Setkání s ministrem dopravy

Verze pro tisk |

Dne 3.12.2015 proběhlo v Liberci velice zajímavé setkání s ministrem dopravy panem Ing. Danem Ťokem. V rámci diskusního podvečeru byla probírána velice zajímavá témata týkající se regionu Libereckého kraje se zaměřením na plánované stavby, problematiku dopravy v kraji, hluková zatížení a další pro kraj nepochybně důležitá a přínosná témata.

Hlavní diskuze byla vedena především nad investičními akcemi a fázemi rozpracovanosti jejich přípravy. Velké téma, které otevřel Mgr. Zdeněk Ježák, bylo soustředěno především na problematiku novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí EIA. Touto novelou (platnou od 1. 4. 2015) došlo k situaci, kdy stavby, které již byly jednou podrobeny a schváleny podle starého procesu EIA, budou muset být znovu projednány a znovu posuzovány. Jedná se především o stavby liniové (pozemní komunikace, dráhy) či velká obchodní centra. Rozsah a způsob jejich projednávání, resp. srovnání s novelou zákona bude ještě upřesněn, je ale nepochybné, že to v některých případech způsobí opětovné prodloužení jejich realizace, u některých staveb klidně i o několik let.

Mgr. Pavla Procházková svedla diskuzi na silnici I. třídy I/9 a plánovaný obchvat České Lípy, který občany ve městě nejvíce zajímá. Ministr Dan Ťok a s ním i ředitel ŘSD Ing. Josef Jeníček paní zastupitelku České Lípy ubezpečili, že první fáze tohoto obchvatu (úsek Sosnová – Dubice – výjezd na Děčín na silnici II/262 – celkem 1,5 km) proběhne podle plánu v roce 2018 a její realizace tedy není novelou zákona ohrožena. Do této doby se totiž určitě stihne vše podle novely připravit a znovuověřit, silnice vede přes louku a příroda dotčena příliš nebude. Jiná je ale situace u desetikilometrového obchvatu přes Manušice do Nového Boru, který má navázat na první fázi. Tuto stavbu vyhodnocování vlivů na životní prostředí určitě posune a to z 2019 až na rok 2022. Obchvat plánovaný od poloviny devadesátých let minulého století tedy dostává další trhlinu, tentokrát ne vinou vedení ministerstva nebo ŘSD, ale vinou předpisů EU, na které projekty nebyly připraveny.

Dále se diskutovala problematika zatíženosti obce Svor a oběma zastupiteli České Lípy byl položen dotaz týkající se obchvatu i této obce. V tomto případě se pan ministr vyjádřil velice optimisticky. Této stavby se žádné znovuprojednávání týkat nebude, protože je již projektová fáze přípravných prací připravena a bylo přislíbeno, že tato stavba bude započata podle plánu.

V rámci debaty bylo také Mgr. Pavlou Procházkovou navrženo, zda by nebyla možná dohoda mezi Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem dopravy, která by přenesla pravomoci vyřizování procesu EIA na nižší výkon státní správy, než pouze na Ministerstvo životního prostředí, což by celou záležitost nejen uspíšilo, ale bylo by rozhodováno lidmi, kteří v kraji popř. obci bydlí, mají k ní blízko a situaci rozumí víc, než úředník v Praze. Pan ministr připustil, že je to velmi dobrý nápad a ujistil přítomné, že se tímto návrhem budou obě ministerstva zabývat.

Dále bylo nadneseno téma výkupu pozemků či staveb ve veřejném zájmu. Pan zastupitel Mgr. Zdeněk Ježák vznesl dotaz, zda už došlo ke sjednocení stanovení ceny, kdy v současné době je stanovena možnost odkupu od majitele za 8–16násobek odhadní ceny, tedy variabilně. Tato benevolence ze strany zákona velice prodlužuje proces výkupu, protože dochází k častému a logickému odvolávání se majitelů dotčených pozemků a staveb, kteří chtějí vždy získat maximální cenu výkupu. Pan ministr s úsměvem a radostí odpověděl, že novelizace zákona byla na poslední schůzi Poslanecké sněmovny přijata, a to dokonce ústavní většinou, což potvrdila i přítomná poslankyně Jana Pastuchová. Pokud i senát novelu odsouhlasí a dojde k jejímu podpisu prezidentem, cena za výkup se sjednotí na osminásobek odhadní ceny pozemku/stavby a celý proces se tím urychlí.

Mgr. Pavla Procházková, zastupitelka města Česká Lípa
Mgr. Zdeněk Ježák, zastupitel města Česká Lípa 

Nahoru

Komentáře

Re: Setkání s ministrem dopravy

No, paján je to "nádherný".

Rozumím správně předposlednímu odstavci, že podstatou návrhu je rozšíření tzv. "příslušných úřadů" o úřady ORP?
Na to asi nebude dohoda MŽP a MD stačit.
Ale možná to pan Ťok "zařídí" ...

Nahoru

Re: Setkání s ministrem dopravy

Vážený pane Chote,
Vaše neorientace ve státní správě je nejen pobavující, ale v některých případech i bohužel alarmující. Konkrétně narážím na jedno z Vašich vystoupení na ZM týkající se činnosti stavebních úřadů, kdy jste navrhoval, aby odpojování od centrálního zásobování teplem - myšleno dodávkou zajišťované společností Českolipská teplárenská a.s. - bylo ze strany stavebních úřadů lépe "dozorováno". Ono do této sféry zájmu o co největší zisk a příjem, zaplaťpánbůh, není možné zasahovat. Stavební úřady spadají do oblasti výkonu státní správy. Obdobné je to s Vaším dnešním dotazem. Jednoduše - delegování pravomocí je myšleno například v rámci odboru Ministerstva životního prostředí. Doposud platí vize, že vyřizování této agendy bude zajišťovat centrálně Ministerstvo životního prostředí, ale delegovat výkon své moci může i na svůj odbor výkonu státní správy v příslušném městě, tzn. Odbor výkonu státní správy Ministerstva životního prostředí v Liberci, nebo dále postoupit na úroveň Krajských úřadů, oddělení IPPC a EIA (zjednodušeně řečeno). Skutečně se tedy nebavíme o ORP :-). Časem to třeba vstřebáte, mějte hezký večer.

Nahoru

Re: Setkání s ministrem dopravy

Vážený pane magistře Ježáku

Pominu Váš obvyklý postup, tedy: argumentaci k člověku pomocí úhybného manévru k úplně jiné záležitosti. Pominu i jazykovou složitost Vašeho vyjádření - argumentace.

Pouze konstatuji, že platí zákon č. 100/ 2001 Sb. v platném znění, který stanovuje, že "příslušným úřadem" pro projednávání a rozhodování při posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) je Ministerstvo životního prostředí, nebo orgán kraje v přenesené působnosti. Vámi zmiňované "delegace" v tomto zákoně nemají oporu.
Změny nelze dosáhnout dohodou (dvou) ministerstev, ale pouze změnou/novelou zákona, pokud je vůbec možná.

Pokud tedy vůbec hovoříte o změně, nikoliv o vnitřním rozdělení/uspořádání kompetencí v rámci dílčích organizačních útvarů ministerstva.

Hezký zbytek víkendu

František Chot

Nahoru

Re: Setkání s ministrem dopravy

Vážený soudruhu Chote,

děkuji, že jste pominul můj obvyklý postup, bohužel jste si ponechal postup svůj - hledáte důvody, proč něco nejde, místo abyste hledal řešení. Stejně jako u mého předešlého návrhu na ZM o zveřejňování smluv. Zdeněk Ježák.

Nahoru

Re: Setkání s ministrem dopravy

Touto novelou (platnou od 1. 4. 2015) došlo k situaci, kdy stavby, které již byly jednou podrobeny a schváleny podle starého procesu EIA, budou muset být znovu projednány a znovu posuzovány.
.....
...situace u desetikilometrového obchvatu přes Manušice do Nového Boru, který má navázat na první fázi. Tuto stavbu vyhodnocování vlivů na životní prostředí určitě posune a to z 2019 až na rok 2022. Obchvat plánovaný od poloviny devadesátých let minulého století tedy dostává další trhlinu, tentokrát ne vinou vedení ministerstva nebo ŘSD, ale vinou předpisů EU, na které projekty nebyly připraveny.

Takže další tři roky zdržení plus další finanční výdaje na další studii. A to se vyplatí...
Ještěže jsme členy Evropské unie. Tohle by český byrokrat nevymyslel a nezabránil by tak nedozírným škodám, které dozajista v těchto případech hrozí.

Nahoru