F. Chot: Krajské zastupitelstvo v říjnu - po komunálních volbách

Verze pro tisk |

S malým, ani ne týdenním zpožděním, posílám do i-novin svoji obvyklou stručnou informaci o průběhu krajského zastupitelstva, kterou, opět jako obvykle, uvedu upozorněním, že se jedná o můj osobní pohled na věc o moje osobní názory, postřehy…

Zahájení jednání zastupitelstva v úterý 21. října ve 14.00 hodin nebyli přítomni úplně všichni krajští zastupitelé. Především jsem nebyl přítomen já osobně. V tu dobu jsem se nacházel na dálnici spojující Prahu s Libercem na cestě z jiného jednání a snažil jsem se vybičovat svůj 20 let starý (zajímavé – kdyby se jednalo o člověka, tak jistě mladý) minivůz k co nejvyšší rychlosti. Místy i rychlostí až 120 km/hod jsem se snažil své zpoždění co nejvíce zkrátit. Přesto, že jsem byl řádně a včas omluven prostřednictvím Ing. Peška, předsedy klubu zastupitelů KSČM u pana hejtmana Půty (STAN), tak ten mi jednou, když reagoval na moji připomínku, „neopomenul“ můj příchod krátce po půl třetí připomenout slovy: „Kdybyste tu byl od začátku…“ Nu což, nejen takovéto jemné šťouchance jsou pro pana Půtu signifikantní. Ostatně, k některým jeho vyjádřením se vrátím samostatně na konci článku. Dalším nepřítomným byl MUDr. Šámal (ODS) – to vím jistě, protože sedíme vedle sebe :-).

Samotné jednání zastupitelstva bylo v zásadě pracovní a poměrně krátké – skončilo před pátou hodinou odpolední. Zásadní roli v tom jistě sehrál program, jehož jednotlivé body lze označit skutečně spíše za technické, standardní a až na naprosté výjimky zcela nekontroverzní. Takže projednány a schváleny byly navržené prodeje a koupě pozemků pod silnicemi a chodníky, změny zřizovacích listin příspěvkových organizací kraje – většinou právě z důvodu již dříve zastupitelstvem schválených prodejů majetku, který jim kraj svěřuje do hospodaření, a který musí být v listinách přesně uveden. Ani změny rozpočtu - rozpočtová opatření nebyly obzvlášť sporné.

Samostatně zmíním, finančně sice nevelkou rozpočtovou změnu – celkem 66.500 korun, kterou byla tato částka přesunuta v rámci rezortu školství na podporu talentovaných dětí a mládeže. Více jak 10 let kraj totiž odměňuje ty žáky a studenty, kteří uspěli v soutěžích, vyhlašovaných ministerstvem školství. Jedná se o známé olympiády: matematickou, biologickou, fyzikální…, ale také třeba soutěž zručnosti učňovské mládeže či umělecké soutěže. Ocenění si úspěšní převezmou 12. listopadu v sídle Libereckého kraje. Jistě dobrá tradice.

U schvalování bodu Program rozvoje kulturních institucí zřizovaných Libereckým krajem na léta 2014 – 2020 jsem se při hlasování zdržel. Ani ne proto, že program přesahuje naše volební období, a ani proto, že rezortní náměstkyně PhDr. Maierová (SLK) použila manévr, kdy pravomoc (a zodpovědnost) rady kraje přenesla v předloženém materiálu na zastupitelstvo obratem „zastupitelstvo si vyhrazuje“. Kraj zřizuje pět příspěvkových organizací v rezortu kultury: tři muzea (Česká Lípa, Liberec a Turnov), a knihovnu a galerii v Liberci. Celkově hospodaří tyto organizace s nemovitým majetkem za bezmála tři čtvrtě miliardy korun. Jedná se navíc obvykle o cenné, památkově chráněné objekty. Program obsahuje hodnocení jejich současného stavebnětechnického stavu, právě realizovaných či nedávno skončených oprav a rekonstrukcí (nová Oblastní galerie v Liberci v objektu Městských lázní, probíhající oprava střechy Muzea a galerie Česká Lípa – jmenovitý bod volebního programu KSČM) a výhled potřeb do budoucna. Obsahuje však také obraty typu: „... zásadní modernizace expozic, které již nedopovídají současným trendům a potřebám.“ Praktické naplnění těchto současných trendů a potřeb pak spočívá ve výhradním zaměření expozic na život šlechty, resp. majetkově vyšších vrstev společnosti a opomíjení života obyčejných (pan prezident Zeman na náměstí v České Lípa doporučoval nahradit slovo obyčejný slovem normální) lidí, lidí práce. Pravda, uznávám, že ti obvykle na zámcích či v podnikatelských vilách nebydleli, z jejich majetku nám nezůstaly nádherné a cenné sochy, obrazy…, ale tak nějak to všechno „sponzorovali“ - řečeno dnešní terminologií. Obávám se, že tento sponzoring nebyl zcela dobrovolný.

Největší rozruch a diskusi trvající více než hodinu pak přinesl bod: Odůvodnění veřejné zakázky Moderní vozidla ZZS LK včetně technologického a přístrojového vybavení, předkládaný (stále ještě) statutární náměstkyní hejtmana Zuzanou Kocumovou (ZpLK). Pokud někdo ze čtenářů i-novin sleduje tyto moje článečky pravidelně, tak ví, že o možnosti a potřebě pořízení 20 nových sanitních (záchranářských) vozidel již krajské zastupitelstvo jednalo v červnu se závěrem - rozhodnutím, že tak jako 12 dalších krajů využijeme 23. výzvy Integrovaného operačního programu a pro krajskou záchranku vysoutěžíme vozidla v objemu cca 60 milionů korun (bez DPH), protože současný stav vozového parku ZZS LK je, mírně řečeno, neutěšený. Ale způsob, kterým zpracování a předložení zákonem vyžadovaného Odůvodnění (zakázka je vyšší než 50 milionů Kč) uchopil krajský rezort zdravotnictví pod vedením Zuzany Kocumové (ZpLK), vzbudil bouři nevole, nesouhlasu a smršť připomínek napříč celým zastupitelstvem.
Po 4 měsících „práce“ byl podkladový materiál k Odůvodnění předložen na stůl, bezprostředně před zahájení zasedání zastupitelstva. Navíc paní Kocumová oproti písemnému návrhu požadovala změnit – zmírnit v materiálu obsažený jediný konkrétní kvalifikační požadavek na zájemce – případné dodavatele, totiž prokázání dosavadních zkušeností/praxe (alespoň 5 vozů za nejméně 1,5 milionu Kč/kus) ve výrobě takových vozů s odůvodněním, že to může umožnit účast většího okruhu zájemců a může to vést ke snížení ceny, což prý zjistili teprve před několika málo dny. Navíc ještě požádala o opravu „chyby v psaní“, spočívají v tom, že nemá být jako hodnotící kritérium uvedena „nejnižší nabídková cena“, ale „ekonomická výhodnost pro zadavatele“.

Materiál byl nakonec schválen – záchranka vozy prostě potřebuje, už dnes si je půjčuje z jiných krajů – s dodatkem usnesení, že zastupitelstvu bude předložena kompletní zadávací dokumentace. Přiznám se ale, že ani dnes, několik dní po jednání zastupitelstva si nejsem jist, jestli celé toto divadlo bylo jen projevem neschopnosti, lajdáckosti a neumětelství rezortní náměstkyně Kocumové, nebo něčím horším.

A jak jsem v úvodu slíbil, a také abych se trochu přidržel nadpisu článku, se vrátím k panu hejtmanovi a jeho pátečnímu vyjádření, kterým kritizuje obcházení vítězů komunálních voleb a mimo jiné volá také po přímé volbě starostů. K té jsem se i na stránkách i-novin již vyjadřoval samostatně. Co se týká obcházení vítězů voleb – někdy bývají obcházeni vítězové, někdy druhý v pořadí – to je různé. Podle toho jak se to zrovna hodí a především jak jsou účastníci schopni se korektně a racionálně domluvit. Nedomnívám se však, že navrhovat okamžité zásadní změny, nikoliv jen dílčí parametrické úpravy zákonů, ale změny jejich filosofie, principu, je tou správnou reakcí na momentální úspěch či neúspěch mých favoritů. Příště se může karta obrátit…

František Chot (KSČM)

Nahoru