Dnes je 01. 11. 2024
svátek má Felix

Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni

Tento projekt je realizován místní akční skupinou LAG Podralsko o.s.  v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, číslo prioritní osy 7.1, název osy: Počáteční vzdělávání.


Zaměřuje se na zvýšení možnosti uplatnění absolventů středních škol Libereckého kraje na trhu práce prostřednictvím rozvoje jejich podnikatelských znalostí, schopností a dovedností. Klíčové podnikatelské dovednosti jsou rozvíjeny na základě
a) získaných znalostí z oboru podnikání
b) v rámci případových studií,
vyžadujících velmi aktivní spolupráci žáků i učitelů, kde mohou žáci aplikovat získané znalosti a na základě vlastní invence rozvíjet dále své schopnosti a dovednosti. V rámci projektu byl vytvořen 3-modulový vzdělávací program s využitím ICT, kdy důraz je kladen na praktické příklady existujících firem.

Cílem je seznámit žáky středních škol se základy ekonomie, na které budou narážet po celý život. Na základě znalosti základních principů jako je fungování trhu, zákon nabídky a poptávky, tvorba ceny a další mohou lépe odhadnout a hlavně rozvíjet své schopnosti. Zúročit tyto znalosti a schopnosti jim pomůže lépe se uplatnit na trhu práce, nebo v podnikání.

Projekt si rovněž klade za cíl vysvětlit základní pojmy finanční gramotnosti, určující rozhodnutí o úsporách a investicích, včetně rozhodnutí o zadlužení. Provede žáky nabídkou peněžního a finančního trhu s důrazem na rizika a úskalí jednotlivých produktů. Projekt samozřejmě nezaručí, že účastníci se stanou úspěšnými podnikateli, nebo budou vydělávat víc peněz, nebo nesednou na lep podvodníkům, se získanými znalostmi budou mít ale zcela jistě lepší šance.

V současné době je do projektu zapojeno Gymnázium Mimoň, Soukromá podnikatelská střední škola Česká Lípa v.o.s. a Obchodní akademie, Hotelová škola a Střední odborná škola Turnov. Od září 2013 zahajujeme realizaci také na Gymnáziu v České Lípě.

25.6.2013 se uskutečnil na Gymnáziu v Mimoni Den D koncipovaný jako závěrečný projektový den kurzu „Učme se podnikat!“

Prezentované projekty byly investorsky velmi zajímavé a všechny podle mého názoru životaschopné.

Jako první se představil tým společnosti Anime cosplay se společníky Truong Mai Anh, Natálií Pražákovou a Lukášem Návesníkem. Jejich projekt šití kostýmů z Anime se rozjíždí, ale mají už ušité velmi kvalitní kostýmy, ve kterých se sami investorům předvedli. Součástí prezentace bylo video s ukázkou anime, aby měli investoři představu o jaké kostýmy jde. Cílová skupina potenciálních zákazníků - fanoušků japonského komiksu (mangy) a animovaného filmu (anime) je poměrně široká (jen návštěvníků festivatelů jsou tisíce a návštěvnost nejstaršího festivalu Animefest Brno, organizovaného Brněnskými Otaku a druhého největšího Advík, konaného v Praze, každý rok stoupá)! Nespornou výhodou projektu je, že fakticky v ČR (zatím) nemá profesionální konkurenci (fanoušci si vyrábí kostýmy podomácku sami).

Seznámit s tímto týmem se můžete na blogu: anime-cosplay.blog.cz

Na svém blogu si orientačně udělali malý průzkum trhu formou ankety a zjistili, že téměř 50% čtenářů blogu by si za uvedené ceny kostým objednalo! Anime cosplay žádali 100.000 Kč investici za 15% podíl ve firmě a investory se jim podařilo přesvědčit a investici získat. Gratuluji k úspěchu!

V druhém projektu představila Veronika Šantrůčková svůj podnikatelský záměr Sportovní školky a odpoledního programu pro děti do 10 let. Podnikatelský záměr byl velmi dobře připravený, včetně rámcového Business plánu. Byl také výborně prezentovaný a doslova nadchnul úplně všechny investory, kteří se shodli na tom, že by své děti do školky přihlásili a byli by ochotni zaplatit i relativně vysoké školné 10.000 Kč měsíčně za celodenní docházku. Problém byl v tom, že investice byla poměrně velká (580.000 Kč) a Veronika nenabízela investorům ve své firmě stálý podíl, ale „jen“ 40% ze zisku po dobu 3 let. Pro některé investory nebyla procenta ze zisku bez podílu na firmě až tak zajímavá  a nenašlo se jich dost na složení investice v plné výši. Investici se jí tedy získat nepodařilo, ale projekt se všem velmi líbil a získala potenciální klienty své školky. Doufám, že Veronika bude na projektu dál pracovat – zejména na průzkumu trhu potenciálních klientů školky a analýze konkurenceschopných cen školného v dané lokalitě, kde chce otevřít svou první sportovní školku (vize je totiž otevřít postupně celou síť/řetězec sportovních školek a na to navazující další plány). Rozhodně jde o projekt, který má šanci na úspěch v avizované soutěži podnikatelských záměrů. Projekt se mi, stejně jako investorům, velmi líbil.

Jako třetí představil Ondra Netušil podnikatelský záměr otevření diskotéky v Liberci, na kterém pracuje s Vojtou Boskovským. V rámci projektu se jim podařilo zmapovat současnou konkurenci, přibližné náklady na pronájem prostor v centru Liberce i naplánovat odhadované tržby. Ví už také rámcově  jaký program by na diskotéce nabízeli, aby získali konkurenční výhodu proti ostatním fungujícím klubům/podnikům (tu ale zatím prozrazovat nebudeme). Jasně je daná také hlavní cílová skupina návštěvníků/klientů z řad studentů TU Liberec.  Projekt ovšem do konání dne D nestihli plně zpracovat a nežádali tak ani o žádnou investici. Prezentace byla ale výborná a projekt vypadá velmi slibně.

Dále představila Anežka Nováková nápady na podnikání v regionu, na kterých pracovala s Eliškou Kováčovou a Sárou Papučikovou. Ačkoliv zatím dospěly k tomu, že ani jeden projekt není životaschopný, já mám trochu odlišný názor a na jejich catering bych si možná vsadila – pokud projekt rozpracují a přihlásí se do soutěže podnikatelských záměrů (zatím totiž v regionu žádný nefunguje a byly by tedy na trhu první). Mají ale samozřejmě  čas přemýšlet i o jiných nápadech. Doufám, že některý z nich rozpracují dál a přihlásí se do soutěže.

Následoval podnikatelský záměr Party Kill, který už je plně funkční! Představila jej trojice studentek - Lucie Domažlická, Ivana Pavlů a Kamila Řezníčková. Jedná se výzdobu a organizování programu včetně tisku pozvánek a dalších doprovodných služeb na akce typu plesy, oslavy, svatby, party apod. Prezentace byla vysoce profesionální, bylo vidět, že projekt už úspěšně funguje a firma má jasnou představu o tom, jak se bude rozšiřovat dál. Podnikatelky mohly deklarovat nejen průměrné měsíční tržby, ale i čistý zisk. Samozřejmostí byla jasná argumentace a zodpovězení dotazů nejen od investorů, ale i z řad publika! Požadovaly investici na rozšíření stávajícího podnikání o služby cateringu ve výši 10.000 EUR za 15-20% podíl ve firmě. Celková investice na rozvoj firmy bude ve výši 20.000 EUR, přičemž požadovaly pouze 50% zdrojů od investorů. Dalších 50% jsou připraveny financovat z vlastního kapitálu nahromaděného z dosavadních kumulovaných zisků podniku! Svou profesionální prezentaci završili ochutnávkou produktů cateringu nasmlouvaných od dodavatelů – investorům chutnalo.

Tento projekt nemohl dopadnout neúspěšně. Investoři se rozhodli do projektu investovat a podnikatelkám se podařilo získat celou požadovanou sumu. Pomyslnou třešničkou svou famózní prezentaci završili, když přímo na místě přijali objednávku na dodávku dortu od jednoho z investorů.  Gratuluji k úspěchu!

Posledním projektem, který se na Dnu D představil, byl podnikatelský záměr Ondry Spálenského „Zdravé svačiny do škol“. Velmi sympatický je fakt, že jeho záměrem je spolupracovat výhradně s českými dodavateli a garantovat tak vysokou kvalitu produktu. Pokud shrnu předchozí prezentace jako výborné, zapálené, profesionální atd., pak musím říct, že ta poslední zkrátka neměla chybu! A to hlavně díky rétorickému talentu podnikatele, který ji pojal jako one-man show. Projekt byl poměrně dobře promyšlen a podnikatel si dokonce stihnul udělat dostatečný průzkum trhu a analyzovat zájem potenciálních škol na základě telefonického dotazování. Na základě výsledků průzkumu pak mohl deklarovat seznam potenciálních klientů z řad základních škol a tedy odhad tržeb podle počtu prodaných svačin. Po odečtení nákladů vycházel velmi slušný čistý zisk, který by byl jistě pro každého investora dostatečně atraktivní. Investory se mu ale bohužel nepodařilo přesvědčit o tom, že odhadované tržby a zisky jsou reálné. Nezískal tedy požadovanou investici ve výši 26.000 EUR, na kterou by se muselo složit několik investorů. Získal ale potenciální klienty, protože v LAG Podralsko jsme se shodli, že bychom si rozhodně zdravé svačiny pro děti objednali. Nejen, že je sami doma „nevyrobíme“ za 20,-Kč na den, ale už vůbec nemáme možnost jejich složení konzultovat s Olgou Šípkovou!

Ještě jednou děkuji všem, kteří se Dne D zúčastnili a těším se až projekty změří síly v soutěži. Rozhodně mají šanci uspět!

Všechny informace o tomto projektu a kontaktní informace jsou dostupné na webu www.ucmesepodnikat.cz  a  www.lagpodralsko.com

Míla Hermanová

věcná manažerka projektu

Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni
Projekt „Učme se podnikat!“ na Gymnáziu v Mimoni