Vyřeší spolupráce krajů tíživou situaci?

Verze pro tisk |

Ve středu 29. května se v zasedací místnosti zastupitelstva na Českolipské radnici uskutečnilo setkání svolané radními pro dopravu dvou sousedících krajů. Liberecký zastupoval Vladimír Mastník (SLK) a Ústecký kraj Jaroslav Komínek (KSČM).

Spolu s nimi se zúčastnili starostové či zástupci obcí, ležících podél silnice II/262 v úseku Česká Lípa – Děčín, a také podél silnice I/13 (resp. I/9) v tomtéž úseku. Přítomen byl také ředitel Odboru pozemní dopravy ministerstva dopravy Milan Dont, vedoucí odborů dopravy obou krajských úřadů Jan Čáp (LB) a Jindřich Franěk (UL), zástupci krajských ředitelství Policie  ČR a příslušných okresních ředitelství P ČR, krajských Ředitelství silnic a dálnic a další, například poslanec Evropského parlamentu Jaromír Kohlíček (KSČM) a poslanec Parlamentu ČR Jaroslav Foldyna (ČSSD). Takže zasedací místnost byla plná.

Tak, a když jsem splnil takovou tu „zpravodajskou“ povinnost, tak se pokusím také objasnit proč, jako krajský zastupitel a člen výboru finančního, nikoliv třeba výboru dopravního či životního prostředí, o tomto setkání píšu. Otevřeně se přiznám, že jsem rodák z Horní Police a té se věc dotýká velmi. Druhým důvodem je skutečnost, že v některých mediálních výstupech ze setkání se objevily informace neúplné, či jinak matoucí. Jednání jsem byl po celou dobu přítomen.

O co věcně jde, popisuje článek tiskového mluvčího Libereckého kraje, zveřejněný na i-novinách 29. května pod titulkem Směrový dopravní průzkum napoví, jak řešit kamiony. Ano, jde o tranzitní kamionovou dopravu ve shora zmíněném úseku či trase Česká Lípa – Děčín. Důležité je slovo „tranzitní“. V návrhu řešení, který předložil Ústecký kraj prostřednictvím pánů Komínka a Fraňka, se nepočítá se zákazem veškeré nákladní dopravy na silnici II/262, ale právě jen tranzitní dopravy nákladními vozidly nad 12 tun. Tedy zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun s tím, že dopravní obsluze bude vjezd povolen. To by mělo ulehčit dopravní situaci ve Stružnici (včetně Jezvé), Horní Polici, Žandově, Starém Šachově, Františkově a Benešově nad Ploučnicí a Malé Veleni. Reálnost, resp. zákonnou přípustnost takového řešení výslovně uznal zástupce ministerstva dopravy pan Dont. Oproti tomu zástupci Libereckého kraje uvedli, že taková možnost podle nich není.

Ještě doplním, že na samém počátku veškerých jednání stála petice občanů měst a obcí, jimiž silnice II/262 prochází. Ta následně vyvolala obdobnou petiční protiakci obcí, ležících při silnici I/13, které předpokládají, že doprava se přesune právě na tuto silnici první třídy. Jde zejména o Českou Kamenici a Kamenický Šenov. Na samotném jednání obdobně argumentovali starostové Nového Boru J. Dvořák (SLK) a Okrouhlé J. Vosecký (SLK).

To, zda a kam by se trasy kamionů přesunuly, by ukázala během několika měsíců praxe. Obávám se totiž, že v současné ekonomické situaci nikdo nemůže odpovědně predikovat jaký bude vývoj ve firmách, které se v úseku nacházejí, a které nepochybně nějakou část dopravy do firem v něm realizují. Právě v tom vidím i určitou slabinu – omezenou použitelnost údajů, které budou získány směrovým dopravním průzkumem. Dohoda o jeho pořízení byla jediným hmatatelným výsledkem tří hodinového jednání.

Ještě zmíním, že ředitel Odboru pozemní dopravy MD pan Dont jasně uvedl, že záměrem ministerstva je přesun tranzitní kamionové dopravy na dálnice a rychlostní komunikace. Důvod také netajil – je jím výběr mýtného. Tedy nikoliv prioritně zamezení tranzitní dopravy na komunikaci 2. třídy, která pro takovou zátěž není technicky způsobilá zejména únosností své podkladní ale i krycí vrstvy, šířkovými poměry a poloměry zatáček.

Konkrétní příklady toho, co tranzitní kamionová doprava pro jejich obce v každodenní, ale také v celonoční praxi znamená, doložili fotografiemi, videi, výsledky sčítání a měření starostka Horní Police Marie Matysová (NK), místostarosta Jiří Blekta (NK) a také starosta Stružnice Jan Mečíř (SLK).

Úplně na závěr dodám, že podle mne není spravedlivé, aby obce ležící podél silnice 1. třídy, za každou cenu chtěly udržet tranzitní kamionovou dopravu na silnici 2. třídy. To i při  vědomí toho, že stačí jedna dopravní nehoda třeba v Pihelu nebo Kamenickém Šenově a ...

František Chot,

zastupitel kraje (KSČM)

Vyřeší spolupráce krajů tíživou situaci?
Vyřeší spolupráce krajů tíživou situaci?
Vyřeší spolupráce krajů tíživou situaci?
Vyřeší spolupráce krajů tíživou situaci?
Nahoru