Na Brtnický a Vlčí hrádek

Archiv
Verze pro tisk |

Z Rumburka vás motoráček zaveze do Brtníků. Zde se dá zaparkovat i auto. Dále budete pokračovat po zeleně značené trase. Z luk nad vsí, před vstupem do lesa, je pěkný pohled na 581 m vysokou Vlčí horu s rozhlednou.

Cesta je dobře značená. Postupně vás přivede na Šternberk, Písečnou bránu, Velký pruský tábor a na pozůstatky Brtnického hrádku. Po bývalém loveckém zámečku Šternberk zbyl jen název, dřevěná stavba byla zničená dřevomorkou. U Velkého pruského tábora neváhejte a sestupte pár metrů pod vrchol a prohlédněte si velký skalní převis, který zdejšímu obyvatelstvu nejen za třicetileté války sloužil jako úkryt před vojsky.

Brtnický hrádek, nebo také dalším jménem Loupežnický, je odtud vzdálen necelých dvě stě metrů. Zde na skalním ostrohu sloužil ve čtrnáctém století spolu s dalšími hrádky k upevnění moci Berků z Dubé. Přístup do hradu vedl přes přirozenou obranu tří skalních rozsedlin. Po obytné místnosti zbyl na nejvyšší skále vytesaný čtvercový otvor, který býval zakrytý dřevěnou stavbou. Hrádek zde pravděpodobně plnil i obranou funkci cesty spojující Šluknovsko s Lužicí.

Zelená značka vás zavede pod kopec na cestu, po které pokračujte doprava. U prvé lesní cesty odbočující vlevo opustíte zelenou značku. Tato odbočka o celkové délce do osmi set metrů vás zavede na Vlčí hrádek. Zpočátku jen pozvolna stoupáte podél Malého Vlčího potoka. Asi po dvě stě metrech neodbočíte vpravo a ani po dalších sto metrech vlevo. To uděláte až na další cestě odbočující vpravo přes potok. Zde si dávejte pozor, proto že za potokem se vzápětí tato cesta opět rozdvojuje. Odbočíte na méně znatelnou lesní pěšinu vlevo do kopce. Ta vás povede za stálého stoupání Kunzovým dolem.

Na „vrcholu“ (cesta se lomí skoro do roviny) se držte vpravo (zleva přichází málo znatelná pěšina). Ujdete necelých padesát metrů a jste na další cestě po které pokračujte vpravo s mírným klesáním. Cesta vás povede necelých tři sta metrů lehce z kopce skoro souběžně s Kunzovým dolem. Nenechte se odradit, na konci je Vlčí hrádek.

Vlčí hrádek nebo také Pustý zámek s dalším pojmenováním Hrad Knoblochova noha, měl zřejmě stejnou funkci i majitele jako Brtnický hrádek a také stejný pravopis stavitelů. Ve vytesané místnosti v kamenném bloku nepřehlédněte na západní stěně dobře patrnou kresbu zamračeného mužského obličeje s naznačenými kníry a nápadně velkýma ušima. Až se dostatečně pokocháte tímto často hledaným, ale málokdy nalezeným místem, vraťte se zpět na horu k odbočce, kde tentokrát jděte rovně po cestě s mírným stoupáním. Ta vás zavede k zastavení a rozcestníku U dvou dubů Koglerovi naučné stezky. Necelých sto metrů vás dělí od Englova pramene - studánky s dobrou pramenitou vodou. Rozcestník vám rovněž ukáže kudy po naučné stezce přes Kamenný vrch do Kyjova.

U Kyjova vás přivítá říčka Křinice a asfaltová silnice. Zde ti, co nejeli vlakem, ale jeli do Brtníků autem, se mohou vrátit po červené Kyjovským údolím proti proudu Křinice k rozcestníku u Turistického mostu a odtud po zelené do Brtníků. Kdo přijel vlakem, odbočí po červené vlevo do Kyjova, kde se u hospody červená značka mění na zelenou a ta vás zavede až na nádraží čtyři kilometry vzdálené Krásné Lípy.

Komu zbylo dost sil, vřele doporučuji zajít si pár set metrů proti proudu Křinice Kyjovským údolím na Kinského vyhlídku a na Skalní bratry. Tyto prolézačky skalních štěrbin a komínů na žlutě značené trase zpřístupněné vytesaným i dřevěným schodištěm zahřejí tělo i srdce každého romantika a naplní plíce vzduchem vonícím pryskyřicí. Cesty jsou dobře značené.

Pokud odbočíte na Vlčí hrádek, zůstane vám jen zde uvedená nápověda – cesta není vyznačená ani na podrobné mapě Národní park České Švýcarsko v měřítku 1:25 000, natož na mapě Edice klubu Českých turistů 13 v měřítku 1:50 000.