Jak vést žáky k aktivnímu občanství?

Verze pro tisk |

Ve dnech 1. 11. a 8. 11. na ZŠ Partyzánská v České Lípě uskutečnil projekt s názvem „Škola aktivního občana“. Vzbudit v žácích zájem o současné dění v jejich bezprostředním okolí – to byl úkol pro Centrum péče pro komunitní péči, které sídlí v Plzni a věnuje se především občanskému vzdělávání, speciálně se zaměřením na podporu místním komunit.

Jejich koncepce se sestává z přesvědčení, že každý občan má právo podílet se na zásadních rozhodnutích v jeho obci či regionu. S tím souvisí podpora výchovy k občanství, která vede žáky k respektování názorů druhých a posiluje jejich vztah k místu, kde žijí a studují. Tato témata se v současnosti stávají více než aktuálními. Potřeba rozvíjet u žáků aktivní občanství je pro školství zcela zásadní, proto je prioritou i na naší škole.

Samotným cílem projektu je posílení občanských kompetencí žáků základních a středních škol prostřednictvím vzdělávacího programu. Ten žákům přiblíží příklady, přínosy a konkrétní možnosti zapojení se do občanského a politického života. Stěžejním bodem ověřování je nově vytvořená metodika pro základní a střední školy. Metodika je zaměřena na praktické vyučování, představuje využití právních nástrojů občanské participace na rozhodování, kdy žáci získávají povědomí o organizaci veřejné správy v ČR, dělení na samosprávu a státní správu, jejich kompetencích a principech fungování, to vše doplněno právním základem o principech správního práva a politického uspořádání místní a regionální správy.

Ve zmiňované projektové dny, které vedla lektorka Marie Kubalíková, se žáci 9. ročníku nejprve zamýšleli nad pojmem „aktivní občan“, pokusili se definovat problémy z jejich okolí, ale i nešvary celorepublikové. Ve vytvořených pracovních týmech se pokoušely stanovit konkrétní postup a cíle vybraného problému, nastínit strany odpůrců a spojenců, zamyslet se nad historií, resp. vývojem, samotného problému a nahlížet na danou problematiku i z hlediska legislativy. Výsledky svého snažení (nalezené a utříděné informace) prezentovaly o týden později. Jelikož v průběhu projektu vyvstalo i mnoho otázek a v některých žácích se skutečně projevil „aktivní občan“, bylo nutné žáky seznámit i se sestavením žádosti o informace, o pravidlech sepisování petice nebo o dalším projevu přímé demokracie, referendu.

Veškeré informace ohledně projektu bude možné nalézt na připravovaném webového portálu. Zde budou ověřené materiály (včetně výsledků práce žáků) k dispozici pedagogům ZŠ a SŠ. Projektu se v ČR účastí celkem 5 škol, z toho 4 střední školy a 1 základní škola (ZŠ Partyzánská). 

Věříme, že žáci na základě získaných informací pochopili principy občanské angažovanosti. Vědí, jaké kroky mohou jako občané podniknout. Věříme, že dříve nebo později dokáží využít svých občanských práv a změní to, co se jim nelíbí.  

alt
alt
alt
alt
Nahoru