém provedení . tzv.konečného řešení židovské otázky,jehož praktickým strůjcem byl právě on.
Dle svých vlastních slov se režisér S.Ellis na tento film připravoval mnoho let. Scénáři určitě prospěly konzultace s našimi historiky a zejména účast české produkce,která krom jiného zajistila i dobovou věrnost reálií, např. vybavení bytů, oblečení atd.

Výsadek Anthropoid ve složení Jozef Gabčík a Jan Kubiš ( nahradil zraněného Karla Svobodu) byl vysazen na třetí pokus dne 29.12.1941. Za ním byl vysazen desant Silver A a kolem 03 ráno Silver B. Na přípravě atentátu se podíleli i Josef Valčík ze Silver A a Adolf Opálka ze skupiny Out Distance(vysazena 28.3.1942) Členem tohoto desantu byl i pozdější zrádce Karel Čurda. Poslední bitvu v kryptě pravoslavného kostela Sv.Cyrila a Metoděje v Resslově ulici vybojovali J.Bublík(desant Bioscop),A.Opálka, J. Kubiš, J. Gabčík, Jar. Švarc(desant Tin),Jan Hrubý(Bioscop) a J.Valčík .
Přestože nejde o dokument, část kritiky směřovala k nepřesnostem,které ve filmu jsou,ale pro vyprávění a celkové vyznění filmu nejsou ani podstatné, ani zásadní. Např. po seskoku nemuseli Gabčík s Kubišem zabít prvního Čecha,kterého potkali a který je chtěl udat.Scéna jen posouvá děj a divákovi naznačuje,jak bude celá akce náročná. Dále - n a místě atentátu Valčík s Opálkou nejspíše nebyli. I když se o jejich přítomnosti někdy spekuluje. Nakonec není úplně jisté, co bylo dříve,zda nejprve zaútočil Gabčík svým samopalem Sten Gun, ve kterém se vzpříčil náboj( v kanadské továrně tomuto typu zbraně říkali plumber 's nightmare,čili instalatérova noční můra ),nebo Kubiš granátem. Za nás se,pokud se to smělo vůbec probírat, tvrdilo,že nejprve střílel Kubiš a pak hodil Gabčík granát. Možná to bylo naopak. Dále např. pan Moravec nebyl pasivním pozorovatelem dění v rodině,ale aktivní odbojář. V kryptě nebojovali se steny, měli jen pistole. Ale zvolání,že Češi se nikdy nevzdávají, z krypty skutečně zaznělo předtím, než parašutisté dobrovolně ukončili svůj život.
Běžte se podívat na solidně natočený film o jednom z největších příběhů moderních českých dějin.
A nakonec je taky záhodno připomenout, že pomník Operaci Anthropoid byl v místě zatáčky bývalé Kirchmayerovy třídy v Praze-Kobylisích po velkých peripetiích odhalen až 27.5. 2009 v 10.35, 67 let po atentátu. Jeho postavení snad vybojovala tehdejší starostka a vedení radnice Prahy 8. Pražský magistrát potažmo český stát ne. Docela příznačné....

Nahoru

Re: Filmový klub Nový Bor zve na Zkoušku dospělosti

V novoborském FK uvádíme 11.4. od 20 hodin další dílo dle mého soudu jednoho ze současných nejlepších světových režisérů a scénáristů Cristiana Mungia s názvem Zkouška dospělosti. Film byl uveden minulý rok na MFF v Karlových Varech v sekci Horizonty-oceněné filmy. Mungiu získal za svůj skvělý, a do morku kostí se zažírající filmový obraz komunistické společnosti,která krade lidem nejen duše,ale i životy , Velkou cenu v Cannesv r.2007.Film 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny je totiž jedním,který si člověk pamatuje do konce života.
V r.2012 získal tamtéž cenu za scénář za film Na druhé straně kopců(též byl uveden ve Varech). Prostředí náboženské komunity či spíše sekty v klášterní osadě v kopcích je paralelou s nedávnou rumunskou historií. A poslední film Zkouška dospělosti nastoluje otázky,které si musí klást každý,pokud nechce ztratit vlastní identitu a nemá se stydět sám před sebou. Je možné dopouštět se kompromisů a opouštět zásady,které sám dítěti vštěpujete ,aby se dítě mělo lépe ,protože jeho rodiče nestačili po převratu zajistit takové fungování společnosti,které by nekorumpovalo příliš?
Vřele doporučuji nejen tento film,ale též si vyhledat v archivu a poslechnout rozhovor z režisérem Mungiem. Byl vysílán 12.4. na stanici Vltava v 17.hod.
Po shlédnutí filmu jsem si krom jiných otázek kladla jednu-kdo z našich současných herců by byl schopen typově zvládnout roli hlavního hrdiny, lékaře z provinčního transylvánského města?Na nikoho jsem nepřišla.
Film získal na MFF Cannes v r.2016 cenu za režii.

Nahoru

Re: Filmový klub Nový Bor zve

Prosím oprava-samozřejmě 18.4.2017v 20. hod. Hezké velikonoce!

Nahoru

Re: Filmový klub Nový Bor zve

Já se těším na Mžitky.

Nahoru

Re: Filmový klub Nový Bor zve

Film Mžitky důstojně završuje pozoruhodně konzistentní filmografii velkého světového režiséra A.Wajdy,který zemřel minulý rok v říjnu. .A jeho dvorní herec posledních let B.Linda je skvělý a fyziognomicky podobný skutečnému Wladyslawu Strzeminskemu. Určitě se máme na co těšit. Vzpomínám na Wajdovy filmy s D.Olbrychskim ,zejména na Zemi zaslíbenou, vynikající adaptaci stejnojmenného románu nositele Nobelovy ceny W.Reymonta. Anebo na Popel a démat s Zb.Cybulskim,který opustil tragicky tento svět ve velmi mladém věku-něco jako James Dean.A dále na na Krajinu po bitvě či Březový háj, Vše na prodej,Slečny z Vlčí.. A Katyň... Minulý rok jsem znovu viděla Kanály , a přestože jsou natočeny prakticky před 60ti lety, neztratily nic na své kvalitě....

Nahoru