Pitvokovo lipárium: O mačetách, obušcích a lidské džungli

Verze pro tisk |

V hospodě v Novém Boru se někdo popral. Jedna skupina lidí napadla tu druhou, a jeden z útočníků měl mačetu.

Další podobný případ se stal  během posledního víkendu v Rumburku (http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/133639-po-hromadne-rvacce-v-rumburce-skoncil-jeden-clovek-v-nemocnici/). Skupina lidí tam napadla jinou, mnohem menší skupinua, někdo z nich údajně použil teleskopický obušek. To už patrně nejsou obyčejné hospodské rvačky, to už je vážná trestná činnost, nezákonné ozbrojování a kdo ví, co ještě. A útočnici jsou ke všemu v obou případech Rómové, takže DSSS neváhala a na 10. 9. 2011 svolává do Nového Boru demonstraci (http://www.dsss.cz/dsss-se-chysta-do-noveho-boru), aby se "zastala slušných lidí, kteří jsou vydáni na milost a nemilost řádění nepřizpůsobivých gaunerů a kteří nemají u státu zastání."

            Tolik některá fakta. Jak jim ale rozumět a co z nich vyvodit? Nejprve je potřeba oprostit se od myšlenkových stereotypů a odmítnout předem připravená vysvětlení. Odhlédněme od nacionalistického siláctví Vandasovy tlupy, nevšímejme si ideového souznění nacionalistů a konzervativců, nenechme se zatáhnout do vyčpělé diskuze o přizpůsobivých a nepřizpůsobivých, o slušných a neslušných. Podívejme se na celou věc jinak. Stačí zaměřit pozornost na zdánlivě nedůležité detaily, zamyslet se nad významem některých pojmů a změnit kontext, do něhož jsme zvyklí podobné události zasazovat.

            K těm nejzajímavějším detailům obou události patří samozřejmě zbraně, jmenovitě mačety a obušky. Obě tyto zbraně v sobě nesou pozoruhodnou symboliku. Mačeta byla ve svých různých variantách tradičně užívána především v tropických a subtropických oblastech s hustým pralesním porostem v Asii, Americe i Africe. Původně je nástrojem pro boj s pralesem. Teleskopický obušek, použitý v Rumburku, není nic jiného než moderní verze klacku, kyje, obušku či hole. Obojí jsou to tedy zbraně prastaré, které mají tu hlavní výhodu, že nejsou v naší společnosti paradoxně za zbraně vůbec považovány. A to i přesto, že i v novověku prodělaly závratnou kariéru.

            Anglická wikipedie upomíná jen na některé zajímavé konflikty, v nichž mačeta sehrála svou roli. Např. během tzv. Sedmileté války (1756 - 1763) použily na rychlo zmobilizované obranné oddíly v Havaně mačety během neúspěšného boje proti britské armádě. V 70. letech 20. století na Haiti používaly mačety jako nástroj teroru pořádkové oddíly krvavého prezidenta Duvaliera, nazývané podle místního strašidla, co žere malé děti, Tonto Macoutes. A v 90. letech se mačety staly hlavní zbraní rwandské genocidy. Zdá se tedy, že lidé mačety nejprve potřebovali na to, aby si vybojovali životní prostor na úkor lesa. Jak ale lesa ubývalo a lidí přibývalo, situace se změnila. Moderním osudem mačety je proklestit si cestu lidskou, nikoliv lesní, džunglí, už neseká větve a kořeny, ale ruce a hlavy. Velice jasně to ve svém posledním biáku, nazvaném příznačně Machette (http://www.machete-movie.net/), zobrazil režisér Robert Rodriquez.

            Také klacek je ve svých různých verzích tradičním symbolem lidské nadvlády. Jako sedlákův bejkovec sloužil ke zkrocení neposlušného dobytka, k odehnání vlka či potrestání neposlušného psa. V rukou rychtáře už se jako kožený obušek zvaný "právo" stal odznakem rozhodčí moci, a v podobné úloze vystupuje také v celoevropsky rozšířené pohádce o kouzelném obušku, který strestá nespravedlivé a zajistí spravedlnost. A stejnou funkci si uchoval dodnes coby základní součást výzbroje pořádkových a policejních oddílů po celém světě.
            Obě tyto zbraně/nezbraně tak názorně ukazují, o co tu vlastně jde, totiž o spojení moci, práva a násilí. Vždyť také demonstrace novoborských občanů byla demonstrací proti násilí (http://www.i-noviny.cz/novy-bor/videozurnal-demonstrace-proti-nasili-v-novem-boru-1-cast) a její mluvčí vyzývala k tomu, aby stát, resp. policie, zajistil bezpečí, protože jinak budou brát spravedlnost do rukou jednotlivci nebo radikální skupiny. Podle tohoto principu má být násilí v moderní společnosti přenecháno státu, aby občané mohli žít bez něj. Jenže je to vůbec možné? Je vůbec násilí něco, co se dá takto ovládnout a ohraničit? Je možné vytěsnit násilí z našich myslí, když většina z nás nedokáže bez násilí vychovat ani vlastní děti, a když se neustále obklopujeme jeho obrazy? Násilí je ve svých mnoha podobách něco, čemu dost dobře uniknout nemůžeme a čemu bychom podle všeho ani neměli chtít unikat. Celá lidská civilizace je totiž založená na násilí, na násilí vůči všemu nelidskému - na orání půdy, na kácení stromů, na zabíjení šelem a zotročení tzv. domácích zvířat. Veškeré právo a spravedlnost, a tím pádemi možnost vlády, to vše je založené na možnosti použít násilí. A pokud se této možnosti používat násilí a vládnout nevzdáme, jak to udělali radikálové typu Ježíše Krista nebo Gautámy Buddhy, pak jde jenom o to, komu bude svěřeno.

            Jenže čí ruce jsou ty správné? Nepochybně ty, o jejichž majitelích jsme přesvědčeni, že obušky v nich třímající nepoužijí proti nám, zákona poslušným a sdílených hodnot dbalým občanům. Co kdyby ale zákony byly špatné a nařizovaly nám nemluvit a nehlasovat, a zakazovaly by nám svobodně se shromažďovat či přikazovaly platit zbytečné daně? Nebo co kdybychom žili ve společnosti, jejímiž sdílenými hodnotami je vzájemná krutost, lhostejnost a bezohlednost? Co kdybychom žili mezi lidmi, jejichž jediným morálním zákonem je postarat se sám o sebe a na všechny ostatní bytosti nedbat?

            Mnoho událostí tohoto roku ukazuje na to, že v takovém světě možná i žijeme. Africké jaro a rozsáhlé protesty po celé Evropě - ve Španělsku, v Řecku, v Německu, ve Francii, atd. - znamenají, mimo jiné, i to, že spousta lidí ve spoustě zemí už nevěří těm, kdo mají vykonávat vládu, a komu svěřili moc použít násilí. A davají to najevo, takže obušky začínají dopadat také na záda spořádaných občanů. A ti si to nechtějí nechat líbit a chápou se mačet. Výtržnosti v Anglii, norský masakr, a také útoky v Novém Boru a Rumburku, pak naznačují, že naše racionální, o vědu a všeobecné vzdělání se opírající společnost, je ve skutečnosti rozvášněným davem egoistických Jájíčků, pro něž jsou ti druzí jenom překážkou, bránící jim v dosahování štěstí, tzn. v nakoupení si té spousty nádherných věcí a prožití všech těch úžasných zážitků. Díky tomu se v čím dál tím větší míře noříme do Sartrova světě, v němž peklo jsou ti druzí a ráj vypadá jako nekonečné nákupně - zábavní centrum. Čím dál, tím víc žijeme v Brejvikově světě, kde druhé k smrti nenávidíme, protože s námi nesouhlasí a nepřijímají nás mezi sebe. 

            Zajímalo by mě proto, co se stane, až v září přijedou do Nového Boru zastánci slušných lidí z Dělnické strany. Měli bychom být patrně rádi, že jsou tu lidé, kteří neváhají zastoupit slabý stát a neschopnou policii. Ale smějí snad vzít spravedlnost do vlastních rukou? Nebo bychom jim v tom měli bránit? Vždyť podobné skupiny stály na počátku každé moderní diktatury - hnědé košile, oddíly SA, lidové milice, Duvalierova mačetová komanda. Měli bychom všechno nechat na policii? Na té policii, která rozehnala pokojné shromáždění a bohoslužbu v Krupce a nechala městem pochodovat samozvané ochránce slušných lidí? Na té policii, jejímiž špičkami otřásají korupční skandály a organizovaný zločin? Měli bychom se proti té polici postavit, tak jako lidé v Řecku a ve Španělsku, tak jako výtržníci v Británii? Kdo má vlastně právo udeřit druhého obuškem a posekat mačetou? Nikdo, někdo, všichni?

          

Nahoru

Komentáře

Re: O mačetách, obušcích a lidské džungli

Měli bychom vše nechat na policii? Za sebe říkám, že ano. Ačkoliv si o její práci mnohdy myslíme to nejhorší (ale ruku na srdce, totéž si myslíváme o lékařích, učitelích, železničářích, úřednících atd.), přesto je to složka státu, jehož občany jsme (z čehož vyplývají práva i povinnosti) a ze své podstaty má za úkol nás chránit, nikoliv potlačovat práva některých skupin obyvatel, jako tomu bylo za komunistů a za nacistů. Policisté jsou vybíráni, nikoliv přijímáni na základě vlastní vůle (to by pak byla například domobrana), existuje kontrolní aparát, který se zabývá jejich postupy, dá se na ně stěžovat, i když mnozí namítnou, že je to zbytečné, protože se vzájemně nepotopí (a jsme zase u těch lékařů, učitelů, úředníků...). Věřím, že pokud nastoupí vedle DSSS specializované složky - a abychom si rozuměli, násilí není jejich prioritou - a "slušní lidé" zůstanou doma za pecí nikoliv proto, aby se nezapletli do případných bojů, ale aby se nezúčastnili pochodu lidí, se kterými nesouhlasí, tak nedojde k excesům. Pokud se pár samozvanců pokusí provokovat, pak předpokládám, že přirozená agresivita, v těchto skupinách podporovaná různými návykovými látkami alkoholem počínaje, se projeví a pak bude třeba zasáhnout i násilně. Bylo by ovšem hloupé zasahovat na vlastní pěst, byť spousta lidí vede v hospodách silácké řeči, ale při prvním náznaku nebezpečí by si nadělalo do gatí.

Nahoru

Re: O mačetách, obušcích a lidské džungli

Ano, jistě, heslem policie je pomáhat a chránit. Její hlavní funkcí je ovšem monopolizace násilí - což je zcela oprávněné. Nemůžeme přece připustit, aby měl na násilí právo někdo jiný než policie!?
Jenže co když policie začne chránit pravicové křiklouny proti demokraticky se shromažďujícím občanům? Nebo, jsteli příznivcem pravice, co když začne násilně potlačovat shromáždění pravicových křiklounů a bránit křiklouny jiné.To už asi tak úplně v pořádku není. No má to každopádně ta policie těžké, když nás pořád musí chránit před námi samými. No a někdy i před sebou samotnou, že. Viz případ Kájínek a jiné. Podle mě je funkce policie stejná v každém režimu.

Ano, nadáváme na lékaře, učitele, úředníky i železničáře. U železničářů to moc nechápu, ale u ostatních skupin je to často zcela oprávněné. Za svůj život jsem potkal až příliš hloupých učitelů, arogantních úředníků a nekompetentních lékařů. Jsou to totiž lidé, kteří mají moc rozhodovat o našich životech, a to často dost zásadně.

Kontrola užíván násilí je jednoznačně to, k čemu jsou "specializované složky" určené. Proč asi mají obušky a helmy a štíty.

A proč by měli "slušní lidé" zůstávat doma, když jejich městem pochodují těžké boty DSSS? To nemůžete myslet vážně.
A o jakých samozvancích to mluvíte? O lidech, kterým není lhostejné, kdo jim to pochoduje pod okny.

Podle mě není možné nechat v demokratické a občany spoluspravované společnosti všechno na policii, zavřít se doma a čekat, co se stane. Sám sice žádný aktivista nejsem, ale jsem rád, že takový lidé mezi námi jsou.

Nahoru

Re: O mačetách, obušcích a lidské džungli

Proč zůstávat doma? Aby tihle extrémističtí chudáčci nedostali šanci tvrdit, že se sešlo tolik a tolik lidí na jejich podporu, resp. dát jim důvod vrátit se do míst, kde jim je kladen odpor, protože tam je podle nich hnízdo zla. A zřejmě víte líp než já, že těmhle vylízaným hlavám nejde o moc víc než o demonstraci vlastní masové síly jakýmkoliv prostředkem, třeba násilím. Klidně můžete dráždit hada bosou nohou, ale až vás uštkne, těžko vám k něčemu budou řeči, že jste ho chtěl jen zahnat.
Osobně se ztotožňuji s názorem skupiny Bezpečí domova, který zní takto :
VYJÁDŘENÍ BEZPEČÍ DOMOVA K POCHODU DSSS 10.09.2011
Jsme demokratický stát. Pokud kdokoliv řádně ohlásí demonstraci, je starosta povinen ji povolit a ještě v určitých krocích podniknout součinnost. Zákony jsou jasně dané a já je četla několikrát. Pokud je průběh demonstrace porušen v nějakém bodu, je povinnost Policie ČR zakročit a demonstraci rozpustit. Nepůjdeme ani v průvodu, ale ani proti demonstrujícím. Naším krédem je nenásilí. Shromáždění jsme svolali, že se nějaké násilí stalo a snažíme se postupovat dále, aby se neopakovalo, neustále apelovat na státní úředníky a Policii ČR. Nebudeme se vrhat do bojů s radikály a prát se s nimi na ulici. Chránit nás, je povinnost Policie ČR a státu.

Nahoru

Re: O mačetách, obušcích a lidské džungli

V tom máte určitě pravdu.
Také chci, aby mě policie chránila, a to před zločinci jakéhokoliv typu.
A myslím si, že postavit se proti státu, resp. policii je možné až tehdy, když se mě chránit přestane.
Jen mě zaráží, že vždy když se něco stane, voláme po větším množství policistů a větší ochraně, tj. vlastně po větší míře násilí. Po rvačce v Rumburku říkali v televizi, že určitě musí posílit policejní ochranu. Spirála. V Británii, kde policie často ani nechodí ozbrojená najednou museli povolat vodní děla a policisty ozbrojit. Z toho pro mě vyplývá, že rozklíženou a na nepřátelské skupiny rozdělenou společnost stejně žádná policie a stupňovaný dozor nespasí. Ba naopak, čím víc policejního dozoru, tím víc nervozitiy ve společnosti. Přijde mi to jako začarovaný kruh.
Na druhou stranu, co jiného bychom měli dělat než volat po policejní ochraně. Dokud má zbraně v rukou pouze policie, která je navíc dbalá spravedlivých zákonů, není se čeho bát

Nahoru

Re: O mačetách, obušcích a lidské džungli

Svůj občanský postoj bychom najevo dát měli. Že si naši přítomnost nácci mohou vykládat ve svůj prospěch, na to kašleme. Poučme se od zavedených demokracií. Třeba Němci se po smutných zkušenostech s Hitlerem poučili, že je nutno rázně vystupovat proti jakýmkoliv zárodkům totality, a tím u nás DSSS určitě je. Když vyrukují nácci do ulic v Německu, přehradí jim cestu průvod občanů desetinásobně velký. A v čele toho občanského průvodu jdou velmi často volení představitelé lidu, starosta obce, primátor, leckdy i předseda zemské vlády. Takhle třeba překazili shromáždění nácků v Drážďanech, ač ti měli průvod povolený (paradox: demokracie dává demokratická práva i těm, kteří mají ve svém programu zničení demokracie, kteří demokracii nenávidí). Nakonec sama policie nácky raději vyprovodila na nádraží, protože by je před naštvanými lidmi nedokázala ochránit. Tak by to mělo být i v Novém Boru - jsme-li ovšem občané.

Nahoru

Re: O mačetách, obušcích a lidské džungli

Tak Pavel už je president.Mimochodem president je z francouzštiny a znamená předseda.Tak tu máme Pavla Pavla a předsedu předsedu.Máte jako občanské sdružiní registraci na MVČR? Vytáhnu nějaká autentická vyjádření prezidenta Pavla na toto tema v diskuzi a pošlu je Kubicemu.Ten se bude divit,co je to za extremistu!!!

Nahoru