Nové maturity

Verze pro tisk |

V sobotu jsem si všimla, že vody okolo státních maturit jsou rozvířené. A co jsem v souvislosti s tím zaznamenala? Pana V. Klause ml. Nejprve jsem si řekla, že asi chce zvýšit povědomí o svém soukromém gymnáziu, ale větší pozornost jsem reportáži, kde se objevil, nevěnovala.

V pondělí jsem  pak vyslechla rozhovor dvou kolegyň, které  souhlasily, že test vyšší úrovně státní maturity z matematiky byl časově náročný, ale byl zvládnutelný. Jedna se doslova vyjádřila: "Na tom testu bylo vidět, že byl vytvářen s láskou k matematice." Z rozhovoru jsem se také vvodila, že v časovém limitu zvládnutelný byl.
Někdo si může říct, že obě jsou učitelky a test by měly zvládnout tzv. levou zadní, ale byly to přesně ty ženy, které na test připravovaly své studenty, předávaly jim veškeré znalosti a podle vyjádření CERMATu(http://www.novamaturita.cz/rozhodnuti-reditele-cermatu-ve-veci-harmoniza...) byly testové úlohy přesně podle katalogových požadavků, takže by je studenti rozhodně zvládnout měli. Z toho tedy vyplývá, že se někdo snaží bouřit naše mediální vody s tím, že byl test obtížný, neřešitelný, že by ho zvládl na jedničku jen Bůh atd. (čerpala jsem z článku na idnes.cz - http://zpravy.idnes.cz/prilis-tezka-maturita-z-matematiky-petice-i-kriti...). Takže co se tu vlastnš děje? Co se v tomhle případě nelíbí? Krásné (jak se vyjádřila kolegyně) matematické příklady, které mají prověřit, zda je student cvičená opice, která se vše naučila, nebo zda dokáže přemýšlet? Nebo tady jde o snahu získat lepší hodnocení školy za účelem vlastní prezentace? Ano, studenti si stěžovali a já s nimi soucítím (většinou), ale na druhou stranu... Kolik je situací, kdy si studenti na něco nestěžují? Pokud se třeba na škole zúčastní 1 student vyšší úrovně státní maturity a zvládne ji s plným počtem bodů, jakou úspěšnost v dané státní maturitě má pak škola? A pokud se zúčastní 3 studenti a ani jeden nemá plný počet bodů a jeden to dokonce neudělá, jaký bude postup školy, když v minulém roce měla např. nejlepší hodnocení v republice a letos na tom je tak bídně? Co když žáček přinese ze školy pětku, protože neodevzdal úkol, a doma rodičům řekne, že ho nepochopil? Co udělají rodiče? Jsou to otázky k zamyšlení. První část si přeberte, jak chcete, a k té druhé vám řeknu, že matka nebude zkoumat, zda se její dítko za celý týden bylo vůbec zeptat vyučujícího nebo se alespoň ptalo spolužáků, kdepak. Vynadá vyučujícímu. A učitel se nastačí divit, protože ten samý žáček mu při udělování pětky pouze pokrčil rameny. A teď mi ještě řekněte, co vyroste z generace, které všechno vyřvali rodiče? Co bude s žáky a studenty, kteří si myslí, že se vše vyřeší stížností, peticí, výhružkami a tlakem ze strany rodičů či médií? Co budou dělat v práci, když je šéf pošle do háje, protože nic nevymyslí sami? Stali jste se někdy na vysoké svědky toho, že rodiče přišli nadávat na studijní oddělení, protože jejich dvacetiletou dceru nezapsali do dalšího semestru, protože měla úplně stejné šance a možnosti jako ostatní, a přesto nesplnila všechny svoje povinnosti? Já ano a propadla bych se hanbou, kdybych byla na jejím místě. Ještě chci upozornit, že nemluvím o těch vzácných výjimkách (ano, je jich opravdu malilinkato), kterým se děje opravdové (objektivní) bezpráví. Nebo o případech, kdy je učitel opravdu "ten špatný" (těch je již o něco víc, ale umetáním cestičky se to prostě řešit nedá).
Nyní k druhé části stížností. Na test bylo málo času a to je to, s čím všichni souhlasí. Úlohy byly časově náročnější, než se čekalo (říkám si, zda jsou studenti připraveni samostaně přemýšlet a řešit jakékoliv problémy, včetně těch matematických). Takže CERMAT přistoupil k tzv. harmonizaci. Nevíte, co to je? Tak já vám to vysvětlím. To je totiž věc, která se děje často. Představte, že jste učitel. Rozdali jste testy, ale nedopadly podle vašeho očekávání. Místo průměru 2 máte průměr 4 a to je špatné, protože by se rodiče mohli zlobit, klesl by vám průměr z předmětu atp. Takže vezmete stupnici, podle které jste známkovali, a snižte počet bodů na každou známku (např. za 1 bod už dáte známku 4, za 3 body trojku atd., takže se dostanete za 7 bodů z původních 20 na známku 1). A teď znovu přiřaďte známky k bodům a máte rázem průměr např. 2. Hezké, že. Co by mě jako vyčůránka napadlo? Když tu písemku napíše opět celá třída špatně, tak se nic nebude dít! A teď se každý, kdo tohle čtete, prosím, zamyslete: CO BUDE S TĚMITO MLADÝMI LIDMI? A pozor, to teď nemluvím o maturitách. Tam se prostě ustoupilo lidem z prestižního soukromého gymnázia, kteří před sebou mají slibnou budoucnost na zahraničních školách, a samozřejmě všudypřítomnému strašáku a samozvanému hlídači našich práv - médiím.
Nenašla jsem na internetu ani ve zprávách, co si o maturitních testech myslí skuteční učitelé matematiky, z hlediska vhodnosti výběru. Mě osobně by zajímal názor více lidí, než jen dvou ředitelů, kterým by v případě původních výsledků klesla "prestiž," a jedné či dvou učitelek, které s nimi souhlasí. Chtějí média, abychom startovali proti někomu či něčemu a byli rozezlení? Tak není nic jednoduššího, než dát pouze souhlasné příspěvky, které neodporují jejich snahám.
Jsem odpůrcem státních maturit ve formě, ve které v současné době probíhají. Na druhou stranu mi přijde stav naší společnosti jako perfektní ukázka Kocourkova, ale nikdo to nechce moc řešit, protože by byl semlet davem, který jen kýve a mozku nechává dál dovolenou.
Pokud jsem použila nějaké nepřesné či nepochopitelné formulace,  předem se . Maturantům jsem celou dobu držela pěsti a doufala, že to zvládnou, a mladým lidem vždy přeji úspěch do dalšího života, ale budou to mít takové, jaké si to udělají. Nebo jaké jim to uděláme my?

Nahoru