Rozhledna na Strážném vrchu

Archiv
Verze pro tisk |

Byl postaven v letech 1684 až 1723, ale jako poutní místo k sošce P. Marie se datuje od roku 1523.

Pokračujte po zelené (turistická mapa Edice klubu českých turisttů 11, 1: 50 000) do osady Podlesí. Zde na velké nástěnce se dozvíte historické zajímavosti z Podlesí a okolí. Pár set metrů za osadou spatříte zbytky kamených stavení bývalé osady Novosedlo. Jak šel čas, střídaly se i její názvy. V roce 1565 poprvé uvedena jako Rabenstein. Po roce 1945 po odsunu německého obyvatelstva se obec vylidnila.

Na konci zaniklé osady se cesta lomí doleva, ale vy budete pokračovat lesem neznačenou cestou rovně do kopce do 601 metrů nad mořem, kde je nová dřevěná rozhledna s dalekým výhledem. Na tomto místě již třetí v pořadí. První rozhledna byla postavena v roce 1901. Byla dřevěná nazvaná Mariina věž a přistavena k chatě z roku 1893. Za prvé světové války zchátrala a na její místo byla v roce 1925 postavena nová kamená a dopadla stejně jako obec pod ní. V šedesátých letech dílo zkázy pravděpodobně dokončil blesk.

V listopadu 2006 byla slavnostně spřístupněna nynější rozhledna, která je postavena z peněz dobrovolné sbírky. Projekt třípatrové rozhledny od ing. Jiřího Nováka vám umožní za dobrého počasí shlédnout například Ještěd, Lužické hory, Děčínský Sněžník, ale i dál, třeba přes Růžovský vrch k německým sousedům.

Sejdeme pod zalesněný vrchol a po cestě vedoucí loukami na jihovýchod se vrátíme zpět na zelenou trasu. Zde se rozhodněte zda se vrátíte zpět do Horní Police a nebo se svěříte pokračování po zelené. Ta vás zavede do údolí Bobřího potoka a k jeho peřejím. Pár metrů pod nimi spadá z levé strany potůček v podobě asi deset metrů vysokého vodopádu. Je zde i odpočívadlo, ze kterého je při konzumaci svačiny výhled na vodopád i Bobří potok. Odpočívadlo mělo při vichřici metrové štěstí a vyvrácený strom spadl těsně vedle. Takové štěstí již neměly dva mostky přes Bobří potok nacházející se o pár set metrů níže.

Potok se dá po konstrukci mostů při troše šikovnosti překonat, ale přesto doporučuji opustit značenou cestu podél potoka, kde touto dobou již kdetou nejen sněženky a bledule, ale i petrklíče a podléšky. Pokračujte lesní cestou za spadlým stromem u odpočívadla lesem nahoru na louky a přes ně směrem na jih.

Projdete okolo zbytků z bývalé osady Starosti. Přijdete na asfaltovou cestu, po které se dáte vlevo do lesa a stále z kopce dolů. V lese je rozcestník – půjdete směrem na Janovice. Silnička nás zavede na louky nad touto obcí, kde již pokračuje vaše zeleně značená trasa do Kravař.

Celá trasa je dlouhá okolo patnácti kilometrů a až na pár vyjímek je pohodlně schůdná. Vzhledem k tomu, že odbočka k rozhledně není značená a ani louky nad Bobřím potokem žádnou značenou cestu nemají, doporučuji shora uvedenou mapu a případně i kompas.