České základní a střední školství je nemocné. To vyplývá z mezinárodních srovnání úrovně vzdělanosti. Kupříkladu studie agentury McKinsey & Company ze září letošního roku říká, že výsledky českého základního a středního školství klesají, což ohrožuje ekonomickou konkurenceschopnost České republiky.
Výhled do budoucna je negativní a odkládání řešení znamená vysoké náklady. Ještě v roce 1995 patřila naše zem mezi sedm nejlepších států v rámci OECD, ale v současnosti jsme se propracovali na úroveň států s nižší kvalitou vzdělání, jako je Rumunsko nebo Gruzie.
V České republice se ale projevují i další negativní jevy. Jsme zemí s industriální tradicí a průmysl naši zem po mnoho let živí a i nadále živit bude. Přesto se vyprazdňují odborné střední školy, průmyslovky a zejména učiliště. Nedostává se kvalifikovaných techniků a řemeslníků a profesní organizace, jako je Sdružení automobilového průmyslu nebo Svaz podnikatelů ve stavebnictví, bijí již několik let marně na poplach.
Současně se však zvyšuje počet všeobecně vzdělávaných osob, pro které není na trhu práce uplatnění. Nejvíce se na tom podílejí gymnázia, jejichž podíl na vzdělávání je na Jablonecku již 40 % a která v mnoha případech dávno nejsou výběrová, tedy jen pro ty nejnadanější. Nerodí se tolik dětí, jako tomu bylo ještě v 70. letech minulého století. Na rozdíl od počátku 90. let je v podstatě každá druhá židlička ve škole prázdná a systém se dá těžko se snižujícími se zdroji financovat. Zejména na středních školách se pak dlouhodobě rozpadá infrastruktura.
Podpora, dokud se neukáže prstem
Na tyto negativní společenské jevy, pokud se cítíme být zodpovědnými za budoucnost, jsme povinni reagovat. Proto mnou vedený resort představil návrh „Reformy středního školství v Libereckém kraji“. Ten je zaměřen především na zvýšení kvality vzdělávání a efektivitu vynakládaných zdrojů.
Pokud se bavíme o zvýšení kvality a potřebě ufinancovat školský systém, jsme s valnou většinou společnosti v souhlasu. Potřebě reformovat každý rozumí a dokonce jí i fandí. Problém nastává, když se má ukázat prstem, co již do systému nepatří nebo musí ustoupit ve prospěch celkového ozdravění. Ještě jsem neviděl reformu, která by nevyžadovala i nepopulární opatření. Ano, je zapotřebí k věci přistupovat maximálně citlivě.
Gymnaziální přebujelost na Jablonecku
Resort školství navrhuje sloučit v kraji pět škol, na kterých dnes studuje celkem 1 150 žáků. Přitom očekáváme celkový pokles počtu žáků na středních školách do roku 2013 o 3 500. To znamená, že dvoutřetinový úbytek žáků se vstřebá díky jiným organizačním opatřením. Myslím, že právě to je známkou citlivého přístupu a velice kvalitní přípravné práce školských odborníků na kraji.
Máme-li na Jablonecku přebujelý systém gymnaziálního vzdělávání, pak musíme něco udělat. A na reformě by se kromě malých sídel měla podílet i sídla velká. S ohledem na spádovost nebo na oborové zaměření je vhodné ponechat střední školy v Železném Brodu a v Tanvaldu. Jablonec zase ztrátou jedné střední školy společensky tolik netratí. Zůstane zde stále ještě šest středních škol. S ohledem na kapacitu objektů proto padl návrh sloučit Gymnázium
U Balvanu s Gymnáziem v ulici Dr. Randy.
Ministr Drábek volá po destrukci
Bylo jasné, že návrh vyvolá odezvu a mnoho otázek. V připomínkovém řízení mohou padnout také jiné varianty řešení a my se jimi budeme seriózně zabývat. Řešením však není nedělat nic. Pikantní v této věci je výzva reformátora platových tarifů a našich důchodů, ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka, k boji za zachování školy. Ten bez znalosti okolností volá vlastně po další destrukci systému, zatímco úředníci jeho ministerstva z úřadů práce po nás požadují nápravu stavu ve školství ve prospěch techniků a řemeslníků.
Pan ministr Drábek dá příští rok Libereckému kraji o 80 milionů korun méně na provoz domů pro seniory a chce kraji vyhnat z kapsy dalších až 180 milionů korun na platy učitelů, kteří nebudou mít koho učit. Připomínám jen, že těch 180 milionů jsou peníze, které již každoročně nepřijdou na platy pedagogů od ministerstva školství. Co všechno by se mělo z rozpočtu kraje platit? Za chvíli by pan ministr Drábek se svou TOP 09 mohl požadovat, aby si kraje kupovaly pandury a tanky na obranu svého území. Bylo by dobré, kdyby si pan ministr rozmyslel, zda chce naši zem opravdu reformovat nebo být populistou a byl by v tom názoru pak konzistentní.
Je to tak, současná rada Libereckého kraje neřeší lehká rozhodnutí. Ekonomickou krizi ani krizi ve školství jsme si nevymysleli. Řadu neřešených problémů jsme zdědili. Postupná destrukce vzdělávacího systému je celospolečenský problém. Odkládáním jeho řešení tratíme všichni. Výše zmiňovaná studie McKinsey & Company uvádí, že kvůli špatnému základnímu a střednímu školství můžeme jako země tratit na HDP až 11 %. A to je nesmírně varující.
Bc. Radek Cikl, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy a sportu (ČSSD)