Zbytečnost, promarněná příležitost, nebo …?

Verze pro tisk |

Na svém jednání 26. března zastupitelstvo Libereckého kraje schválilo, usnesením č. 82/13/ZK, návrh novely zákona o krajích, zákona o obcích a zákona o hlavním městě Praze jako zákonodárnou iniciativu kraje. Tento návrh podpořili přítomní zastupitelé napříč stranami s výjimkou všech 10 zastupitelů KSČM.

Věcně v návrhu jde o pořizování a archivování videozáznamů z veřejných jednání zastupitelstev. Ve svém vystoupení k tomuto bodu jsem za klub zastupitelů KSČM upozorňoval, že způsob, kterým předkladatel a zpracovatelé naložili s tak významnou ústavní pravomocí, kterou nepochybně je zákonodárná iniciativa územního samosprávného celku, je velmi nešťastný. Samotné krajské zastupitelstvo se přitom s věcí vypořádalo jednoduše ve svém jednacím řádu – a to podle zákona o krajích. Ve stanovisku bylo zdůrazněno, že transparentnost jednání a rozhodování zastupitelských orgánů je jedním ze základních kamenů krajského Volebního programu Komunistické strany Čech a Moravy. Proto také všichni zastupitelé KSČM vždy hlasovali pro uskutečnění internetového on-line přenosu ze zastupitelstva včetně pořízení a zveřejnění záznamu v době, kdy ještě nebyl jednací řád schválen a rozhodovalo se před každým jednáním. Stanovisko rovněž upozorňovalo na možné nedodržení pravidel legislativního postupu. 

Právě u vědomí toho, že zákonodárnou iniciativu mají podle Ústavy ČR pouze vláda, poslanci, skupina poslanců, Senát jako celek a vyšší územněsprávní celky - kraje, a nemá ji ani prezident republiky, byť je volen přímo občany, doporučoval jsem předkladateli bod z jednání stáhnout a vytvořit podle jednacího řádu pracovní skupinu zastupitelstva, která by se zhodnocení, a případně zpracování a úpravám návrhu věnovala. Jak píšu výše – nestalo se tak a náš klub zůstal se svým postojem osamocen.

Usnesením schválený návrh byl zaslán Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, která jej postoupila k zaujetí stanoviska vládě ČR. Vláda na svém zasedání 22. května 2013 návrh projednala a vyslovila s ním nesouhlas.

Důvody jsou v podstatě (a ve stručnosti, stanovisko vlády je obsáhlejší) tři: 1. nadbytečnost navrhované právní úpravy - již dnes je možno záznamy pořizovat a zveřejňovat; 2. návrh úpravy je pouze dílčí, na rozdíl od vládního návrhu novely zákonů o územních samosprávných celcích; 3. zpracování návrhu neodpovídá ustáleným legislativně technickým zvyklostem.

Aniž bych tvrdil, že je to 100% jistota, tak lze velmi důvodně předpokládat, že návrh nebude podpořen ani organizačním výborem Poslanecké sněmovny a ani v jejím plénu a bude zamítnut, či bude doporučeno, aby jej zástupce navrhovatele stáhl. K tomuto řešení bych se ostatně připojil.

Kraj opravdu není jen "trochu větší vesnice". Tento návrh krajské koalice se tak postupně proměňuje v ono známé plácnutí do vody a pouhou mediální bublinu.

František Chot,
zastupitel kraje (KSČM)

Nahoru

Komentáře

Re: Zbytečnost, promarněná příležitost, nebo …?

Dobré ráno, pane Zahradníku

Autoři pocházejí z právního odboru kraje. Ale věc není úplně jednoduchá. Já jsem také hned po prvním přečtení návrhu nebyl za "právního génia" a raději jsem to podrobně konzultoval s legislativci na ústředním výboru a při poslaneckém klubu KSČM.
Zřejmě máte pravdu v tom, že někteří kolegové (a kolegyně :-)) se prostě "svezli".

Hezký den
F. Chot

Nahoru

Re: Zbytečnost, promarněná příležitost, nebo …?

Také se nepovažuji za právního génia, ale díky nabytým zkušenostem dávám za pravdu rčení, že "kde jsou dva právníci, jsou tři právní názory".

Nahoru