Na všem zkouším najít něco dobrého, pozitivního. Ale na automatech? A ještě k tomu na „výherních, hracích“? Už to, jak se nazývají, stojí za důkladnější rozbor.
Výherní hrací automat je skutečně dokonalý automat. Je nastaven, aby občas utrousil nějaké drobné a tím naladil hráče, jenž mu s nadšením a velmi ochotně vysype celou peněženku a někdy i to, co v ní nemá. Výherní jsou vždy jen pro provozovatele. A co znamená hrací v tomto kontextu? Že automat svítí a vydává zvuky, podobně jako hračky, třeba barevná baterka nebo dětský mikrofon? Tak takhle nějak, velmi zjednodušeně, funguje ta blikající bedna.
Podívejme se na společenský a sociální dopad automatů. Pokud někdo propadne gamblerství, není to pouze jeho problém. Gamblerství se stává problémem minimálně jeho rodiny a tím vlastně také celé společnosti, které je rodina součástí. Stačí se rozhlédnout v okolí heren. Těžko budou děti vítat tatínka gamblera se slovy: „Jé, tatínku, tys nám prohrál celou výplatu. To nevadí, my se půjdeme napást.“ Což je ještě ten lepší případ, protože to může znít: „…tys nám prohrál celé dávky…“ A nastáva celospolečenský problém, roztáčí se kolotoč. Rodina s dětmi by neměla zůstat bez finančních prostředků, na řadu tak přijdou sociální dávky, nebo asociální chování, potažmo kriminalita. A já stále hledám důvod, proč mají být v našem městě výherní hrací automaty.
Komu přinášejí prospěch? Je to dobrý příjem pro provozovatele. Existuje loterijní daň, která činní 20 % z příjmu, a 80 % z ní jde do pokladny města. Také jsou tu poplatky za každý automat, které jdou na účet města rovněž. Ale není cena za tento příjem příliš vysoká?
Napadá mě srovnání s drogami. Drogy jsou dnes, jak všichni víme, nelegální. Ale čím se liší dopady drog a automatů na společnost? Jsou to stejné problémy: léčení závislostí, rozpady rodin, kriminalita atd. A budou-li distributoři a výrobci drog platit pořádně vysoké daně, zlegalizuje se tím jejich obchod? Samozřejmě, že ne! Rozum zvítězil nad penězi. Proč by to tak nešlo i u automatů? Každé město si dle ústavy může rozhodnout samo, zda automaty chce, nebo nechce.
Se svou rodinou žiju v České Lípě, příjemné a bezpečné prostředí pro mé děti, pro mě, pro mého manžela považuju za základ. I z tohoto důvodu kandiduji do Zastupitelstva města Česká Lípa a budu prosazovat, mimo jiné, právě Vyhlášku o zákazu provozování výherních hracích automatů.
Komentáře
Re: L. Trnečková: Česká Lípa není Hongkong ani Las Vegas
5. Září 2014 - 1:55 | Lubomír Šádek
Kdo by nesouhlasil?! Primární pozitivum "názoru" je ovšem splnění dalšího bodu PR kampaně kandidujícího subjektu autorky příspěvku, v minulosti předsedkyně jiné, v komunálních volbách úspěšné strany. Strana kandidátky zatím na stránkách IN (patrně svého generálního mediálního partnera) vede. Uvidíme, jak se nabudí další... Možná by bylo korektní označovat během volební komunální kampaně obdobné příspěvky poznámkou "Volební PR". Jsem si naprosto jist, že většina přispěvatelů se názorově projeví pouze v rámci své kampaně. Pro IN to možná budou žně, poté tradičně již zase (vyjma stálic) "bez názoru"...
NahoruRe: L. Trnečková: Česká Lípa není Hongkong ani Las Vegas
5. Září 2014 - 7:38 | barta
Jaképak žně, pane Šádku? Sám moc dobře víte, že jsem nabídl všem stranám vyplnění dotazníku, rozhovory a publikaci článků v rubrice Názor jen tak, z lásky. Něco jiného jsou samozřejmě reklamní banery apod.
NahoruRe: L. Trnečková: Česká Lípa není Hongkong ani Las Vegas
5. Září 2014 - 7:34 | hillbill
O Trnečkové je vždy slyšet jen před volbami. A tento názor mi přijde o ničem. Zlatý Hudec, o tom je slyšet pořád a názor má celkem jasný.
NahoruRe: L. Trnečková: čirý populismus
5. Září 2014 - 9:30 | moldavit
Kdyby se ta paní zabývala trochu problémem,zjistila by,že věci se mají úplně jinak.Stačí mrknout na stránky MFinancí.Daleko více lidé prosází třeba ve sportce,sazce a dalších např. sportovních sázení.Přičemž návratnost ze sázek je daleko menší.Taky by zjistila,že sumy vhozené do výherních automatů se každoročně snižují a lidé se přesouvají na blikající bedny na internetu.Odhad je,že prosází desetkrt více než v těch klasických bednách a to číslo roste.Závěr:patologiočtí hráči se přesouvají do domácího prostřed na internet a státu i obcím utíkají mnohdy peníze na daních,protože hry jsou provozovány cizími společnostmi.
NahoruTo je taky výsledek prohibice hazardu.
Takže paní Trnečková si neumí sehnat relevantní informace,populisticky prosazuje,spíš kopíruje jiné.Nezná ani co představuje pojem hazard v jeho souvislostech
Nevolit.
Re: L. Trnečková: čirý populismus
5. Září 2014 - 9:49 | Lubomír Šádek
Růženíne, souhlas. Paní Trnečková dostala úkol a napsala text o ničem. Stačil by poslední odstavec. Osobně bych očekával konkrétní fakta k obsahu vyhlášky. Daná problematika v ČL vždy byla poněkud zvláštní - například vlastnické vztahy k objektům, kde dané provozovny sídlí, vymezení zón zákazu... Zhoubnější je nyní již skutečně Internet - soudím nejenom podle počtu mejlů s výhodnými nabídkami na sázení, s bonusy zdarma atd.
NahoruRe: L. Trnečková: Česká Lípa není Hongkong ani Las Vegas
5. Září 2014 - 9:37 | Lubomír Šádek
Vážený pane magistře Bárto!
Pravděpodobně jsem Vás nepochopil: "Sám moc dobře víte". Ano, vím (snad dobře) to, co jiní pravidelní čtenáři Vašich příspěvků na stránkách IN. Jiné informace, z jiných zdrojů či přímo z lásky od Vás, nemám. Skutečnost, že většina, v rubrice "Názor" prezentujících se osob, se nabudí výhradně pod vlajkou komunální volební kampaně, je pravdivá. To mně, věřím, vyvracet nechcete. Žně to asi budou, poté "bez názoru", slyšet budeme zase až před volbami...
Nevážený pane anonyme Hillbille!
NahoruNerad reaguji na nepovedené žerty, není-li to dokonce krajně přízemní, ubohý záměr anonymního jedince. Chci věřit, že pouze nechtěný úlet anonyma. Reaguji proto, aby neinformovaný čtenář nebyl trapně ohlupován. Můžete konkretizovat, co mám v popisu práce? Aktuálně po týdnu "na lůžku" si házím kostkou, zda vyjít pro chleba. Budu moc rád, kdy mně dáte doporučení na onen stranický sekretariát, kde mám "flek", abych si jako PID přilepšil. Sám bohužel o žádném sekretariátu nevím; se stranou mám problém, ale Guttalax je fakt dobrej...
Re: L. Trnečková: Česká Lípa není Hongkong ani Las Vegas
5. Září 2014 - 9:43 | barta
V e-mailu, u kterého byl i dotazník, byla zároveň nabídka, že kandidáti mohou v rozumné míře přispívat do rubriky názor, aby se čtenářům a případným voličům představili. Samozřejmě máte pravdu, že v období předvolebním je názorů jaksi více, pak opět přijde období beznázorové. Pokud jste myslel žně finanční, pak o ty skutečně nejde, pokud žně názorové, tak pak se omlouvám, názorové žně to snad budou.
NahoruRe: L. Trnečková: Česká Lípa není Hongkong ani Las Vegas
5. Září 2014 - 9:57 | Lubomír Šádek
O.K. Nemám vztah s žádným volebním subjektem, tak obsah e-mailu s dotazníkem neznám... Již to vím, děkuji. Žně pochopitelně názorové, finanční nejsem povolán posuzovat, ale snad na jeden CZC to hodí...
NahoruRe: L. Trnečková: Česká Lípa není Hongkong ani Las Vegas
5. Září 2014 - 10:59 | Primitif
BTW: Ne všechny drogy, ve smyslu omamná,návyková látka, jsou nelegální viz alkohol, cigarety...
Je to zjednodušené, zavádějící, ale jinak souhlas, automaty jsou špatné. To ví i Skokan.
Nahoru