Rumburk, Švýcarsko, Liberec - jak se to rýmuje?

Verze pro tisk |

Víte, jak fungují výběrová řízení? Jsou jejich podmínky férové? Domlouvají se výsledky předem? Jiří Římánek, ředitel agentury Rema ´93, se s námi podělil o zkušenosti ze tří posledních, kterých se jeho společnost zúčastnila. 

V nedávných měsících jsme se zúčastnili výběrových řízení vypsaných třemi zadavateli. Nevyhráli jsme ani jedno, což se samozřejmě může stát. Byly však souboje v těch výběrových řízeních skutečně čestné a křišťálově průhledné? Nebo naopak byly výsledky předem domluveny? Udělejte si svůj názor na základě faktů:

Příběh první: Město Rumburk aneb Kreativa za 30

Dvě výběrová řízení najednou vyhlásilo Město Rumburk v průběhu května: jedno na soubor 13 různých brožur, druhé na 4 knižní tituly. Při shánění podkladů z Rumburska padla v jednom telefonátu zajímavá věta od místní osoby: „Na knížky už někoho mají, na brožury prý ne.“ I tato domněnka nás motivovala, abychom všechny náklady totálně „osekali“ a nabídli co nejnižší možnou cenu, při které jsme ještě mohli garantovat kvalitu.

Když nám přišla dvě dvoustránková rozhodnutí, v nichž bylo jen pořadí uchazečů, požádali jsme o opis zprávy o posouzení a hodnocení nabídek. Darek Šváb, místostarosta města Rumburk, nám ho odmítl předložit. Až když jsme v dalším dopise upozornili, že jeho odmítnutí je v rozporu se zákonem, protokoly o hodnocení nabídeknám poslal.

Z protokolů jsme se dozvěděli pozoruhodné skutečnosti: Výzvu k podání nabídky MÚ sám poslal v obou případech Zdeňku Čvančarovi z Děčína a Jiřímu Stejskalovi z Jiřetína pod Jedlovou, k nim přidal vždy jednu tiskárnu. V obou trojčlenných hodnotících komisích byly paní Bláhová a Dousková z MÚ Rumburk a Ivo Šabata, zástupce ředitele SOŠ Rumburk.

Věnujme se nyní tendru na knihy: Přímo oslovený pan Čvančara sdělil, že se ho nezúčastní. Nejdříve proběhlo hodnocení 1. kritéria „cena“ s váhou 60 %: Naše agentura Studio REMA ‘93 nabídla nejnižší cenu a získala plný počet 30 bodů, po váhovém přepočtu 18 bodů. Pan Stejskal nabídl nejhorší cenu, byl o 338 621 Kč dražší než my. Ze čtyř „připuštěných“ uchazečů tak skončil „čtvrtý“, poslední. Přesto získal nemalých 21 bodů, po přepočtu 12,6 bodu. Za 2. kritérium „kvalita“ (tedy kreativita) s váhou 40 % pan Stejskal dostal plný počet 30 bodů, po přepočtu 12 bodů, a celkově tedy 24,6 bodu. Nám bylo komisí přisouzeno pouhých 15 bodů, po přepočtu 6 bodů, a s celkovými 24 body jsme tak skončili druzí o 0,6 bodu za panem Stejskalem.

Druhého tendru na brožury se oslovený pan Stejskal nezúčastnil, oslovená tiskárna Magnus II také ne. Zvítězilo Studio Trinity z Olomouce s výrazně nejnižší cenou, proti čemuž se určitě nedá nic namítnout. Pro úplnost: Třetí zadavatelem přímo oslovený pan Čvančara skončil pátý, my čtvrtí o 5,6 bodu za vítězem. Takže na brožury asi opravdu nikoho předem neměli...

Příběh druhý: České Švýcarsko aneb Dělali jsme křoví?

Do výběrového řízení na soubor celkem 13 různých druhů tiskovin nás e-mailem pozval sám zadavatel České Švýcarsko o.p.s. se sídlem v Krásné Lípě, který je zdatným příjemcem peněz z dotačních programů EU. Interně jsme se – vzhledem k ustálenému okruhu stálých partnerů zadavatele – rozhodovali, zda má smysl se zúčastnit. Nakonec jsme napnuli všechny síly, jako jediní jsme se spojili s autory doporučenými zadavatelem (např. s renomovaným PhDr. Jiřím Zemánkem) a vše co nejlépe připravili. Naše nabídka byla nejlevnější, o 182 330 Kč nižší než nabídka vítěze, přesto jsme prohráli o 3,39 bodu.

Z jednostránkového rozhodnutí jsme se ale dozvěděli jen to, že vyhrála obchodní firma vedoucího účastníka sdružení SITCON MEDIA z Prahy. Zprávu o posouzení a hodnocení nabídek jsme nedostali, mohli jsme si ji přijet osobně přečíst až na základě našeho vyžádání a předem dohodnutého termínu návštěvy. Z ní jsme se dozvěděli, že vítězem je účelové sdružení firem SITCON MEDIA a UNIPRESS a pánů Martina Šusty a RNDr. Zdeňka Patzelta, přičemž dr. Patzelt je bývalým ředitelem NP České Švýcarsko. Ve zcela subjektivním hodnocení kreativních návrhů sdružení získalo plný počet 100 bodů, naše agentura na 2. místě jen 90 bodů. Mimochodem - v zadávací dokumentaci je požadován název knihy „České Švýcarsko – krajina inspirace“, v hodnocení se však uvádí, že návrh vítěze je v souladu se sloganem zadavatele „Krajina tajemství“… V hodnotící komisi zasedli pouze 4 lidé z OPS, tedy nikdo nezávislý.

A když jsme po firmě Grantika, a.s., z Brna (= osoba zastupující zadavatele z Krásné Lípy) chtěli vrátit svých 12 vzorových publikací (hodnota některých je značná vzhledem k jejich vydání výhradně pro klienty, v obchodě si je totiž nekoupíte), sdělil nám ředitel odboru Martin Hadaš, že dle § 56, odstavce 10, ZVZ musíme zažádat oficiálně písemně. Už nedodal, že jde o ustanovení zákona 179/2010 Sb., který vstoupí v platnost až v září nebo říjnu 2010. I tak trvalo navrácení našich vzorků 22 dny od naší žádosti.

Příběh třetí: Liberecký kraj aneb Recyklace peněz

Výběrové řízení "Návrh a organizace akcí na podporu recyklování v Libereckém kraji" vyhrála příspěvková organizace Středisko ekologické výchovy Libereckého kraje. Asi způsob, jak dostat půl miliónu z jedné kapsy do druhé.

Naše Studio REMA ’93 bylo pro změnu nejlepší v druhém kritériu „Návrh scénáře dne, kulturního a doprovodného programů“ s váhou 40 %. V hodnotící zprávě se o naší nabídce píše: „Tato nabídka byla vyhodnocena v tomto dílčím kritériu jako nejlepší. Grafické zpracování propagačních materiálů bylo poutavé. Kladně byl komisí hodnocen návrh obsahu propagačního letáku spojeného se skládačkou. Aktivity navržené v rámci akcí v jednotlivých městech byly podle hodnocení komise poutavé pro veřejnost.“ Přesto jsme za vítězství v tomto kritériu získali jen 68 bodů ze 100 možných, o jediný bod více než celkový vítěz. Ten nabídl cenu nižší o 51 840 Kč a celkově dostal o 4,4 bodu víc než my. Jaká bude kvalita a náplň akcí za nabídnutou cenu už ale nikdo neporovná – musel by se zúčastnit všech akcí a vidět podrobné vyúčtování.

Podle zákona 137/2006 Sb. má hodnotící komise sestávat z minimálně 5 členů, což mnozí zadavatelé nedodržují. A např. Česká komora architektů požaduje nadpoloviční většinu členů poroty nezávislou na vyhlašovateli. Pokud v hodnotící komisi sedí pouze zástupci zadavatele a žádní nezávislí odborníci, jak se často stává, a z hodnocení nabídek dle 1. kritéria – ceny – již znají průběžné pořadí, lze v kole druhém – subjektivním hodnocení kreativity – snadno upravit pořadí. Vítězi dílčího kritéria může komise dát plný počet bodů, nebo také ne. Podle toho, jaký chce mít výsledek.

I s posuzováním nabídkové ceny se dá doslova „čarovat“ – viz MÚ Rumburk. Nabídce, která je nejdražší o statisíce, mohou odečíst po pouhém jednom bodu za každého uchazeče, který nabídl nižší cenu, a bodovou ztrátu lehce překonají v druhém, subjektivním kritériu.

Je čas něco změnit...

Nahoru