Před krajským zastupitelstvem

Verze pro tisk |

Už je to tak – školní prázdniny a tím také obvyklá doba dovolených většiny z nás pomalu končí. Končí také volno – pravidelná červencová pauza – v jednáních zastupitelstva Libereckého kraje. Sejdeme se už příští úterý 26. srpna.

Navržený program je bohatý a obsáhlý. Kdo má zájem o podrobnější informace, najde materiály pro jednání na webových stránkách kraje – www.kraj-lbc.cz pod odkazy: Zastupitelstvo – Zasedání zastupitelstva. Také může tradičně sledovat internetový on-line přenos na těch samých stránkách v úterý od 14:00 hodin.

Pro tentokrát nejsou, alespoň prozatím, na programu personální návrhy. Mimo obvyklých, organizačně technických bodů bude zastupitelstvo kraje projednávat celkem dvacet sedm změn rozpočtu – rozpočtových opatření. Předmětné částky se pohybují od několika tisíců korun až po desítky milionů. Rovněž majetkoprávních operací je několik desítek – převážně obvyklé převody pozemků pod komunikacemi mezi krajem a obcemi/městy. A to jako směny, prodeje či koupě, darování…

Na dva body z majetkoprávních operací chci zvláště upozornit: první je koupě bývalého areálu Výzkumného ústavu textilních strojů (VÚTS) krajem za dohodnutou cenu 120 milionů korun. O diskusích k tomuto záměru jsem již psal a dá se čekat, že v nich bude pokračováno i při projednávání konkrétní kupní smlouvy. Jen připomenu, že cena během několika let vyjednávání klesla z 220 na zmíněných 120 milionů, že kraj již dnes část areálu využívá na základě nájemních smluv a že Liberecký kraj, respektive budova krajského úřadu je v podstatě jediným sousedem areálu VÚTS – vyjma veřejně přístupných prostranství. Poměrně nečekaně se potřebné finance našly přímo v rozpočtu kraje a nebude třeba sahat k žádnému úvěru.
Druhou operací s převodem majetku je tentokrát nikoliv pořízení něčeho do majetku kraje, ale naopak zmenšení jeho majetku, a to darováním areálu zámku v Doksech městu Doksy. Jde o bývalé známé učiliště zemědělského zaměření. Se samotným záměrem nemám v situaci, kdy je areál pro kraj zbytný a nenašel se solidní a solventní kupec s realistickým a přínosným záměrem využití zámku, zásadní problém. Poněkud problém mám s konstrukcí smlouvy/navrhovaného postupu a urychlením celé operace, které porušuje předchozí shodu, že bude vyčkáno výsledků komunálních voleb v Doksech a především souběžně s těmito volbami konané ankety mezi občany města, zda s přijetím daru (a pro město Doksy nemalého závazku) souhlasí. Necelé dva měsíce před volbami takový spěch?

S největší pravděpodobností zcela nejdiskutovanějším bodem zastupitelstva bude bod, označený v návrhu programu číslem 73 – Zajištění dopravní obslužnosti od 14. prosince 2014. Byť to není vůbec jednoduché, pokusím se o co nejstručnější rekapitulaci toho, o co jde a jaký je současný stav. Jedná se o zakázku na autobusovou dopravu v kraji na deset let, od začátku roku 2015 do konce r. 2024, v předpokládané hodnotě 4 000 000 000 Kč. Ano, čtyři miliardy korun. Zakázku vyhlásilo již více než před dvěma lety tehdejší krajské zastupitelstvo. Území kraje bylo pro účely zakázky rozděleno na samostatně, nebo v kombinacích soutěžitelné oblasti Západ (Českolipsko), Sever (Liberecko) a Východ (Semilsko a Jablonecko). Přihlásit se mohla jakákoliv dopravní firma z Evropské unie. V loňském roce došlo po bouřlivé politické i věcné diskusi k určité úpravě – zmírnění – kritérií/požadavků na dopravce zastupitelstvem s odůvodněním, že to umožní účast menších dopravců a tím větší konkurenci. Termín uzavření a vyhodnocení soutěže podle zákona o veřejných zakázkách byl několikrát (10×) prodloužen. V prosinci loňského roku napadla soutěž firma Bítešská dopravní společnost, která se o zakázku ani neuchází, u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a požadovala zakázat kraji otevírat obálky s nabídkami. ÚOHS tomu nevyhověl, ale zakázal kraji uzavřít smlouvy s vítězi tendru. Následně pak na konci května tohoto roku ÚOHS soutěž zrušil s odůvodněním, že byly porušeny zásady transparentnosti a zákaz diskriminace. Rada kraje podala odvolání (resp. správně „podala rozklad“), ale rozhodnutím ÚOHS se kraj dostal do situace, že není zřejmé jak, ale především kdy, bude o odvolání rozhodnuto – ÚOHS nemá zákonem stanoveny termíny rozhodnutí o rozkladu. Aktuálně hrozí nebezpečí, že nebude o rozkladu a o vítězích soutěže na dopravní obslužnost rozhodnuto do konce tohoto roku, kdy končí smlouvy se stávajícími dopravci. Rada kraje navrhuje přechodné řešení – vybrat na přímo firmy (jednací řízení bez uveřejnění), které mají uzavřeny smlouvy nyní, které dopravu provozují.
Tak došlo k rozdělení celé problematiky na dva, relativně samostatné, procesy: Smlouva za přibližně 4 mld Kč na 10 let a Smlouva na přechodné – překlenovací období až dvou let s půlroční výpovědní lhůtou.

Jen na okraj dvě poznámky: materiál předkládaný v této věci zastupitelstvu není pro informaci, tedy, že rada kraje rozhodla – jak je její pravomoc ze zákona, ale obsahuje návrh usnesení: „Zastupitelstvo si vyhrazuje pravomoc ...“. Ano, o nepříjemnost se kdekdo rád podělí, dokonce i s opozicí. Obvykle tomu tak ale nebývá, pokud se rozhoduje o účastnících služebních cest do zahraničí, o tom, kdo bude slavnostně stříhat (samozřejmě za přítomnosti médií) pásky u něčeho nového, komu se přidělí služební auto k plné dispozici atd., atp. A druhá poznámka: nejen na tomto případu se ukazuje, že se postupně prohlubují rozpory v krajské koalici Starostů pro Liberecký kraj a volební strany Změna pro Liberecký kraj, resp. rozpory přímo ve Změně samotné, kde dochází k dělení na „pravověrné“ Změnaře a členy strany Zelených. Přímo na jednáních rady kraje je kritizováno vedení rezortů zdravotnictví a sportu – pro členy zastupitelského klubu KSČM žádná novinka. Již několikrát jsme navrhovali odvolání za tyto rezorty odpovědné Bc. Zuzany Kocumové z funkce náměstkyně hejtmana. Uvidíme, jak se situace dál vyvine, jaký vliv na ni budou mít komunální volby v Liberci, kde prozatím subjekty krajské koalice stojí proti sobě, což se přenáší právě i na kraj. Ale „dobrá zpráva“ – za případné koaliční odpadlíky je jistě připravena zaskočit kvaziopoziční ODS. Ostatně již nyní má tento početně nejmenší klub zastupitelstva nepoměrně větší zastoupení při kontrole krajské koalice, než klub KSČM.

Ale to jen opravdu na okraj, za nejpodstatnější považuji to, aby nedošlo po 1. lednu 2015 (resp. po 14. prosinci letošního roku – termín změn jízdních řádů) k přerušení dopravy pracujících do zaměstnání, dětí do škol… Také pak, aby byly naplněny podmínky výběrového řízení co se týče kvality a zvýšení pasivní bezpečnosti dopravy pro občany – nízkopodlažní autobusy, další opatření pro usnadnění přepravy vozíčkářů, seniorů, maminek s kočárky, ale také malé autobusy pro 20–30 cestujících tam, kde je to vhodné a účelné.
Z tohoto základního pohledu je mi jedno, kdo si z onoho miliardového koláče „ukousne“ jaký díl. Samozřejmě, při splnění výše uvedeného, musí být náklady kraje co nejnižší.

František Chot,
zastupitel Libereckého kraje (KSČM)
 

Nahoru