Martin Půta: Odmítáme výroky Martina Seppa

Verze pro tisk |

Nabízíme vám stanovisko Martina Půty, předsedy hnutí Starostové pro Liberecký kraj, na článek „Starostové pro Liberecký kraj manipulují s veřejností“k článku Martina Seppa - ten najdete zde.

Zásadně odmítáme výroky Martina Seppa jako například:

·                    „Hnutí vyvolené skupinky Starostové pro Liberecký kraj manipulují s veřejností“

·                    „Starostové se snaží za každou cenu rozbít výběrové řízení na desetiletou údržbu silnic v Libereckém kraji“

·                    „Starostům je pravděpodobně trnem v oku velikost částky za desetiletou údržbu silnic 2,225 miliardy korun“

 

„Protože náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp vůbec nepochopil, o co nám v kauze soutěže na údržbu krajských silnic jde, pokusím se mu k naší dlouhodobé kritice podat ‚jednoduché‘ vysvětlení.“   

Nejdříve chci upozornit, že Starostové pro Liberecký kraj nejsou žádnou vyvolenou skupinkou starostů, v tuto chvíli máme podporu více než stovky starostů z našeho kraje.  Proto lze chápat slova o vyvolené skupince jen jako závist, protože ČSSD se takovým číslem a podporou pochlubit nemůže.

Starostové považují za naprosto neférové především to, že s celým výběrovým řízením nebyli krajští zastupitelé předem seznámeni, přestože spadá do působnosti Krajské správy silnic Libereckého kraje a platí se z krajských peněz. Za nestandardní také považuji otevírání obálek s nabídkami v sídle pražské advokátní kanceláře a časovou prodlevu mezi odevzdáním nabídek a jejich otevřením. Novela zákona o veřejných zakázkách č. 55/2012 Sb. účinná od 1. 4. 2012 navíc takovou prodlevu neumožňuje, a to právě z důvodu, aby se zamezilo možným manipulacím s nabídkami.

Starostům vadí, že se k celému problému nevedla v krajském zastupitelstvu diskuse. Místo zcela legální a potřebné rozpravy na toto téma je nyní jako argument pro veřejnost tvrzeno, že by byl hazard silnice neopravovat. Současná smlouva přitom platí až do konce března 2013, k situaci, že se bude hazardovat s bezpečností lidí, tedy skutečně nemůže dojít.

Starostové samozřejmě chtějí mít udržované silnice, ale na základě spravedlivého výběrového řízení, které by nebylo účelově zveřejněno pouhý den před začátkem platnosti nového zákona o zadávání veřejných zakázek. Již tento fakt sám o sobě zakládá důvod se ptát, co za tím spěchem stojí.

Starostové nekritizují částku 2,225 miliardy korun na deset let za údržbu krajských silnic a už vůbec ne princip soutěže. Vadí jim, jak byla soutěž vypsána a komu byla doslova ušita na míru. V této souvislosti je třeba připomenout, proč akciová společnost Silnice LK vznikla, když existuje Krajská správa silnici, která má stejnou náplň práce jako firma nová. Podle mého názoru je jedním z důvodů výrazně horší veřejná kontrola akciové společnosti ze strany krajských zastupitelů a také veřejnosti.

A nyní je potřeba této firmě „zajistit“ na poslední chvíli (nejen podle zákona, ale také před koncem volebního období) práci na dalších deset let.

A pokud někdo manipuluje s veřejností, tak je to právě pan náměstek hejtmana Martin Sepp. Za pomoci slov o hazardování s bezpečností a sjízdností silnic Libereckého kraje se chystá v poněkud zvláštním a netransparentním výběrovém řízení utratit z kapes obyvatel Libereckého kraje více než 2 miliardy korun. Navíc utratit tak, aby kontrola nad veřejnými penězi byla co nejsložitější…

Martin Půta

předseda hnutí Starostové pro Liberecký kraj

starosta Hrádku nad Nisou

Nahoru