
Motivovat cestující k bezhotovostnímu placení jízdného a lépe se vyrovnat s důsledky koronavirové pandemie v podobě poklesu tržeb v hromadné dopravě – to jsou hlavní důvody změny tarifu IDOL. Tu má Liberecký kraj v plánu zavést od 1. července letošního roku.
„Propad tržeb ve veřejné dopravě činil vloni zhruba 70 milionů korun a za první dva měsíce roku letošního přes 24 milionů, a to i přesto, že v letních měsících meziročně příjmy z jízdného stouply. Nechtěli jsme jít cestou plošného rušení spojů, abychom neomezovali cestující, a přitom zachovali srovnatelnou kvalitu služeb. Navrhujeme proto nyní změnu tarifu IDOL, kdy bude průměrné zvýšení ceny jízdného činit u hotovostních plateb 15 %, u plateb elektronickou peněženkou 9 % a časových kupónů 11 %,“uvedl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy.
Po šesti letech se tak například zdraží roční síťová jízdenka pro seniory nad 70 let o deset procent z 500 na 550 korun. O pětinu zdraží také jednodenní síťová jízdenka pro jednu osobu a skupinu až 5 osob, jejíž cena se mění po téměř 11 letech. Roční síťová jízdenka zůstane na stejné cenové úrovni.
Prohloubení rozdílů v jízdném u platby kartou a hotově kraj zvolil zejména proto, aby motivoval cestující k bezhotovostní platbě. „Chceme minimalizovat osobní kontakt pasažérů s řidičem, zrychlit dobu odbavení a udržet veřejnou dopravu na vysoké úrovni. Veškeré připravované změny mají za cíl zabránit úbytku cestujících. V době koronavirové pandemie byla totiž jednou z překážek obava občanů v autobusech a vlacích cestovat, i přesto, že dopravci zajistili dodržování stanovených hygienických podmínek,“ dodal Sviták.
„Jízdné ve veřejné dopravě v Libereckém kraji se dlouhodobě drželo na stejné úrovni. V současné situaci jsou změny nezbytné, jelikož dramaticky poklesly tržby a rostou náklady. Za nejdůležitější považuji, že nedochází k redukci spojů, systém zůstává zachován jako celek a ceny nepřesahují maximální výši celostátního tarifu. O podpoře regionální dopravy jednáme s Ministerstvem dopravy, jelikož celkové ztráty ve všech krajích byly jen za loňský rok zhruba 3,5 miliardy korun. Změny cen jízdného nyní plánuje většina krajů,“ dodal hejtman Martin Půta.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.