Ochrana spotřebitele – praktické rady v typických situacích

Verze pro tisk |

Ochrana spotřebitele je téma, které se v posledních několika letech objevuje v médiích poměrně často. Zdá se mi však, že relativně velké množství informací, uváděných u jednotlivých právních problémů, postrádá praktický význam pro spotřebitele. To dle mého názoru znesnadňuje účinnou ochranu práv spotřebitele v běžných životních situacích.

Spotřebitelem je v podstatě každá fyzická osoba, která vystupuje v pozici zákazníka nakupujícího od podnikatele zboží nebo služby.

Dnes se pokusím nastínit základní práva spotřebitele v několika typických situacích:

1. Nic nepodepisujte v časové tísni, pod nátlakem nebo v případě pochybností o podezřelém obsahu smlouvy či obchodních podmínek:

Jedná se o základní pravidlo nejen v oblasti práva na ochranu spotřebitele, ale i ve všech oblastech práva. Někteří zaměstnavatelé se tak snaží „levněji“ (nezákonným způsobem) ukončit pracovní poměr se svými zaměstnanci.

2. Vrácení zboží bez udání důvodu u e-shopu:

Lhůta pro odstoupení od smlouvy u zboží koupeného po internetu či po telefonu je 14 dní od uzavření smlouvy, doručení zboží nebo jeho vyzvednutí. V této lhůtě postačí odeslat oznámení o odstoupení dle formuláře, který Vám prodejce musí zpřístupnit (snadno naleznete na webu).

Lhůta pro vrácení zboží do e-shopu je 14 dní ode dne oznámení o odstoupení od smlouvy. Internetový obchod musí poslat zpět zákazníkovi peníze za vrácené zboží do 14 dnů ode dne doručení odstoupení od smlouvy, a to včetně nutných nákladů na jeho dodání spotřebiteli. Peníze musí e-shop vrátit zákazníkovi stejným způsobem, jakým mu byly doručeny.

Spotřebitel odpovídá za poničení věci a je případně povinen uhradit částku, o jakou se hodnota věci snížila. E-shop nesmí požadovat vrácení zboží v originálním neporušeném obalu!

3. Reklamace vadného zboží v kamenném obchodě:

Vadnou věc lze reklamovat ze zákona ve lhůtě dvou let, pokud z informací uvedených prodejcem ve smlouvě /v reklamě, obalu apod./ nevyplývá delší záruční doba.

Prodávající je povinen přijmout reklamaci a rozhodnout o ní ve lhůtě 30 dnů.

4. Ukončení smlouvy s telefonním operátorem či jiným poskytovatelem služeb elektronických komunikací (internet, kabelová televize):

Zákon umožňuje spotřebiteli smlouvu vypovědět za podmínky zaplacení pětiny všech zbývajících závazků, vyplývajících z daného smluvního vztahu, a případné doplacení plné ceny získaného přístroje v případě, že byl pořízen za cenu dotovanou.

5. Náhrada za narušení dovolené:

Zákazník cestovní kanceláře může uplatňovat náhradu za narušení dovolené („za zkaženou radost z dovolené“), kterou utrpěl například z důvodu nedodržení podmínky sjednané ve smlouvě (v obchodních podmínkách), a to např. kvalita hotelu, vzdálenost od moře, úroveň strany neodpovídající informacím v katalogu. Cestovní kancelář musí rovněž předem informovat klienta o vízových a zdravotních požadavcích zájezdu.

V případě, že váš problém či situaci nelze zařadit do žádného výše uvedeného případu, přidávám zde odkaz na stránky České obchodní inspekce, které přehledným způsobem poskytují další práva, nároky a informace v oblasti ochrany spotřebitele.

JUDr. Lukáš Hajžin, advokát

Nahoru