Dílna čtení v praxi na ZŠ a MŠ Klíč

Verze pro tisk |

Od začátku školního roku používáme v rámci semináře z českého jazyka dílnu čtení. Každé pondělí si děti přinesou knihu, kterou mají právě rozečtenou. V hodině si z ní následných dvacet minut samostatně čtou a ve zbylých minutách pracujeme na různých čtenářskýchaktivitách(např.): 

-          vybereme postavu a charakterizujeme ji

-          stáváme se sami spisovateli a pokoušíme se napsat pokračování příběhu

-          založíme zajímavou pasáž a vzájemně ji ve dvojici čteme

-          knihy si představujeme a doporučujeme

 

Výhodou pro naši dílnu čtení je malý počet dětí ve skupině. Také jsme si vytvořili „čtecí koutek“ s knihovničkou, kde se v klidu a pohodlně ponoříme do světa knih.

Dílna čtení je celoroční systém práce, který pomáhá žákům v tom, aby se stali skutečnými čtenáři.Vychází z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) a nabízí možný způsob, jakrozvíjet čtenářské dovednosti a vytvářet ve třídě čtenářské společenství, v němž se žácidělí o emoce a myšlenky, nabízejí si knihy a využívají čtení pro myšlení, rozhovory neboi psaní vlastních textů.Dílnu čtení je možné využít i v dalších předmětech. Já jsem vybrala přírodopis, kde aktivity žáka směruji k práci s odborným a populárně naučným textem. Mým cílem je naučit je čerpat z textu beletristického i naučného argumenty podporující či vyvracející určité tvrzení. Zajímavým motivačním prvkem je to, že žáci v závěru shrnují své poznatky a využívají je v řízené strukturované debatě

 

Dílna čtení v hodině přírodopisu

Pro dnešní dílnu jsem vybrala časopis PŘÍRODA a protože se v hodině přírodopisuučíme o savcích, konkrétně probíráme vačnatce, zvolila jsem článek „Ohrožení australští spáči“.

Čtenářskou skupinu jsem rozdělila do různých rolí s těmito úkoly:

1.BADATELzjistit informace o autorovi článku

2.SUMARIZÁTOR: vybrat hlavní myšlenky článku a  zformulovat závěr

3. POPULIZÁTORtext zjednodušit a krátce ho prezentovat

4. KRITIK :najít sporná místa, kde autor pochybuje , není si jistý….

5. TAZATEL :vypracovat další otázky pro autora – co se ještě chceme dozvědět….

 

Děti si našly pohodlné místo a článek si v klidu a se zaujetímpřečetly. Po skončení četby nastává čtenářská reakce. Společně v kruhu jsme nejprve text zhodnotili. Potom jsme společně rozebrali jednotlivé role.Výsledkem byla velmi zajímavá debata o životě koal, která dětem přinesla spoustu zajímavých informací a poznatků. Navštívili jsme (alespoň virtuálně) institut v parku Lone Pine Sanctuary, který má 75 let dlouhou tradicia je nyní zařazen do Guinessovy knihy rekordů jako světově první a největší park s chovem koal.

Dílna čtení v praxi na ZŠ a MŠ Klíč
Dílna čtení v praxi na ZŠ a MŠ Klíč
Nahoru