iGymnázium Česká Lípa (11. a 12. týden)

Verze pro tisk |

Jak si vedl náš student na celorepublikovém kole matematické olympiády? Jak pro nás dopadly soutěže ve francouzštině a angličtině? Další testování. Jarní Lanterna Futuri. Druhý Den s vědou.

Vítěz krajského kola matematické olympiády kategorie A Tomáš Novotný ze septimy A zastupoval jako jediný zástupce Liberecký kraj v celostátním kole, které se konalo od 18. 3. do 20. 3. v Jihlavě. Tomáš v konkurenci 47 nejlepších středoškolských matematiků z celé ČR obsadil velmi pěkné 17. místo a stal se úspěšným účastníkem.

20. 3. se uskutečnilo krajské kolo konverzační soutěže v anglickém jazyce. Naši školu reprezentovali dva studenti tercie A, kteří postoupili z okresního kola, Alena Brabencová a Daniel Hanzelka. Úroveň všech soutěžících byla vysoká a většina z nich byla o rok starší než naši reprezentanti. Přesto se nám podařilo získat jedno z medailových míst. Na třetím místě se umístila Alena Brabencová, která jako jediná dosáhla plného počtu bodů z poslechu úrovně B2.

Dne 21. 3. 2013 se šest našich studentů zúčastnilo krajského kola soutěže ve francouzštině. Vlastní soutěž se skládá z několika částí – z porozumění poslechu, popisu obrázku a konverzace na vybrané téma. V letošním ročníku naši studenti obsadili následující místa:

v kategorii A1 – Magdalena Samcová z III. A 11. a Vilém Hron z III. B 7. místo

v kategorii A2 – Kristýna Týlová 6. a Ondřej Volejník 2. místo (oba z IV. A)

v kategorii B2 – Kateřina Hodanová 11. a Radka Štroblová 10. místo (obě z 1. A)

O jednotlivých umístěních vždy rozhodovalo jen několik málo bodů, protože výkony všech byly velmi vyrovnané.

Okresního kola zeměpisné olympiády se ve čtyřech kategoriích zúčastnilo celkem 73 soutěžících. Do krajského kola postupují vždy pouze dva nejúspěšnější z každé kategorie. Největšími konkurenty pro naše studenty v kategoriích A, B a C byli žáci ze škol v Novém Boru a ze ZŠ Pátova. Z důvodu nemoci se okresního kola nemohli zúčastnit dva vítězové školního kola - Jiří Liška z primy a Andrea Bínová ze sekundy A. V kategorii A obsadil Jan Horský z primy 2. místo a Josef Zátka 4. místo. V kategorii B obsadila Viki Khuc 5. místo. V kategorii C (tercie a kvarta) zabodoval Filip Běla, který skončil na 2. místě. Ludvík Kašpar ve vyrovnané konkurenci obsadil 5. místo.

Kategorie D (studenti SŠ) je dlouhodobě doménou studentů naší školy. Letos nás zastupovalo celkem 14 studentů, mezi které se vklínila pouze jedna studentka z Gymnázia Mimoň na 6. a jeden student z Nového Boru na 14. místě. Nejlepšího výsledku dosáhli Martin Chýle a Petr Fišer z 1. A, třetí místo obsadil Mirek Hanzelka z oktávy A, 4. místo Filip Jaroš a 5. místo Cedrik Horčička (oba ze sexty B).

Okresní kolo v recitaci se konalo 22. 3. 2013 v Novém Boru. Porotě a publiku přednesly připravené básně Dominika Tichá z I. A, Bára Košková z III. B a Klára Ponížilová z III. B. Klára od poroty obdržela za svůj výkon čestné uznání.

Už 19. března se konalo testování v rámci mezinárodního šetření ICILS - testů  počítačové gramotnosti se zúčastnilo 20 žáků z tercií. Naše škola vyhověla nabídce na účast v tomto projektu, celkem se v ČR účastnilo 170 škol.

Již druhý "Den s vědou a technikou" připravili v pátek 15. března studenti a učitelé z Technické univerzity v Liberci - tentokrát pro žáky vyššího stupně. Technická univerzita tak chce netradičním způsobem oslovit žáky gymnázia a získat je pro studium přírodovědných a technických oborů. V průběhu čtyř vyučovacích hodin žáci absolvovali zajímavé interaktivní programy a měli možnost konfrontovat naučenou teorii s poznatky dotýkajícími se praktického života. Při poznávání principů „nanosvěta“ viděli pokus, jak hoří nanoželezo, a vyzkoušeli si výrobu nanovlákna pomocí jednoduchého nanokolovratu.

Praktickým hlavolamem bylo sestavit tříválcový motor a poznat materiály, ze kterých jsou části motoru vyrobeny. Žáci se dozvěděli řadu informací o „nových chytrých materiálech“ a některé vlastnosti těchto neobvyklých materiálů si mohli také prakticky vyzkoušet. Populárně naučným způsobem byly studentům předány informace o funkci a využití 3D scannerů a 3D tiskáren. Velmi zajímavé byly ukázky modelů neuvěřitelných tvarů a konstrukcí, které lze vyrobit právě díky 3D tiskárnám.

Další program osvětlil fungování jaderné elektrárny, žáci se seznámili s principem štěpné reakce, funkcí jaderného reaktoru a výrobou elektrické energie z jádra. Den s vědou a technikou ukázal našim studentům, že se nemusejí přírodních věd a techniky bát a že právě v těchto oblastech je možné hledat perspektivní uplatnění.

Minulý týden se třída VI. A zúčastnila jarních dílen projektu Lanterna Futuri. Tentokrát se konaly na třech místech – v polském Niedamirowe (dílna akčního umění) a v německých městech Grosshennersdorf (film, divadlo, hudba) a Hernnhut (text, fotografie). Ústředním tématem tohoto roku je utopie.

Více než slova vám prozradí několik fotografií z Polska a krátké video dokumentující práci v Německu.

Nahoru