Poněkud rušnější březnové krajské zastupitelstvo

Verze pro tisk |

Právě před týdnem proběhlo zasedání zastupitelstva Libereckého kraje. Program byl docela bohatý a některé body se ukázaly, alespoň pro jednotlivé zastupitele či jejich skupinky, jako kontroverzní.

Ano, termín krajských voleb se blíží, jak se někdy říká, mílovými kroky. Na okraj – k tomu termínu – jako nepravděpodobnější se mi jeví termín pátek 7. a sobota 8. října 2016. Vycházím přitom z dosavadních zkušeností s termíny voleb – praxe a ze zákonné úpravy, včetně toho, že je zcela rozumné aby se volby do třetiny Senátu konaly společně s krajskými volbami.

Ale zpět k zastupitelstvu Libereckého kraje. Standardně připomenu, že vše v tomto článku jsou moje osobní názory, postřehy, postoje … Po obvyklých formálních a technických bodech v úvodu jednání přišla na řadu, také tradiční, zpráva o činnosti rady kraje. Zde jsem vznesl, v souvislosti se stanovením počtu zaměstnanců krajského úřadu na 406 osob od 7. března 2016, dotaz na vývoj stavu zaměstnanců během volebního období. Tedy od 14. října 2012 s tím, že požaduji v písemné informaci rozdělit tzv. kmenové zaměstnance a různé „projektové manažery“. Bude-li odpověď obsahovat něco zajímavého, rád čtenáře i-novin s výsledkem seznámím.

Záležitostí, do značné míry týkající se opět krajského úřadu, byl návrh (již samostatný bod) na schválení nového Statutu sociálního fondu kraje. Ten mimo jiné obsahoval navýšení finančního přídělu do tohoto fondu z 2,5% objemu rozpočtovaných mzdových prostředků na 3,7%. V konkrétních číslech: navýšení z původně schválených 4 milionů korun na (zaokrouhleně) 7,9 milionu korun. Pro ty, kteří pamatují: sociální fond je určitá obdoba dřívějšího FKSP – Fondu kulturních a sociálních potřeb. Pro navýšení bylo argumentováno také tím, že Liberecký kraj je druhý či třetí odzadu v jakémsi srovnání krajů, které však nebylo předloženo. V diskusi jsem připomenul, že možnost čerpání benefitů z tohoto fondu se netýká jen zaměstnanců, ale také devíti uvolněných radních. Také to, že součástí materiálu nebyla informace o čerpání prostředků fondu bylo naším klubem kritizováno. Klub KSČM upozornil, že se jedná o navýšení o 48% - tedy bezmála polovinu. A proto jsme předložili návrh – dle našeho soudu kompromisní a racionální – navýšit pro letošní rok o 0,6% a druhou část navýšení ponechat k úvaze pro příští rok a také až budou doloženy chybějící informace o mezikrajském srovnání a o čerpání fondu. Náš návrh nenašel podporu u ostatních zastupitelských klubů.

Pro nás, obyvatele Českolipského okresu, byl nesmírně zajímavý a významný bod, ve kterém byla projednávána rozpočtová změna: ZR-RO č. 102/16, kterou se přesouvá v rámci rezortu zdravotnictví 33 milionů korun Nemocnici s poliklinikou Česká Lípa a.s., na investiční akce v letošním roce. Konkrétně jde o: projektovou dokumentaci na I. etapu rekonstrukce operačních sálů; modernizaci lůžkové části neurologického oddělení; rekonstrukci střešní krytiny stravovacího provozu, hemodialýzy, archivu a propojovacího koridoru (ten nízký pás budov od monobloku nemocnice, vedoucí k zadnímu vjezdu do areálu) a na rekonstrukce výtahů a ventilátorů. V diskusi jsem poděkoval vedení kraje, že splnili slib z minulého jednání zastupitelstva a část z 50 milionů korun, původně určených na modernizaci Liberecké nemocnice, které letos nebudou čerpány, navrhlo ponechat ve zdravotnictví a využít je pro Českolipskou nemocnici. Vznesl jsem ale také dotaz, jaké je chystané - plánované využití zbývajících 17 milionů korun. Rovněž jsem poukázal na stav samotného oddělení dialýzy a v této souvislosti jsem připomněl, že mezi zastupiteli kraje jsou tři členové dozorčí rady Českolipské nemocnice a bylo by více než vhodné, aby zastupitelstvo o potřebách a situaci v nemocnici podrobně a přesně informovali. To také proto, že druhý nejpočetnější (10 zastupitelů) zastupitelský klub – klub KSČM – nemá v takto významném zařízení kraje od počátku volebního období žádné zastoupení. Na rozdíl třeba od ODS (5 zastupitelů), která má dokonce funkci předsedkyně dozorčí rady … Pro změnu rozpočtu hlasovali všichni členové klubu KSČM.

Určitou zajímavostí byl bod Návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní. Novelou se má, jistě správně, dosáhnout vylepšení příjmů obcí a měst, tedy ve skutečnosti návratu do stavu, který byl před pokusy známého chemika – bývalého ministra financí pana Kalouska, který pilně a usilovně ořezával příjmy samospráv a koncentroval ve svých rukou stále větší moc. Proč tak činil je jasné – však si někteří vzpomenou: „Odmítl jsem ti někdy nějakou dotaci? Potřebuješ prachy?“ ... 

Klub KSČM návrh podpořil.

No, ale k té v úvodu zmiňované kontroverznosti některých bodů. U informačního bodu Písemná informace – Rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky veřejné zakázky „Rekonstrukce objektu budovy E na kancelářský objekt – stavební práce“, zastupitelé z tvrdého jádra tzv. politického hnutí Změna – pan PhDr. Baxa a paní Bc. Kocumová – spustili úplnou smršť otázek, výtek, konspiračních obvinění … No, prostě rozehráli svůj obvyklý manipulační repertoár pro média. Také možná čtenáři i-novin v jiných médiích zaznamenali jak obviňování, tak možná také vysvětlující stanoviska kraje. Jen zdůrazním: klub KSČM, byť zcela opoziční vůči krajské koalici, od počátku volebního období bere na sebe pravidelně svůj díl odpovědnosti, pravidelně máme své zástupce v hodnotících komisích veřejných zakázek – to ostatně výslovně uvedl ekonomický náměstek hejtmana p. Pieter (SLK) při projednávání bodu – a kdyby nešlo o zprofanový obrat, tak by se téměř chtělo prostě říct: „Nekecáme, makáme!“. Pouhá negace není náš program. Informaci o výběru zhotovitele stavby v hodnotě necelých 77 milionů korun (Liberecká firma Syner) radou Libereckého kraje vzalo zastupitelstvo na vědomí.

Na závěr snad jen tolik, že bylo projednáno a schváleno mnoho a mnoho dalších, významných bodů, a že se vůbec netěším na pokračování obdobných extempore v následujícím půl roce do krajských voleb.

František Chot, (KSČM)
Zastupitel Libereckého kraje a České Lípy 

Nahoru