LASVIT představuje Teorii světla

Verze pro tisk |

Po loňském úspěchu korunovaném prestižní cenou Milano Design Award prezentuje letos LASVIT na prestižní výstavě Euroluce Salone del Mobile v Miláně „Teorii světla“. Čtyři variabilní a interaktivní světlené instalace představují čtyři klíčové aspekty formující světlo: přírodu, odraz, spektrum a vnímání samo o sobě.

„Jsme milovníci světla. Po jedenácti letech práce se sklem a světlem jsme dospěli k naší vlastní teorii světla. Výsledky našich experimentů prezentujeme ve formě čtyř jedinečných světelných instalací,“ vysvětluje umělecký ředitel LASVITu Maxim Velčovský, který je sám podepsaný pod designem jednoho ze čtyř „experimentů“. 

KRÁSA SKLA
Misí LASVITu je inspirovat krásou světla svět. LASVIT spojuje tradiční řemeslo s inovativním přístupem a moderními technologiemi. „Každá ze čtyř světelných instalací je jiná, ale všechny prezentují krásu skla. Sklo je společným jmenovatelem všeho, co děláme, a letos jsme chtěli trochu zvednout oponu a ukázat lidem jeho krásy a proměny. Věřím, že Teorie světla osvítí návštěvníky tak, jak inspiruje nás už dvanáctý rok,“ říká prezident a zakladatel společnosti LASVIT Leon Jakimič.

EXPERIMENTY S PŘÍRODOU, ODRAZEM I BARVAMI
Prezentované světelné instalace vynikají svou variabilitou a dají se přizpůsobit podle prostoru, kde jsou vystavené. Zářit tak mohou v různých formách ve velkém sále stejně jako v hale menší rezidence. Každá z instalací vyniká něčím jiným. Plastika Liana od Maxima Velčovského si hraje s tématem přírody a její organické tvary připomínají pralesní liány, odtud ostatně i název díla. Instalace je variabilní a lze ji „stříhat“ podle výšky a potřeb místnosti.

To instalace De-Lux-Ity experimentuje s barevným spektrem. Barevné skleněné komponenty lišící se tvarem i povrchovými úpravami skla vyskládala designérka Wanda Valihrachová jako netradiční graffiti ze skla.

S odrazem světla zase pracovala designérka Mária Čulenová, která stojí za plastikou Aura. Inspirací byl umělkyni měsíc, který je asi nejznámějším příkladem odrazu světla ve vesmíru. Aura zachycuje různé fáze tohoto vesmírného tělesa a sestavená může být stejně dobře horizontálně jako vertikálně.

ZACHYTIT EMOCE VE SKLE
Nejvíce variabilní je instalace nazvaná Traces (v překladu stopy), kterou může proměňovat každý divák podle své nálady za pomoci speciálního ovladače. Traces vytvořila dvojice autorek, které chtěly najít způsob, jak zapsat emoce a pocity do skla. „Traces mění svůj vzhled na základě interakce s diváky, kteří mohou pomocí světla ‘zachytit své emoce ve skle,“ vysvětluje Katarína Kudějová Fulínová. Na okamžik se tak každý může stát spolutvůrcem skleněného světleného uměleckého díla. „Instalace je živoucí dílo, které díky komunikaci s okolím nikdy nevypadá stejně,“ dodává druhá z dvojice designérek Kateřina Handlová.

DOMÁCÍ EXPERIMENTY
„Teorii světla“ v podobě čtyř světelných instalací doplňují designová svítidla. Dalo by se říci, že to jsou „menší experimenty pro širší publikum“. „Vždy jsme chtěli vytvářet svítidla, která budou přinášet krásu a inspiraci nejen do velkých rezidencí, hotelů nebo sálů, ale také do menších prostor, běžných domů a bytů. V letošním roce představujeme několik novinek, které navazují na naše nejúspěšnější kolekce svítidel,“ říká generální ředitel kolekcí Marcel Náhlovský.

Fanoušky svítidel od Jana Plecháče a Henryho Wielguse potěší přírůstek do kolekce Neverending Glory v podobě třetí, střední velikosti světla. Nyní tak lze všech pět tvarů světel zakoupit ve velikosti S,M a L. Nový design má i rodina svítidel Crystal Rock od Arika Levyho, kam přibyla nebroušená verze nazvaná Crystal Rock Raw.

Zbrusu nové svítidlo vzniklo díky spolupráci se slavným architektem Williamem Pedersonem. Osvětlení Glacier (ledovec) zachycuje krásu ledu ve skle a novinky jsou i v kolekci Yakisugi od japonského architekta Kengo Kumy či v kolekci Duna od Zahy Hadid.

BEZPOČET TVÁŘÍ CIPHERU
Před dvěma lety představil LASVIT v Miláně první výsledky spolupráce s kanadským tvůrčím duem Yabu Pushelberg v podobě svítidla Cipher. Tato kooperace zplodila od té doby spoustu krásných projektů a samotná rodina svítidel Cipher se rozrostla o stolní lampu, stojací lampu a nástěnné svítidlo. Cipher je extrémně přizpůsobitelný s téměř neomezenými možnostmi konfiguracemi podle požadavků klienta a prostor, jak ukazuje instalace prezentovaná právě v Miláně.

SPECIÁLNÍ PREZENTACE LASVITU NA SALONE DEL MOBILE - SALONE SATELLITE
Salone Satellite prezentuje mladé designéry z celého světa. Zakladatelka Marva Griffin si pro letošní prezentaci vybrala svítidla Neverending Glory, která vytvořili pro LASVIT designéři Jan Plecháč a Henry Wielgus. Svítidla budou vystavená na Salone Satellite v pavilonu 22/24.
  

Nahoru