iGymnázium Česká Lípa (44. týden)

Verze pro tisk |

Kdo bude reprezentovat na Logické olympiádě? Minulý týden zaznělo známé: „Vy nejste třída, vy jste dobytek!“ Jak jsme bodovali v přehledu výsledků maturit uveřejněném v Lidových novinách?

Přehled výsledků

Nejdůležitější zprávou minulého týdne bylo pro všechny střední školy zveřejnění kompletních výsledků státních maturit v přílohách pátečních a sobotních Lidových novin (26. a 27. 10.). Cermat tyto výsledky uvolnil po právním sporu vedeném těmito novinami, o povolení vydat výsledky rozhodlo nové vedení MŠMT. Lidové noviny též upozorňují, že loňský žebříček nejlepších škol (2011) nebyl zpracován průkazným způsobem, výsledky z různých částí zkoušek, různého počtu žáků i obou úrovní obtížnosti byly pomocí koeficientů převedeny do jediného čísla. Jistě přesnější a zejména pro rodiče a žáky více vypovídající jsou otištěné přehledy ve třech hlavních předmětech: český jazyk a literatura, anglický jazyk a matematika za rok 2011 i 2012. Je zde totiž možnost porovnat konkrétní výsledky různých škol v kraji i celé republice či výsledky jednotlivých škol dle typu. A to samozřejmě zajímá i nás. Z množství zveřejněných tabulek jsme vybrali a porovnali:

1)      výsledky naší školy a výsledky všech gymnázií v Libereckém kraji, abychom viděli, na kolikátém místě v pomyslném krajském žebříčku se naše škola umístila,

2)      výsledky naší školy v didaktických testech ČZ, AZ a MZ a písemné práci AZ v rámci celé ČR  - protože to jsou testy jednotně (objektivně) hodnocené Cermatem a zároveň jejich výsledky nebyly zpochybněny (na rozdíl od DT MV a PP ČV i ČZ).

Snažili jsme se vytvořit co nejjednodušší a nejpřehlednější tabulku, kterou nyní předkládáme. Čísla představují tzv. percentil, úspěšnost v jednotlivých testech (čím vyšší číslo, tím lepší výsledek). Tabulka na rozdíl od přehledů v LN uvádí jen výsledky povinných zkoušek. Důvodem je skutečnost, že tzv. povinně volitelné předměty absolvovali pouze jednotliví žáci v rámci nepovinných zkoušek.

Vysvětlení zkratek: DT = didaktický test, PP = písemná práce, UZ = ústní zkouška

ČV - ČZ = český jazyk, vyšší - základní úroveň obtížnosti

AV – AZ = anglický jazyk, vyšší - základní úroveň obtížnosti

MV – MZ = matematika, vyšší - základní úroveň obtížnosti

Několik krátkých komentářů k tabulce a co lze z tabulky vyčíst:

·         Naším úplně nejlepším výsledkem je úspěšnost v DT MZ, kdy v kraji jde o nejlepší výsledek a v republice jsme v tomto testu devátou nejlepší školou. Sluší se na tomto místě poděkovat zejména vyučujícím matematiky ve třídách maturitního ročníku – RNDr. Jitce Gabrielové a Mgr. Aleně Sychrovské. Test přitom nepsalo málo žáků – matematiku si jako povinný druhý maturitní předmět zvolilo 40 našich maturantů.

·         Vynikající výsledky jsou i v anglickém jazyce – a to jak v DT, tak v PP v obou úrovních. Základní úroveň konalo 41 maturantů, kdežto vyšší úroveň jen tři z nich.  Nejlepší úspěšnost v kraji máme v DT AZ společně s Gymnáziem F. X. Šaldy, v PP AZ dosáhla percentilu 95 celkem tři gymnázia, kromě našeho i frýdlantské a jablonecké v ulici Dr. Randy.  Podobně jako v matematice patří i tyto výsledky ke špičce v rámci celé republiky. Naše maturanty připravovaly Mgr. Triguinho, Mgr. Švajdová a Mgr. Gebauerová.

·         U DT ČZ 2012 jsme dosáhli nejlepšího výsledku v našem kraji společně s Gymnáziem F. X. Šaldy v Liberci a jde o 30. nejlepší výsledek v rámci celé ČR. Test psalo 87 z 89 maturantů. Vyučujícím češtiny byli PhDr. Kučaba, Mgr. Hluštíková a Mgr. Mayová.

·         Velké rozdíly v počtech žáků konajících vyšší nebo základní úroveň byly s největší pravděpodobností na všech školách, protože maturanti nejsou nijak motivováni k volbě vyšší úrovně. Na naší škole jde ve všech předmětech o 2-3 nejlepší žáky. Tyto výsledky jsou pro nás sice rovněž velmi příznivé, ovšem neposkytují tak ucelený obraz o výsledcích jako výsledky zkoušek v základní úrovni obtížnosti.

·         Výsledky ústních zkoušek a v českém a anglickém jazyce záměrně nezdůrazňujeme, protože hodnocení probíhá na jednotlivých školách – i když podle stejných kritérií. Ovšem horší umístění v porovnání zejména s didaktickým testem může znamenat i to, že učitelé byli v hodnocení přísnější, náročnější.

Jsme velmi rádi, že můžeme prezentovat takové výsledky. Ukazují totiž, že mezi gymnázii v našem kraji se rozhodně neztrácíme – a za vynikající považujeme výsledek i ve srovnání v rámci republiky.

Na závěr samozřejmě připomínáme, že úplné přehledy výsledků škol ve všech krajích jsou k dispozici v přílohách Lidových novin z 26. a 27. 10. 2012.

Logická olympiáda

Naši studenti 1. – 4. ročníku čtyřletého studia a vyšších ročníků víceletého studia se zúčastnili logické olympiády. Do krajského kola (pátek 2. 11. Liberec), kterého se bude účastnit 50 nejlepších studentů z kraje, postupuje devět studentů našeho gymnázia. Z prvního místa Jan Baborák. Dalšími semifinalisty se stali Miroslav Hanzelka, Cedrik Horčička, Martin Chýle, Jiří Marek, Tomáš Novotný, Jakub Salavec, Matěj Samec a David Tichý.

Všem účastníkům děkujeme a krajským semifinalistům gratulujeme.

Škola základ života

Ve středu 24. října se studenti vyšších ročníků zúčastnili představení Divadelního klubu mladých s názvem Škola základ života.

„...druh zvaný člověk školní je znám dosud velmi chatrně a popisován venkoncem neodborně…“ praví Jaroslav Žák ve své proslulé přírodopisné studii Študáci a kantoři.

Autorkou fotografií je Aneta Kratochvílová.

Nahoru