31/2015

Verze pro tisk |

Dodatek k divadelnímu podzimu aneb co v Žebříčku nebylo. Nachází české školství inspiraci v Norimberských zákonech aneb kdo je Rom a kdo není. Příští týden na Floydy či Zrní.

Začnu malou omluvou pořadatelům Českolipského divadelního podzimu. Když jsem sestavoval žebříček z minulého týdne (zde), vůbec jsem si nevšiml, že program má ještě druhou stránku a na ní jsou další dvě pecky, které jsem vám v hlasování měl nabídnout. Tou první je pořad s názvem Radio Ivo: Život nedoceníš. Humorně laděná rozhlasová hra v salónku divadla, při níž diváci naživo sledují její vznik od nápadu až po poslední zvuk. I do svého žebříčku bych však zařadil zejména Divadlo “A” a Divadlo Shanti: Príbeh z Maconda. V tomto případě se jedná dokonce o světovou premiéru adaptace Marquézova románu Sto roků samoty v podání slovenských divadel "A" a Shanti. Marqueze mám rád a vůbec si nedokážu představit, jak se tento projekt podařilo zrealizovat. Jako mi vždy přišlo, že z některých her se nedá udělat román (dvakrát jsem si za to nechal zaplatit a zase tolik se tím nechlubím), tak mi připadá, že z některých románů nejde udělat divadlo. Bojím se toho a uvidím, jestli to budu chtít dát. Každopádně tohle bude tahák.

Základní školy dostaly v těchto dnech metodiku, jak sčítat Romy. A hlavně, jak je poznat.

Vybírám z několikastránkového průvodního dopisu:

„Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli, žádáme Vás o účast v inspekčním elektronickém zjišťování k problematice počtu romských žáků a žákyň vzdělávaných v jednotlivých vzdělávacích programech základního vzdělávání.

Aktuální inspekční zjišťování se týká počtu romských žáků a žákyň vzdělávaných v jednotlivých vzdělávacích programech a je realizováno v návaznosti na plnění Akčního plánu opatření pro výkon rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku ve věci D. H. a ostatní proti České republice, v souladu s požadavky Evropské komise a na základě Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016 schváleného ministryní školství, mládeže a tělovýchovy.

Smyslem tohoto zjišťování je zejména identifikovat počet romských žáků a žákyň vzdělávaných dle příslušných vzdělávacích programů, což odpovídá závazku České republiky v rámci výkonu výše citovaného rozsudku Evropského soudu pro lidská práva.“

A teď to přijde. Koho za Roma považovat.

„Za romského žáka/romskou žákyni považujeme člověka, který se za něj/ni sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil(a), a/nebo je za takového/takovou považován(a) významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.“

A co teď teda dělají snaživé učitelky? Poslušně chodí školami, pozorují žáky a žákyně a snaží se vytipovat, kdo je Cikán, teda pardon Rom. Takže už to nejsou ti, co se za Romy považují. Jsou to ti, co se antropologicky nějak liší. Jsou to ti, co na sebe řvou: more, pičo? No, tak to je u nás na dětském hřišti naprostá většina dětí, bez rozdílu barvy pleti a dalších antropologických znaků.

Proč se celá tato akce dělá? Dne 13. listopadu 2007 vydal Evropský soud pro lidská práva rozsudek velkého senátu ve věci D. H. a ostatní proti České republice, ve kterém většinou třinácti hlasů proti čtyřem dospěl k závěru, že Česká republika porušila zákaz diskriminace stěžovatelů ve spojení s jejich právem na vzdělání.

Stížnost tehdy podalo osmnáct romských dětí z Ostravska, které byly zařazeny do zvláštních škol.

Představa, jak 18 pologramotných dětí podává stížnost, je k smíchu. To zas někdo etnicky jiný pojal nápad, jak se zviditelnit nebo jak si finančně přilepšit. Je to zkrátka stále dokola. Romové jsou dobří akorát k tomu, aby se na nich někdo přiživoval. Ale na smysluplné řešení situace ještě nikdo nepřišel. Všichni víme, jak dopadají školy, do kterých se Romové začleňují. Rodiče z nich stahují děti, místo učení se chodí jen hlídat apod.

Tato metodika je jen další produkt beznaděje. Naštěstí měl její autor odkud čerpat.

Co hezkého nás čeká příští týden:

V pondělí proběhne v kostele v Jezvém Svatováclavský koncert PhilHarmonia Octetu. Hodně zajímavě vypadaly ukázky na rock v kině s názvem Roger Waters The Wall. Koncertní šňůru "Pink Floyd" viděly naživo čtyři miliony lidí, my ostatní máme šanci vidět ji v kině v úterý. Ve středu zamíří Lípa Musica na zámek do Doks. Ve čtvrtek vstupuje do kina česká novinka s emerickým názvem Wilsonov. International Glass Symposium 2015 začne v pátek na novoborském náměstí koncerty kapel Zrní a Už jsme doma. V sobotu můžete podeváté vyrazit S Adélou Českolipskem. Já mám lístky na koncert do Großschönau.

Nahoru

Komentáře

Re: 31/2015

Upřesnění k filmu Roger Waters The Wall. Nebyla to šňůra Pink Floyd ale sólovka R. Waterse.

Nahoru

Re: 31/2015

Myslím, pane kolego, že se mýlíte, dokonce dvakrát:

Právníci 18 mladých Romů by na vás mohli podat úspěšnou žalobu za tvrzení, že "Romové jsou dobří akorát k tomu, aby se na nich někdo přiživoval". Stavíte se tak na úroveň jednoho mého anonymního oponenta, který všechny otázky morálky a lidských práv obratem převádí jen na prachy.

"Na smysluplné řešení situace ještě nikdo nepřišel?" - Ale přišel! Možná nevíte nic o britském školství, například:
http://zpravy.aktualne.cz/zahranici/romove-britanie-skola/r~i:gallery:30629/
- a rozhodně nepřehlédněte fotogalerii, v podtitulcích zjistíte řadu překvapivých informací.
Možná jste zatím neslyšel ani o duchcovském příkladu: stačí jediný osvícený podnikatel (mimochodem: hodnotu koupených domů si v krátké době zdvojnásobil!), aby z obávaného ghetta vytvořil úplně normální ulici, kam se už nikdo nebojí zajít. A dosáhl toho bez pomoci místní radnice, ta mu spíš háže klacky pod nohy.

Jako aktivní publicista byste měl cítit zvýšenou odpovědnost za každou větu, kterou vyšlete do světa. Zvlášť když se téma týká vaší profese.

(A sčítání Romů na školách? To by bylo na delší a samostatnou diskuzi. Například proč to ministerstvu trvalo 8 let. Ale uznávám, ten archivní leták je opravdu atraktivní.)

Nahoru

Re: 31/2015

Mně hlavně z principu vadí to rozdělování lidí, žáků, sociálně slabých apod. na Romy a neromy. A na Romech se skutečně přiživuje spousta lidí - a tím nemyslím jenom finančně, ale i potřebou se realizovat, získávat jméno apod. Moc dobře víte, že deník není zpravodajství. Píšešte si deník? Vám tento krok státu nepřijde jako zoufalý, alibistický?

Měl jsem třeba kolegu. Na první pohled Rom, ale samozřejmě vzdělaný, muzikální atd. Až se budou sčítat romští učitelé, mám ho "napráskat", protože antropologicky, jak to inspekce nazvala, mi jako Rom připadá, ale chováním moc ne? Celá ta akce by měla slušného člověka urážet. Si aspoň myslím.

Nahoru

Re: 31/2015

A ano, samozřejmě, chtěl jsem hlavně vyprovokovat diskusi, takže děkuji, že jste se přidal. Ale spíše mě zajímá váš názor na zmíněnou akci, než na povrchnost mého deníkové sdělení (od začátku jsem si ho byl vědom).

Nahoru

Re: 31/2015

No jo, mě ale hlavně zarážejí vaše formulace jako: pologramotné děti - Všichni víme, jak dopadají školy atd... - antropologicky mi jako Rom připadá, ale chováním moc ne (co je to "typické chování Roma"?!). Nebo Čecha?
Kontext je přece úplně jasnej, bohužel... Vím, že to není zpravodajství, ale VÁŠ komentář.

Nahoru

Re: 31/2015

Pane Tichý, já se nedivím, že Vás vždy Vaši oponenti osočí, když se vyhnete tématu. Já upozornil na problém a Vy místo vyjádření svého názoru útočíte na mnou použitá slova. Věříte snad tomu, že děti samy od sebe podávají žalobu na český stát? Nebo skutečně nevíte nic o chování? Skutečně nevíte, jak dopadají školy s větší romskou komunitou? Něco jiného je být pokrokový liberál a něco jiného pokrytec, který tvrdí, že modrá není modrá.

Nahoru

Re: 31/2015

Psal jsem mj. o "právnících! 18 mladých Romů"... a považoval jsem za nutné aspoň za sebe se ozvat proti "povrchnosti" vašeho deníkového sdělení.

Pokoušel jsem se najít zmiňovaný několikastránkový dopis nebo dotazník na stránkách ministerstva, ale marně. Je někde k dispozici? Citujete sice pár odstavců, ale to je dost málo. Postrádám mj. vysvětlení, proč se rozsudkem z roku 2007 zabýváme až po 9 letech?

A ty Norimberské zákony? Není to podpásovej vtípek? Každej z nás přece ví, co to znamená, když ROMA nepustí na diskotéku, nedají mu práci nebo byt, ačkoli telefonicky to předtím možné bylo atd. Žádný metodický pokyn ani dotazník k tomu nepotřebujou.

PS:
http://www.palmknihy.cz/inkluzivni-skola.html
Vydání 2007! "Knížka pro učitele a také ředitele škol, kteří hledají inspiraci pro inkluzívní vyučování - tedy jak zvládnout v jedné třídě pohromadě žáky s různou úrovní nadání, migranty, příslušníky menšin."

Nahoru

Re: 31/2015

Dotazník je jen elektronický a na heslo. Sčítání je přece tajné :).

Kdybych tam tu podpásovku nedal, třeba by některé ani nenapadlo, jak je celé toto sčítání absurdní. Koho budem sčítat příště? Homosexuální studenty? A budem chodit po školách a zjišťovat, jestli někdo nemá nějaké znaky homosexuality? Myslím si, že jsme v zásadě na jedné lodi, jen já sedím ve třetí třídě v podpalubí a vy jste pozorovatelem na kapitánském můstku.

Nahoru

Re: 31/2015

Kavárenské plky pana Tichého jsou zcela mimo,ale to je u něj zcela běžné.Zřejmě hodně roztoušená skleroza.

Nahoru

Re: 31/2015

Jak se říká, někdo holt sílu argumentů nahrazuje argumentem síly - silnými slovy. Za slova jako "kavárenské plky" by se měl dávat v diskusi distanc. Nejdřív žlutá, když to nepomůže, tak i červená karta.

Nahoru

Re: 31/2015

Já si myslím,že panu Tichému křivdíte. U městského soudu v Praze je pod IČ: 01362429 zaregistrován spolek s názvem Společnost pro uvádění věcí na pravou míru a pan Tichý bude pravděpodobně jeho členem.

Nahoru

Re: 31/2015 - Mirek

To postrádá logiku. Když jsem proti gilotinování slovnímu, tak jsem pro gilotinování fyzické? Ono je to spíše naopak. Zlými slovy to vždy začíná.

Nahoru

Re: 31/2015

Abyste už nemuseli pátrat po kavárnách a v análech městských soudů: líbí se mi Vonnegutova teorie kanárka v dole. Občas mě taky zarazí a nadzvednou věci, kterých si možná většina lidí vůbec nevšimne.
No a co má bejt?
Píšu to bez nadávek, sprostot - a vždycky neanonymně pod svým jménem.
A budu to dělat dál, pokud si budu myslet, že to má smysl.

Nahoru

Re: 31/2015

Přestože je tady 15 příspěvků, nikdo se vlastně nevyjádřil k věci. Přijde vám teda to sčítání Romů tímto způsobem normální anebo ne?

Nahoru

Re: 31/2015

Ano pane Bárto, máte pravdu, sčítání Romů tímto způsobem mi taky nepřijde moc normální. Na jedné straně se sami Romové ke svému původu nehlásí na druhé straně, samozřejmě když se jim to hodí, vykřikují o jejich diskriminaci... Jinak souhlasím i s tím ostatním, co jste k tomu dále uvedl, je to váš názor a je to v pořádku. Ostatně já si asi na svoji školní docházku ještě poměrně dost pamatuju, takže co si budeme povídat, při výběru školy pro svoje dítko, jsme samozřejmě jako jedno z kritérií rovněž posuzovali její spádovost s ohledem na sociálně slabší lokality. Omlouvám se jestli to píšu krkolomně, ale když se tu už zmiňují možnosti žalob, tak to asi nemůžu ani popsat a nazvat přímo....

Nahoru

Re: 31/2015

Tak teda k jádru pudla:

Není tajemstvím, že jako stát máme letitej problém. Procento romských dětí ve "zvláštních" školách bylo vyšší, než by statisticky odpovídalo složení populace a normálnímu rozložení schopností. Ty děti jsou hendikepovány leda sociálně chudým prostředím nebo i neznalostí jazyka - a jejich deficit ve vzdělání se s nimi pak táhne po celý zbytek života.

Nějaký pohyb, pokrok, zlepšení v této oblasti lze prokázat jen tehdy, když budou školy posuzovat začleňování a úspěšnost romských dětí odděleně. To se ovšem týká obsahu uvedené akce.

Jiná věc je, jestli ministerstvo a inspekce zvolilo nejvhodnější formu metodiky. Zkusíte tedy přeformulovat inkriminovaný odstavec o "indikátorech" tak, aby byl pro vás přijatelný? Pak ho jako návrh můžete poslat na ministerstvo.

Nahoru

Re: 31/2015

A co když už mi z principu vadí rozdělování dětí na romské a neromské? Připadalo mi, že se v tomto udělalo na školách dost a najednou se vracíme o krok zpět. 

Další státní bezradnost je povinná předškolní výuka. Zase se vše vzalo šmahem. Děti přicházejí do školy nepřipravené, tak se povinně VŠEM nařídí povinný rok navíc. Vyhozené peníze. A pak se na gymplech hledají dobrovolníci, aby šli zadarmo doučovat sociálně znevýhodněné děti.

Jen pro pořádek - zvláštní školy už neexistují.

Nahoru

Re: 31/2015

Chvílema vám skutečně nerozumím, pane kolego:
Na smysluplné řešení situace ještě nikdo nepřišel. - NEBO - Připadalo mi, že se v tomto udělalo na školách dost.
Obě tvrzení přece nemůžou platit současně?

PS: A co říkáte tomuhle?
http://www.respekt.cz/spolecnost/radio-jerevan-hlasi-ruseni-zvlastnich-skol

Nahoru

Re: 31/2015 - znova o inkluzi

Navazuju na zářijovou debatu, která zůstala otevřená.

"Je-li pořad ČT Máte slovo něčím užitečný, pak předvedením reálné úrovně zdejší společenské debaty. Stejné to bylo u zatím poslední epizody věnované inkluzi ve školách. Padaly tu opravdu pozoruhodné argumenty, z nichž lze vybrat pět nejčastějších bludů o začleňování znevýhodněných dětí do běžných škol:"
http://www.respekt.cz/spolecnost/mate-slovo-ale-nerikejte-pet-nejcastejsich-bludu-o-inkluzi

Je nutné, aby ministerstvo urychleně vydalo tři „příručky“. Co čeká běžnou školu. Kdy, jak, za kolik. Co čeká praktickou školu. Kdy, jak, za kolik. Co čeká rodiče. Mají se proč obávat?
Pokud nic takového nevznikne, pak místo věcné debaty, jak se připojit k proudu běžnému ve všech vyspělých zemích světa, zamrzneme v pokleslém dohadování ve stylu Máte slovo.

Nahoru