Českolipský deník zveřejnil 8. prosince článek, informující o záměru ředitelství silnic a dálnic, státní příspěvkové organizace, rozšířit a rekonstruovat silnici I/13 v úseku Nový Bor – Svor. Na něj následně reagoval svým názorem PhDr. Miroslav Hudec.
Doktor Hudec, který se dlouhodobě profiluje jako člen strany Zelených, ale především jako ochránce přírody – životního prostředí vůbec, v poměrně obsáhlém článku rozvádí, proč by k rekonstrukci, rozšíření silnice nemělo dojít. Pokud pominu útoky na city čtenářů – poukazy na statistiky usmrcených a těžce zraněných občanů vlivem silniční dopravy, kde také vyslovil skutečně smělou a naprosto objevnou myšlenku, že kdyby si lidé uvědomovali rizika automobilové dopravy, tak by masový automobilizmus neexistoval (!), dále kritiku těch, kteří posuzovali a predikovali hustotu dopravy ve výhledu do roku 2035, tak zejména poukazuje na skutečnost, že zmiňovanou silnici z Nového Boru do Svoru „kříží staleté migrační cesty zvěře“.
Je skutečně příznačné pro tohoto „ochránce“ přírody, že publikuje své názory, aniž by si ověřil skutečný stav věci – jen aby mohl strašit a snad zároveň připoutávat mediální pozornost ke své osobě. Připomenu z dávnější doby jeho proroctví, že po otevření tzv. spojky Sever – Střelnice v České Lípě „zahyne městský park“. Nu, komunikace je již drahnou dobu v provozu a je poměrně frekventovaná. Městský park nezhynul, naopak. Proto asi také letos dr. Hudec, spolu s dalšími, usilovně bojoval proti jeho regeneraci. Dále také na stránkách Českolipského deníku zveřejněnou kauzu „Nedokončeného chodníku u mostu přes Ploučnici do Žizníkova“. Zde se ještě tentýž den ukázala pravda – nejde o nedokončený chodník, ale obslužnou, technickou lávku pro údržbu mostu. Drobný omyl, že… Lze také připomenout varování pana doktora v i-novinách před tzv. koupí Městského stadionu městem. Skutečně takzvanou, protože stadion městu patří již dlouhé a dlouhé roky a jednalo se „jen“ o neprostudování si materiálu, který byl zastupitelům předkládán.
Ale dost již minulosti, půjdu raději ke staletým migračním cestám zvěře. Ano, tuto silnici, zhruba v polovině dotčeného úseku, protíná v celostátním systému registrovaný významný dálkový migrační koridor, zejména vysoké zvěře – jelena lesního. A ano, smyslem stavebně-dopravní akce Zkapacitnění I/13 Nový Bor – Svor je: „... přínos realizace záměru (spočívá) ve snížení zdravotních a bezpečnostních rizik pro obyvatele. Jedná se o vliv na obyvatelstvo, tak i řidiče a chodce a na celkovou obslužnost území. Aktivní varianta řeší migraci volně žijících živočichů. Nerealizace záměru je horším řešením.“
Povšimněte si, prosím, zejména posledních dvou vět. Přeloženo do srozumitelnějšího jazyka: silnice mezi Novým Borem a Svorem se má nejen zkapacitnit – rozšířit na čtyřproudou, ale také má být oboustranně oplocena bez jakékoliv možnosti překonání vrchem. A proto je nutné v silničním tělese zřídit rámový propust (podchod pro zvěř) o rozměrech: šířka minimálně 15 metrů, výška minimálně 4-5 metrů, také další menší propust o rozměrech 6-8 na 3-4 metry a ještě několik menších propustků.
A kde jsem tyto informace získal, když nejsem ani členem výboru dopravy, ani veřejně vystupujícím „ochráncem“ přírody? Nu, to je jednoduché: na webu cenia.cz, který je k tomu zřízen, kde je dostupné Oznámení pod §6 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, tedy ta slavná EIA, a kde je řešena právě z hlediska ochrany přírody a zajištění migrační prostupnosti silnice v úseku Nový Bor – Svor. Pro lidi i zvěř lépe než současný stav.
Těch 139 stránek textu, mapek, tabulek a fotografií by si měl PhDr. Miroslav Hudec alespoň prohlédnout.
František Chot,
zastupitel Libereckého kraje a České Lípy (KSČM)